Gå til innhold

Kjære NHD


Gjest nassejenta

Anbefalte innlegg

Gjest nassejenta

Nå ser jeg ingen annen utvei, enn å henvende meg til deg.. Jeg er "hypokonder" og sliter ganske kraftig med det. Har gått til behandling hos en anerkjent psykiater, men det er stadig tilbakevendende.

Jeg får forskjellige symptomer, som jeg så blir fullstendig paralysert av. Det siste nå er en svulst i nakken. Jeg har ingen smerter, men "prikkinger" og følelse av nummenhet i huden. Jeg vet så altfor godt at angsten kan fremkalle disse symptomer. Men hva hjelper det.

Jeg vet også at jeg må jobbe med dette, ved å ikke ringe til legevakten eller kontakte sykehus. Men nå vokser angsten over hodet på meg....

Prøver å overbevise meg selv om at dersom det hadde vært en svulst så hadde det nok vært smerter involvert. Sannsynlig er det en muskel eller en nerve i nakken som ligger i klem. Jeg er verdensmester i å tenke logisk men angsten vinner likevel.

Hjelp meg litt på vei... Må endre tankerekkene mine men det svikter stadig.....

- nassejenta

Svar på dette innlegget Tips en venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kognitiv terapi er det som hjelper på hypokondri/sykdomsangst. Håper det er det du har fått hos den anerkjente psykiater.

I rommet mellom ingen kontakt med helsevesen på den ene side, og teleforner til legevakt og sykehus på den annen side, står fast og planlagt kontakt med fastlegen.

Kanskje du i et år fremover burde ha 10 min hos fastlegen hver tredje onsdag enten du hadde en ny plage eller ikke? Om du ikke hadde noen ny, kunne dere jo snakke om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nassejenta

Kognitiv terapi er det som hjelper på hypokondri/sykdomsangst. Håper det er det du har fått hos den anerkjente psykiater.

I rommet mellom ingen kontakt med helsevesen på den ene side, og teleforner til legevakt og sykehus på den annen side, står fast og planlagt kontakt med fastlegen.

Kanskje du i et år fremover burde ha 10 min hos fastlegen hver tredje onsdag enten du hadde en ny plage eller ikke? Om du ikke hadde noen ny, kunne dere jo snakke om noe annet.

Tusen takk for svar.

Behandlingen jeg fikk var på "hypokonderklinikken" ved Haraldsplass i Bergen, og var kognitiv. Men jeg er sikkert så inngrodd i min tankevirksomhet at jeg ikke klarer meg på egen hånd etter avsluttet behandling, jeg vet ikke. Jeg var veldig motivert og klar for behandling.

Kanskje jeg bør gjøre som du foreslår, og gå fast til min lege. Må jo legge til at jeg er gravid i 5.mnd - og hormoner gjør det vel ikke bedre... Noen dager er verre enn andre, og nå føler jeg at jeg er inne i en veldig tung periode.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...