Gå til innhold

Primolut


litla

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og har prøvd å bli gravid snart et år. Var hos gynekolog og tok ultralyd og det hele. Alt ser bra ut. Problmet er at jeg får blødninger på dag 22 som varer mer eller mindre til mensturasjon på dag 32. Jeg fikk tabletter som heter primolut, men gynekologen forklarte lite om hvorfor jeg fikk disse, har det noe med progestron å gjøre. Han tok ikke blodprøver. Disse blødningene har jeg hatt siden jeg sluttet på p-piller for et og et halvt år siden.

Han nevnte noe om at jeg ikke burde bli gravid mens jeg gikk på disse tablettene. (10 dg. kur fra 16 dag i syklus), hva er farlig med det.

Kan ellers nevne at jeg ikke har noe særlig vondt i forbindelse med mens, har veldig ømme bryst før mens og har tydelig eggløsningslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er korrekt at disse tabletter ligner på progesteron, og legen mener vel at du kan produsere for lite progesteron og derfor må ha tilskudd (vi har ikke progesteron tabletter å kunne gi). Umiddelbart synes jeg det var litt rart å gi deg en slik behandling, den varer jo kun så lenge du tar den, ikke etterpå, så da er du like langt.

Jeg vil foreslå at du måler temperatur og får målt progesteron i blodet, evt også får foretatt en prøve av livmorslimhinnen. Så kan man vurdere om det foreligger progesteronmangel og så kan man forsøke å stimulere eggløsning og/eller tilføre progesetron (spøryter eller stikkpiller), men det er en spesialistoppgave på høyt plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...