Gå til innhold

NHD - Psykisk lidelse = psykisk ustabil?


PieLill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det sier seg vel selv at en person med psykiske problemer har en ustabil psyke.

Hvorfor er dette så selvfølgelig?

Med ustabilitet forstår jeg noe som er svingende, uforutsigbart og uberegnelig. Jeg kan ikke se at dette er tilfelle for alle med psykiske problemer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sier seg vel selv at en person med psykiske problemer har en ustabil psyke.

Ikke så veldig sikker på det, egentlig....jeg synes det virker diskriminerende, jeg tror at mennesker med forskjellige lidelser kan være både stabile og ustabile, alt ettersom hva slags lidelse de har. Jeg har forstått begrepet psykisk ustabil på den måten, at man ikke kan vite hva man kan forvente av vedkommende (at vedkommende plutselig kan bli voldelig, f.eks.), og det tror jeg man stort sett kan, selv om man er psykisk syk. Det kan kontrolleres med medisiner og/eller behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette så selvfølgelig?

Med ustabilitet forstår jeg noe som er svingende, uforutsigbart og uberegnelig. Jeg kan ikke se at dette er tilfelle for alle med psykiske problemer.

mvh

Helt enig. Mennesker med psykiske lidelser, som er under behandling, skal man kunne forvente er noenlunde beregnelige og forutsigbare. Å påstå noe annet, er både å skjære alle over en kam, og er utrolig diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Svaret på ditt spørsmål er nei.

Men dette dreier seg ikke om alle med psykisk lidelse.

Artikkelen handler om en liten undergruppe som er forsvunnet/savnet og ettersøkt, og som samtidig har en psykisk lidelse. Hos disse er det rimelig å anta at de også er psykisk ustabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jordnær

Helt enig. Mennesker med psykiske lidelser, som er under behandling, skal man kunne forvente er noenlunde beregnelige og forutsigbare. Å påstå noe annet, er både å skjære alle over en kam, og er utrolig diskriminerende.

Depresjon er en psykisk lidelse.

Noen deprimerte personer er alltid nedstemte.

Ergo er disse psykisk stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...