Gjest posen Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Jeg er en gutt på straks 16 år som i de 3,5 siste årene har vært plaget av Schlatter-Osgood disease i høyre kne. Kulen er og har vært meget stor nedenfor kneskålen, samt meget vond. Jeg er 188 cm høy og antar jeg stoppet å vokse for rundt ett år siden. Jeg har lest at selen(ium), vitamin b6 og e, mangan og zink er mineraler og vitaminer som kan hjelpe noe mot "schlatters", er det å anbefale å ta disse i tablettform? Jeg har prøvd generell behandling og laserbehandling hos fysioterapeut, uten resultat. Røntgenbilder er tatt, og selve beinet er det ikke noe unormalt ved, ingen falske ledd iflg. en ortopedisk kirurg. Ville det være en ide å operere? Jeg merker smerter hver dag, da jeg går opp til 3. etg. på min skole med en 15 kg tung sekk, noe jeg virkelig merker i kneet, kan en avlastende skinne være en idé? Jeg har sluttet å spille fotball som en følge av skaden, og jeg har heller ikke hatt gym i noe omfang siden. Selv mener jeg at benene mine er i elendig kondisjon sammenlignet med overkroppen, og høyre ben er betraktelig tynnere enn venstre, venstre er friskt og symptomfritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13169-schlatter-osgood-disease/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 23. desember 2000 Del Skrevet 23. desember 2000 Til posen. man opererer sjelden Schlatters, men det hender man gipser 6 uker, og behendler som et brudd, dette for at senefestet skal få helt ro. Dette gjør man oftest når man ser forandringger i benet på røntgen. Såpass ille plaget som du er, høres det rimelig ut å avlaste totalt i 4-6 uker. samtidig bør du få veiledning av en fysioterapeut som kan gi treningsøvelser for lårmuskelen, men som belaster senefestet minimalt. At låret/benet er tynnere, betyr at du har smerter, og at musklene ikke brukes normalt. Dette vil du fint kunne trene opp igjen. Alle blir før eller siden helt symptomfrie av schlatters. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13169-schlatter-osgood-disease/#findComment-64844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.