Gå til innhold

Jordmor - Listeria


dewey

Anbefalte innlegg

Jge har postet innlegg på graviditet om listeria, og vil gjerne ha uttalelse fra "fagmann": Hva er det verste som kan skje hvis jeg får i meg listeriabakterier når jeg er gravid i uke 30? Er det fremdeles fare for fosterskader /fosterdød? (Legen min mente det var uproblematisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det som man är rädd för, är att infektionen skall drabba barnet. En listeria infektion är inte bra för ett foster eller barn inne i livmodern. Detta kan ge fosterskador eller fosterdöd. Listeria är antagligen vanlig men ger sällan infektioner. I Norge sägs det att ca 15 personer blir smittade varje år (av dessa är det inte många gravida). Om du undviker opasteuriserade ostar, gravad eller rå fisk och att skölja grönsaker och frukt noga, så är chansen för att drabbas av en listeria infektion minimal. Alltså inte något som du behöver att bekymra dig över. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...