Gå til innhold

Bipolar II lurer litt.


Gjest pomona

Anbefalte innlegg

Gjest pomona

Hei, jeg er ei kvinne, 29 år som i dag har fått diagnosen bipolar II. Nå lurer jeg litt på hva dette innebærer.

-Er behandlingen med stemningsstabiliserende livsvarig?

-Går man opp i vekt av lamictal?

-Er du fornøyd med dette legemidlet?

-Hva hvis jeg har lyst å bli gravid, må jeg slutte med medisin en god stund før?

- Tar det lang tid før en får effekt, og vil det hjelpe mot søvnvansker knyttet til angst?

- Kjenner du til andre bivirkninger bortsett fra utslett og nedsatt immunforsvar i verste tilfelle?

- Har du et fint liv med "behandlet bipolar lidelse"

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Hei! Jeg er ikke lege, men har bipolar lidelse selv. Stemningss.med. anfefales det at man går på resten av livet. Dette for å forebygge nye episoder. Bipolar lidelse vil jo si en svakhet for å få depresjoner og hypomane eller maniske episoder, ikke at man er dårlig hele tiden (stort sett). Derfor denne forebyggingen.

Jeg har ikke brukt lamictal, men har hørt mange som er fornøyd med den. En av "godene" med den skal være at du ikke legger på deg, og at du kan ta den under graviditet. Det "negative" er at den ikke virker like bra på hypomani/mani som på depresjon (hvor den skal virke veldig bra).

Det går fint an å leve et kjempefint liv med bipolar lidelse! For det første så er det jo så forskjellig hvordan sykdommen slår ut. Noen har mange sykdomsperioder, mens andre kanskje bare to i løpet av livet.

Det er mange som merker en stor forkjell når de begynner på medisiner. Man sover kanskje bedre, og er ikke så mye opp og ned i humøret, pluss at de alvorlige episodene blir færre, kortere varighet, eller forsvinner helt.

Min erfaring er at jeg har fått et helt nytt liv med Litium. Ingen alvorlige episoder, men litt tilleggsproblemer som henger i fortsatt, som angst og litt psykotiske symtomer til tider.