Gå til innhold

selektiv mutisme


she1365380510

Anbefalte innlegg

she1365380510

Min lillesøster på 9 år har nettopp fått denne diagnosen, selektiv mutisme.. Hun har i flere år, i enkelte situasjoner ikke maktet å snakke,f.eks i skolesammenheng,eller treffer meg eller foreldrene tilfeldig i et setting utenfor hjemmet. Hun klarer ikke å snakke, vi kan se at hun blir oppriktig lei seg for at hun ikke makter å få ordene frem.

Hun har nå begynt å gå på Cipramil, men jeg skjønner ikke helt hvordan disse tablettene skal få henne til å prate?

Jeg føler at selve diganosen er litt diffus, hva innebærer egentlig selektiv mutisme, er det noe hun kan "vokse" av seg, eller må en regne med at dette er noe som kommer til å følge henne resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner litt en av de få i Norge som skriver doktorgrad på dette emnet. Hun holder til i Stavanger.

Det var en artikkel i Aftenposten, Fædrelangdsvennen m.fl. i høst om dette, der hun jeg kjenner ble intervjuet. Søk på selektiv mutisme på disse avisenes internettside eller ring avisene for å få artikkelen tilsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv denne diagnosen når jeg var mindre, men det var tvilsomt at det var det som "feilte" meg likevel, mente noen. Jeg snakket utrolig lite når jeg var lita.

Men jeg har hørt at det er noe man ofte kan vokse av seg og sånn, så det er jo ikke umulig at jeg HADDE det, men har vokst det av meg heller kanskje...?

Finnes det ikke noe info som selektiv mutisme/elektiv mutisme på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på elektiv mutisme i tillegg til selektiv mutisme. (f.eks www.google.com)

Tror noen kan vokse det fra seg eller trene seg opp, modnes slik at man allikevel tør/orker å snakke. Men det må være med riktig behandling fra skole/hjem. Antar at f.eks mobbing og press kan gjøre tilstanden verre.

Var på et kurs en gang hvor de snakket litt om elektiv mutisme. Syns det høres kjempeinteressant ut, men selvsagt veldig vondt for den det gjelder og de rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har jobbet med et barn med selektiv mutisme for noen år siden. Det var ei jente på 12 år. Jeg fikk vite av hennes foreldre at hun snakket helt greit hjemmme, og også på skolen men det låste seg gradvis fra og med 9-10 års alderen.

Du vet at selektiv mutisme kommer av angst? Trygghet er svært viktig for å få barn som dette til å våge snakke.

å ha trygge, voksne og forståelsesfulle voksne rundt henne er svært viktig, det er også viktig at hun kjenner at hun ike blir "mast på" i fht det å skulle snakke. Gi henne tid og prøv å forstå henne.

Antakelig er hun svært bundet av angst/frykt for noe og våger derfor ikke snakke. Men mange av disse barne snakker liekvel hjemme.

Det var utrolig sterkt å komme hjem til den jenta jeg jobbet med, for å se hvor utrolig annereldes hun var der hjemme i sine trygge omgivelser. Hun ropte og skrek som alle andre 12-åringer, og var virelig ei solstråle. På skolen så hun aldri et ord.

i dag sier hun litt mer på skolen. Hun fikk assistent som var hennes hver dag, og som skjønte at hun trengte tid og trygghet. det hjalp. Og klassevenner ble fortalt litt om hvorfor hun ikke sa noe. DET var ikke helt enkelt for henne å takle at det ble tatt opp i klassen, men for all del, det har hjulpet alt i alt.

JA, de kan "vokse" det av seg, men det trengs sterk kompetanse til dette. Selv var jeg inni bildet fordi jeg er utdannet innen psykologi bl.a.

Ha troen og tålmodiheten på plass. Det hjelper, og for all del ikke press henne eller bli sur for at hun ikke snakker. DET kan få henne til å låse seg helt.

Det finnes forøvrig mye stoff om dette på nett, og bl.a er det en forening for barn med selktiv mutisme...husker ikke nett-adr, men håper du finner den.

Ok, lykke til, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner litt en av de få i Norge som skriver doktorgrad på dette emnet. Hun holder til i Stavanger.

Det var en artikkel i Aftenposten, Fædrelangdsvennen m.fl. i høst om dette, der hun jeg kjenner ble intervjuet. Søk på selektiv mutisme på disse avisenes internettside eller ring avisene for å få artikkelen tilsendt.

Hun som skriver doktorgrad på dette er en av mine venninner faktisk...Mon tro om jeg kjenner deg og, da..? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som skriver doktorgrad på dette er en av mine venninner faktisk...Mon tro om jeg kjenner deg og, da..? ;-)

Jeg er god venninne med søsteren hennes. Bor i Kristiansand, der hun kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god venninne med søsteren hennes. Bor i Kristiansand, der hun kommer fra.

Og jeg ER fra nedi der...så det er mye mulig vi kjenner hverandre - eller i det minste vet hvem vi er.

Artig var det iallefall! :-)

Du må ha en fin dag!

Mvh Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ER fra nedi der...så det er mye mulig vi kjenner hverandre - eller i det minste vet hvem vi er.

Artig var det iallefall! :-)

Du må ha en fin dag!

Mvh Hope

Kan godt være det :-)

Men jeg tror vi fortsetter å være anonyme, ikke sant?

Ha en strålende dag! Her pøsregner det...:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være det :-)

Men jeg tror vi fortsetter å være anonyme, ikke sant?

Ha en strålende dag! Her pøsregner det...:-(

Veldig enig. Jeg har klart å være anonym nokså lenge, og slik skal det fortsette :-)

Ok, du må ha en fin dag i regnet!

hilsen fra Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...