Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en sønn på 2 år med kuldeallergi.Har nå hatt det i ca 1 år. Han reagerer med kraftig utslett ved ganske modrate temperaturendringer. Har fått diagnosen fra spesialist i Stavanger. Vi har fått beskjed om å ikke utsette ham for temperaturendringer overhode. Det betyr at han ikke kan være ute når det er kaldere enn ca 10-12gr. eller regn eller vind. Dette medfører en stor endring av vår hverdag og jeg vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til dette. Vi er i normalt arbeid og vår sønn hos dagmamma. Men da han ikke kan oppholde seg utendørs med de andre barna må vi holde oss hjemme. Av trygdekontoret har vi fått 10 ekstra sykedager hver for å ta oss av ham, men de er oppbrukt innen mars måned. Er det ikke mulig å få omsorgslønn?? Denne sykdommen er ikke livstruende heter det hos trygdevesenet, men etter som jeg har blitt informert kan den være det om vi ikke tar de hensyn som er nødvendige. Er det noen som har noen gode råd til meg i min nye situasjon.Jeg er også redd for å overbeskytte ham og frarøve ham store deler av barndommen unødvendig. Kan nevne at han går på Zyrtec og Singular daglig og at han krever mye søvn. Inntill 3 timer om dagen utenom vanlig nattesøvn. Ellers hadde det vært fint å få kontakt med en voksen pasient som kan fortelle meg hvordan dette føles da min sønn bare kan si au.

MVH

berit-li

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131628-kuldeallergi/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære berit-li

Spørsmål om hvor mye du må beskytte barnet dit i forbindelse med kuldeallergi eller kuldeurtikaria som det også kalles, må du ta opp med spesialisten som stilte diagnosen. Jeg pleier å anbefale så vanlig livsførsel som mulig, men unngå kraftige og plutselige temperaturendringer. Bl.a. må de som har slike reaksjoner ikke stupe ut i vannet selv om det holder 20 grader!! Zyrtec og Singulair skulle kunne dempe reaksjonene, ev kunne man prøve noe annet enn Zyrtec hvis den ikke hjelper godt nok. Men, dette må du ta opp med legen. Ettersom dette er en nokså spesiell situasjon bør du snakke med barnelegen som stilte diagnosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131628-kuldeallergi/#findComment-817137
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Allergikeren

Min far har hatt kuldeallergi i mange år, rimelig upraktisk når man er en same fra kalde nord...

Han arbeider ute, tar medisinen sin og kler godt på seg. Han kan som legen sier ikke hoppe ut i badevann på sommeren, sist han gjorde det var han bevisstløs i flere minutter.

Han forsøkte også på egenhånd å stoppe med medisiner en vinter, for å se hva som skjedde. Det resulterte i akutt innlegelse på sykehuset, hvor de først trodde det var hjerteinfarkt. Han fikk ikke puste og hadde smerter i brystet.

Blir han veldig kald i dag får han elveblest, og enkelte ganger pusteproblemer.

Faren min lever på Østlandet og er ute på vinteren og går lange turer, så hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt i kontrollerte former din sønns tålegrense.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131628-kuldeallergi/#findComment-844672
Del på andre sider

Min far har hatt kuldeallergi i mange år, rimelig upraktisk når man er en same fra kalde nord...

Han arbeider ute, tar medisinen sin og kler godt på seg. Han kan som legen sier ikke hoppe ut i badevann på sommeren, sist han gjorde det var han bevisstløs i flere minutter.

Han forsøkte også på egenhånd å stoppe med medisiner en vinter, for å se hva som skjedde. Det resulterte i akutt innlegelse på sykehuset, hvor de først trodde det var hjerteinfarkt. Han fikk ikke puste og hadde smerter i brystet.

Blir han veldig kald i dag får han elveblest, og enkelte ganger pusteproblemer.

Faren min lever på Østlandet og er ute på vinteren og går lange turer, så hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt i kontrollerte former din sønns tålegrense.

Lykke til!

Tusen takk for at du svarte på min henvendelse.

Mitt problem er som jeg tidligere nevnte at min sønn bare er 2 år og kan ikke gjøre seg forstått enda. Ellers har jeg prøvd som du sier å måle hans smertegrense vedr. kulden, men pr. i dag reagerer han kraftig allerede når han er ute i en 10 - 12 grader +.

Og har har vist reaksjoner ved varme. I sommer fikk jeg ikke kontakt med ham og trodde det var influensa. Så her har jeg mye å lære.

Men takker igjen for at du svarte på innlegget mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131628-kuldeallergi/#findComment-845208
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...