Gå til innhold

Christian Anker!! vær så snill å hjelp!!

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

Hei!

Jeg har en hudsykdom som verken jeg eller hudlegene har klart å funnet ut av...før nå!! :)

Jeg har ENDELIG fått stilt en diagnose!!

Hudlegen min sa at sykdommen heter _actokeratose veruciformis_.

Jeg er ikke helt sikker på om skrivemåten er riktig for jeg har hittil ikke klart å finne ut noe på nettet om denne.

Spørsmålet mitt er om du vær så snill kunne gi meg litt informasjon om hvor jeg kan få litt info om denne sykdommen??

Hvis du vet noe selv hadde det vært FLOTT om du kunne fortalt litt om den!!:)

Dette betyr mye for meg så vær så snill å svar....?:)

Vennlig Hilsen

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Undrende !

Jeg kjenner dessverre ikke denne tilstanden, men har kontaktet en spesialist i hudsykdommer med spørsmål om han kan gi meg en ledetråd.

Når hans svar foreligger vil jeg bibringe deg det.

Vennlig hilsen

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Undrende !

Jeg kjenner dessverre ikke denne tilstanden, men har kontaktet en spesialist i hudsykdommer med spørsmål om han kan gi meg en ledetråd.

Når hans svar foreligger vil jeg bibringe deg det.

Vennlig hilsen

Hei Undrende !

Her er innspill fra hudlege Per Helsing:

"Det dreier seg nok om acrokeratosis verruciformis, en sjelden, arvelig keratiniseringsforstyrrelse. Navnet er rent beskrivende, idet verruciformis (fra verruca) betyr at det tilstanden har likhetstrekk med vorter. En keratose er en keratiniseringsforstyrrelse, eller på norsk en forhorningsforstyrrelse. Slike forstyrrelser vil arte seg som en fortykkelse av hornlaget, det ytterste laget i overhuden. Acrokeratosis vil si at denne

keratosen er mest uttalt på akrene, altså armer og ben, gjerne de ytre deler.

Dette er nok ikke noen tilstand med store asientorganisasjoner, men du vil

finne noe på

http://www.skinpatient.com/ptinfo/A/acrokerverr.htm

også med referanser til bilder av sykdommen.

Av tilstander som likner vil flate vorter være kjent for mange. Mer sjeldne tilstander som stuccokeratoser og epidermodysplasia verruciformis kan også være like. Disse skilles gjerne ved hjelp av biopsi ( prøve av huden som

undersøkes under mikroskop)."

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...