Gjest suomik Skrevet 20. desember 2000 Del Skrevet 20. desember 2000 Vil vite mest mulig om gule stafylikokker, men synes at jeg får lite informasjon.... Ville legen ha spist ustekt julemat(eks. hjemmelaget marsipan) hos noen som har stafilikokkinfeksjon (og som har dårlig håndhygiene), og som mulig er blitt smittet av et familiemedlem som lå på sykehuset (hun var innlagt på isolat noen dager, uten at vi fikk vite noe mer---->skjedde for 4 år siden)? Hvordan blir man smittet? Og ligger disse bakteriene i kroppen hele livet? Dersom barna mine og jeg selv får disse bakteriene i oss, er vi da smittebærere, kan det være farlig dersom vi f.eks får åpne sår....????? Jeg selv har fått et sår under nesen og det er tatt bakterieprøver. Hvor smittefarlig er jeg for barna mine dersom jeg har fått disse gule stafylikokkene????Har mulig selv fått smitte fra den personen som lå på sykehuset med liggesår som ikke ville gro jeg også....Men det skjedde for fire år siden, så jeg vet ikke.... Brukte da fucidin på utslettet og det forsvant. Har aldri hatt et slikt sår under nesen før...Kan det være noen sammenheng med bakteriene som finnes hos de andre familiemedlemene?? - suomik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Jeg kunne skrive en hel bokkapittel for å svare på alle dine spørsmål. Gule stafylokokker er noen av våre vanligste bakterier. Mange av oss (20-30%) går og bærer på dem hele tiden uten at de skader oss på noen måte. Noen av oss har de hele tiden, andre bare i perioder. De sitter helst i nesen, tarmen, av og til huden. Det hender at friske smittebærere smitter andre og hos disse kan da stafylokokkene forårsake sykdom. Det kan også hende at smittebærer infiserer seg selv med infeksjonssykdom som resultat. Dette hender, f.eks. om stafylokokker fra nesen kommer over til et sår. Overføringen skjer helst med direkte kontakt, mer sjelden indirekte, bl. a. via mat. Noen smittebærere overfører smitte lettere enn andre. Under en akutt infeksjon, f. eks. ved åpent sår er det flere bakterier enn under en asymptomatisk bærertilstand og faren for overføring er større. Det er vist bl.a. hos helsepersonell. Det er mulig å fjerne stafylokokker fra smittebærere, med antibiotikabehandling, men av og til kan det være vanskelig. For å svare konkret på ditt spørsmål så synes jeg at din engstelse for infeksjon med marsipan fra en person som muligens kan ha vært smittet på sykehuset for 4 år siden er temmelig overdrevet. Jeg tror jeg ville spise marsipangrisen uten motforestillinger. Jeg spiser gjerne marsipan og andre ting hos kjente uten at jeg vet noenting om de har stafylokokker i nesen eller andre steder. Spis med god apetitt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronisk syk Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Hei!! Jeg har hatt kroniske sår i over 6 år, og disse er hele tiden (ofte kraftig) infiserte med gule staphylokokker. Det vil kanskje berolige deg litt når jeg sier at i løpet av disse 6 årene har ingen i min familie eller omgangskrets blitt syke. Når en da tenker på at jeg hele denne tiden har hatt store og tildels svært væskende sår, så skjønner en at disse bakteriene behøver en ikke å være så veldig bekymret for. Men selvfølgelig, jeg er alltid nøye med håndvask etter at jeg har stelt sårene og før jeg skal lage mat osv. De gangene jeg har vært innlagt på sykehus for dette har jeg heller ikke blitt isolert, men har gått fritt sammen med andre pasienter. Dessuten er svært mange bærere av bakterien uten å være klar over det, og uten å ha noen symptomer. Håper dette hjalp deg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest suomik Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Hei!! Jeg har hatt kroniske sår i over 6 år, og disse er hele tiden (ofte kraftig) infiserte med gule staphylokokker. Det vil kanskje berolige deg litt når jeg sier at i løpet av disse 6 årene har ingen i min familie eller omgangskrets blitt syke. Når en da tenker på at jeg hele denne tiden har hatt store og tildels svært væskende sår, så skjønner en at disse bakteriene behøver en ikke å være så veldig bekymret for. Men selvfølgelig, jeg er alltid nøye med håndvask etter at jeg har stelt sårene og før jeg skal lage mat osv. De gangene jeg har vært innlagt på sykehus for dette har jeg heller ikke blitt isolert, men har gått fritt sammen med andre pasienter. Dessuten er svært mange bærere av bakterien uten å være klar over det, og uten å ha noen