Gå til innhold

kjønnsvorte


dagnatt

Anbefalte innlegg

Jeg har fått det jeg tror er en kjønnsvorte,er det smittsomt for kjæresten min?Jeg har ingen aning når eller hvordan jeg fikk den,er det ett virus og isåfall er det farlig,får ikke time hos legen min før langt inn i neste år.

PS:har hatt fast partner i ca 7mnd,har ikke vært på GU på over 4 år,er det på tide jeg drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal få en sjekk uansett vorten. Er du under 25 er det lurt med sjekk for chlamydia, er du over 25 en celleprøve fra livmorhalsen. Vorten haster det ikke så mye med, se vedlegg:

Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år.

Man kan pensle kondylomer med podofyllin, men det fjerner ikke virus, det ligger tilbake i kroppen. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen. Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...