Gå til innhold

Angst!


fivrelde

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som har følt meg mer eller mindre dårlig i flere år, med mange merkelige symptomer fra magen/mellomgulvet, svakhet, svimmelhet, uvelhet, bekymring og etterhvert angst. Jeg bekymrer meg for dette hele tiden, og er blitt redd for angsten selv, som føles så forferdelig. Jeg føler meg syk nesten hele tiden, og er blitt veldig asosial. Gruer meg for alle sammenkomster og arrangementer, og blir enda mer lei meg og får dårlig samvittighet når jeg ikke stiller opp. Jeg forstår ikke hva som feiler meg, helt ut av det blå får jeg sterke bølger av angst som går igjennom marg og ben, jeg blir kvalm og tørr i svelget og tror at jeg skal kaste opp og dø på en gang, jeg får behov for å sprette opp og løpe i panikk og blir sprø bare noen kommer i nærheten. Det er så fælt, og jeg ser heller ingen konkrete ting som utløser det. Jeg har brukt masse penger på alternativ behandling og er blitt testet for allergier, men selv etter å ha unngått brød i mer enn et år føler jeg meg mer nervøs og dårlig enn før. Er det sannsynlig at sykdommen er psykisk og at terapi kan ha noen effekt? Hvordan skal jeg i så fall gå frem? Jeg føler meg så usikker og fortvilet, uansett hva jeg spiser eller gjør så er jeg redd og uvel. Vær så snill å hjelpe meg den som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor sannsynlighet for at det finnes en sammenheng, selv om du ikke ser den nå.

Hva med å gå til fastlegen og starte hjelpsøking der?

Har hørt at kognitiv terapi med eksponeringstrening kan hjelpe hvis det er angst, og du har vansker i sosiale situasjoner. Her er en artikkel: http://www.doktoronline.no/pub/articles/psychiatry/300241.html

-kjenner du deg igjen her?

Det handler om å endre tankemønstrene til bedre mestring. Noen kan også ha nytte av medisiner.

Det kan ligge årsaker bak som eventuelt har utløst angsten og det kan være greit å få en oversikt over og eventuelt bearbeide i terapi.

Hvis du ellers føler deg fysisk uvel kan du også be legen skjekke stoffskifte og vitamin/b12/jern mangel. Det kan også spille en rolle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Det kan høres ut som om du har angst, med anfall av panikkangst. Et litt villedende ord kanskje, men man behøver ikke oppføre seg panisk når man har panikkangst.

Hvis panikkangstanfallene kommer uten noe system eller forvarsel kalles det panikklidelse. Kanskje du også har snev av sosial angst eller agorafobi? Det er ikke uvanlig å få det i forbindelse med panikklidelse.

Man kan få angstproblemer av f.eks. overfølsomhet for koffein, stoffskifteproblem osv men det er ganske vanlig at det skyldes påkjenninger i livet. Også vanlig at man ikke ser denne sammenhengen så godt selv i starten.

Enig med cathlin at det er lurt å spørre fastlege. Antidepressiva og samtaler om utløsende årsaker kan hjelpe. Hvis du f.eks. føler deg "innesperret" i livet ditt, og klarer å finne og fjerne det som plager deg, kan det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...