Gå til innhold

Må jeg forbli deformert i årevis bare fordi jeg vil ha flere barn?


Gjest Hva med keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva med keisersnitt?

Jeg har fremfall av skjedevegg, problemer med svie/kløe, problemer med å tømme tarmen fullstendig osv. etter fødsel.

Er det virkelig slik her i Norge at jeg da må slite med dette helt til jeg har fått de barna jeg skal ha?

Jeg er ung,i slutten av tyveårene, og vil ha mange flere barn.

Jeg ønsker ikke å "måtte" bli ferdig med barnefødsler så fort som mulig, men vil også ha et normalt underliv i årene frem til overgangsalderen.

Hvordan er praksisen med operasjon og evt. senere fødsler. Kan man p.g.a. en tidligere operasjon be om keisersnitt?

Hvordan foregår en evt. operasjon?

Er det noen komplikasjoner i forbindelse med gjentatte keisersnitt?

Jeg er overvektig, vil det tale imot en evt. operasjon el. keisersnitt. Og hvor lav BMI bør jeg da evt. prøve å gå ned til før det evt. ikke vil være et ankepunkt?

Finnes det anledning for fødsel/keisersnitt i privat sektor her i Norge?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar

For al del, dette har ikke noe med Norge, privatklinikk osv å gjøre!

Når vi anbefaler å vente er det fordi det kan komme nye problemer etter neste fødsel, og annengangs operasjon i skjeden kan være vanskeligere å få pen (men ikke nødvendigvis). Operasjonen foretas i skjeden, man fjerner litt av slimhinnen og syr den tettere sammen (som når man syer inn et skjørt som er for stort i livet). Søk lege for evt. henvisning til gynekolog og få en vurdering. Det er prinsipielt ikke noe i veien for operasjon nå ,em det må du drøfte med gynekologen. Overvekt vil si BMI (body mass index) over 25 (evt 27). Det tallet før du ved å ta din vekt, dele den med høyden to ganger (f.eks. 80 kg og høyde 1,70 gir BMI på 80:1,7:1,7=27,68). Keisersnitt utføres bare på sykehus, ikke privat, det blir en helhetsvurdering, overvekt øker risiko for komplikasjoner som f.eks. sårinfeksjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...