symptomer. Håper dette hjalp deg litt. Håper at du ser dette..... Hva er grunnen til at folk har kronisk åpne sår da? Syntes dette hørtes fælt ut jeg... Farmora mi hadde sår som tok 6-8 mnd å gro. Disse sårene var hun så uheldig å få på sykehuset (liggesår) og grunnen til at de ikke grodde var at hun hadde så dårlig blodgjennomstrømming i beina. Hun var deprimert fra før, men de sårene tok knekken på henne!! Hun døde kort tid eter at sårene var begynt å se rimelig bra ut....Det var vondt å se hvor fælt hun hadde det, ingen livsgnist... Og noen av sårene var jo på hælen/foten, så derfor ble det vondt for å bevege seg. Tidligere LØP hun opp trapper og overalt...! Disse stafilikokkene bringer altså frem triste følelser hos meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronisk syk Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Håper at du ser dette..... Hva er grunnen til at folk har kronisk åpne sår da? Syntes dette hørtes fælt ut jeg... Farmora mi hadde sår som tok 6-8 mnd å gro. Disse sårene var hun så uheldig å få på sykehuset (liggesår) og grunnen til at de ikke grodde var at hun hadde så dårlig blodgjennomstrømming i beina. Hun var deprimert fra før, men de sårene tok knekken på henne!! Hun døde kort tid eter at sårene var begynt å se rimelig bra ut....Det var vondt å se hvor fælt hun hadde det, ingen livsgnist... Og noen av sårene var jo på hælen/foten, så derfor ble det vondt for å bevege seg. Tidligere LØP hun opp trapper og overalt...! Disse stafilikokkene bringer altså frem triste følelser hos meg... Grunnene til at noen får kroniske sår kan være mange. Dårlig blodtilførsel, diabetes, langvarig sengeleie (liggesår), autoimmune sykdommer osv. For min del vet de ikke hva som er galt, sårene vil bare ikke gro (jeg er 20 år, ble syk da jeg var 14). Det hele startet med en vaksine, men legene finner ikke noe sammenheng med denne heller. Skjønner at staphylokokker vekker vonde minner for deg, men det er ikke noe grunn å frykte dem for normale friske mennesker, siden en da sjelden blir syk av bakterien. Mennesker som derimot fra før er syke, ligger på sykehus og ellers er svekket kan bli syke av disse bakteriene. Staphylokokker er en av de vanligste bakteriene når det gjelder sykehusinfeksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest suomik Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Grunnene til at noen får kroniske sår kan være mange. Dårlig blodtilførsel, diabetes, langvarig sengeleie (liggesår), autoimmune sykdommer osv. For min del vet de ikke hva som er galt, sårene vil bare ikke gro (jeg er 20 år, ble syk da jeg var 14). Det hele startet med en vaksine, men legene finner ikke noe sammenheng med denne heller. Skjønner at staphylokokker vekker vonde minner for deg, men det er ikke noe grunn å frykte dem for normale friske mennesker, siden en da sjelden blir syk av bakterien. Mennesker som derimot fra før er syke, ligger på sykehus og ellers er svekket kan bli syke av disse bakteriene. Staphylokokker er en av de vanligste bakteriene når det gjelder sykehusinfeksjoner. Men i all verden??! Startet det med en vaksine?? Hvilken da? Stivkrampe?? Var det i stikkmerket du fikk de første sårene da? Er sårene dine store? Er du frisk ellers? Grunnen til at jeg spør så mye, er at dette er helt nytt for meg. Har ikke hørt om slike plager før jeg. Jeg liker å lære om nye ting... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronisk syk Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Men i all verden??! Startet det med en vaksine?? Hvilken da? Stivkrampe?? Var det i stikkmerket du fikk de første sårene da? Er sårene dine store? Er du frisk ellers? Grunnen til at jeg spør så mye, er at dette er helt nytt for meg. Har ikke hørt om slike plager før jeg. Jeg liker å lære om nye ting... Har mer eller mindre åpne sår på hele venstre overarm. En god del stygge arr innimellom sårene. Sårene er relativt overflatiske nå, men har vært ganske dype, og er svært smertefulle. Det første såret fikk jeg i der vaksinen (BCG-vaksinen) ble satt. Det dannet seg en stor byll som en lege skar opp for å få renset. Etter dette begynte sårene å spre seg, og jeg fikk store blemmer rundt sårene. Har vært til alle mulige leger, ligget på hudavdeling på sykehus 7 ganger (tilsammen ca 35 uker). Men ingen finner ut hva som er galt, så nå har den siste legen som prøvde å behandle meg konkludert med at dette må være psykisk, dvs at jeg påfører meg selv sår for å få oppmerksomhet etc. TRO DET ELLER EI!! Jeg er nå henvist til infeksjonsavvdeling, men har ikke fått time enda. Begynner å bli temmelig desperat. Det er ikke noe gøy å få bbeskjed om at dette må jeg leve med, og dette fører jo også til at jeg ikke kan ta den utdannelsen jeg ønsker (har lyst til å studerre medisin, eventuelt fysioterapi). Har lagt inn spørsmål på mange forskjellige diskusjonssider etc, men har ikke fått noen revolusjonerende tips. Har jo allerede prøvd det meste, inkludert homeopati, fotsoneterapi osv. Fotsoneterapien hadde jeg foresten veldig god hjelp av i en periode, legen min ba meg fortsette med det!! Men etter at jeg fikk en kraftig luftveisinfeksjon i tillegg til betennelse i øynene og ørene (var skikkelig dårlig) så blusset sårene opp igjen og soneterapeuten fikk ikke kontroll på det igjen. Jeg var ellers helt frisk i årene før jeg fikk vaksinen. En antibiotikakur i løpet av de første fjorten leveårene. Men etterpå har jeg vært dårlig til stadig. Får det meste av det som går. Er forkjølet etc til stadig. Slitsomt! I tillegg har jeg pga sårne og de mange sykehusinnleggelsene vært i mye mindre aktivitet enn tidligere og dermed har jeg fått store problemer med nakke, rygg og skuldre, smerter og stiv. Så noe må vaksinen ha gjort med kroppen min. har også vært plaget med allergi etter vaksinen, hadde ikke noe tendens til allergi før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest suomik Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Har mer eller mindre åpne sår på hele venstre overarm. En god del stygge arr innimellom sårene. Sårene er relativt overflatiske nå, men har vært ganske dype, og er svært smertefulle. Det første såret fikk jeg i der vaksinen (BCG-vaksinen) ble satt. Det dannet seg en stor byll som en lege skar opp for å få renset. Etter dette begynte sårene å spre seg, og jeg fikk store blemmer rundt sårene. Har vært til alle mulige leger, ligget på hudavdeling på sykehus 7 ganger (tilsammen ca 35 uker). Men ingen finner ut hva som er galt, så nå har den siste legen som prøvde å behandle meg konkludert med at dette må være psykisk, dvs at jeg påfører meg selv sår for å få oppmerksomhet etc. TRO DET ELLER EI!! Jeg er nå henvist til infeksjonsavvdeling, men har ikke fått time enda. Begynner å bli temmelig desperat. Det er ikke noe gøy å få bbeskjed om at dette må jeg leve med, og dette fører jo også til at jeg ikke kan ta den utdannelsen jeg ønsker (har lyst til å studerre medisin, eventuelt fysioterapi). Har lagt inn spørsmål på mange forskjellige diskusjonssider etc, men har ikke fått noen revolusjonerende tips. Har jo allerede prøvd det meste, inkludert homeopati, fotsoneterapi osv. Fotsoneterapien hadde jeg foresten veldig god hjelp av i en periode, legen min ba meg fortsette med det!! Men etter at jeg fikk en kraftig luftveisinfeksjon i tillegg til betennelse i øynene og ørene (var skikkelig dårlig) så blusset sårene opp igjen og soneterapeuten fikk ikke kontroll på det igjen. Jeg var ellers helt frisk i årene før jeg fikk vaksinen. En antibiotikakur i løpet av de første fjorten leveårene. Men etterpå har jeg vært dårlig til stadig. Får det meste av det som går. Er forkjølet etc til stadig. Slitsomt! I tillegg har jeg pga sårne og de mange sykehusinnleggelsene vært i mye mindre aktivitet enn tidligere og dermed har jeg fått store problemer med nakke, rygg og skuldre, smerter og stiv. Så noe må vaksinen ha gjort med kroppen min. har også vært plaget med allergi etter vaksinen, hadde ikke noe tendens til allergi før. Vil bare ønske deg lykke til og håper at de finner ut av det på infesksjonsavdelingen. Syntes det hørtes ille ut!! Varme tanker sendes deg i dette øyeblikk! Takker også for hjelpen/svarene jeg har fått. Gledelig jul! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronisk syk Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Vil bare ønske deg lykke til og håper at de finner ut av det på infesksjonsavdelingen. Syntes det hørtes ille ut!! Varme tanker sendes deg i dette øyeblikk! Takker også for hjelpen/svarene jeg har fått. Gledelig jul! ;-) Disse diskusjonssidene er utrolig gode å ha. Her kan en stille spørsmål uten å bli sett på som en idiot med store psykiske problemer. Fint du fikk svar på spørsmålene dine, og riktig god jul!! Hilde 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13125-gule-stafylikokker/#findComment-64760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.