Gå til innhold

Bipolar II lurer litt.


Gjest pomona

Anbefalte innlegg

Gjest pomona

Hei, jeg er ei kvinne, 29 år som i dag har fått diagnosen bipolar II. Nå lurer jeg litt på hva dette innebærer.

-Er behandlingen med stemningsstabiliserende livsvarig?

-Går man opp i vekt av lamictal?

-Er du fornøyd med dette legemidlet?

-Hva hvis jeg har lyst å bli gravid, må jeg slutte med medisin en god stund før?

- Tar det lang tid før en får effekt, og vil det hjelpe mot søvnvansker knyttet til angst?

- Kjenner du til andre bivirkninger bortsett fra utslett og nedsatt immunforsvar i verste tilfelle?

- Har du et fint liv med "behandlet bipolar lidelse"

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Hei! Jeg er ikke lege, men har bipolar lidelse selv. Stemningss.med. anfefales det at man går på resten av livet. Dette for å forebygge nye episoder. Bipolar lidelse vil jo si en svakhet for å få depresjoner og hypomane eller maniske episoder, ikke at man er dårlig hele tiden (stort sett). Derfor denne forebyggingen.

Jeg har ikke brukt lamictal, men har hørt mange som er fornøyd med den. En av "godene" med den skal være at du ikke legger på deg, og at du kan ta den under graviditet. Det "negative" er at den ikke virker like bra på hypomani/mani som på depresjon (hvor den skal virke veldig bra).

Det går fint an å leve et kjempefint liv med bipolar lidelse! For det første så er det jo så forskjellig hvordan sykdommen slår ut. Noen har mange sykdomsperioder, mens andre kanskje bare to i løpet av livet.

Det er mange som merker en stor forkjell når de begynner på medisiner. Man sover kanskje bedre, og er ikke så mye opp og ned i humøret, pluss at de alvorlige episodene blir færre, kortere varighet, eller forsvinner helt.

Min erfaring er at jeg har fått et helt nytt liv med Litium. Ingen alvorlige episoder, men litt tilleggsproblemer som henger i fortsatt, som angst og litt psykotiske symtomer til tider.

Håper dette hjalp deg litt på vei. Vennlig hilsen en som sliter med det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er behandlingen med stemningsstabiliserende livsvarig?

Det er livslang medisinering med stemningsstabiliserende som er det anbefalte.

-Går man opp i vekt av lamictal?

Lamictal skal ikke ha vektøkning som bivirkning.

--Hva hvis jeg har lyst å bli gravid, må jeg slutte med medisin en god stund før?

Du kan bruke Lamictal under graviditet.

-- Kjenner du til andre bivirkninger bortsett fra utslett og nedsatt immunforsvar i verste tilfelle?

Hvis du får slike bivirkninger må du kontakte behandleren din!

Se ellers http://www.felleskatalogen.no

Listen over bivirkninger er lang, husk at det kun er en oppramsing av kjente bivirkninger.

- Har du et fint liv med "behandlet bipolar lidelse"

Jeg har et fint liv med den diagnosen og det er det mange som har. Noen sliter selvfølgelig mer enn andre i perioder. Riktig diagnose og behandling har mye å si. I tillegg kan en tenke over hva en tåler av stress og hva som kan utløse sykdom. Ikke alle kan se slike sammenhenger fordi episodene kommer mer eller mindre av seg selv og uten grunn.

Forsiktighet med alkohol, gode søvnvaner, trening og et greit kosthold kan forebygge. Tilskudd av tran og omega3 kan fungere positivt.

Tipser deg om et par norske forum for bipolar lidelse:

http://pub11.ezboard.com/bbipolarnorge

http://www.bipolardisorder.no

På det siste forumet kan du få svar fra fagpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Jeg bruker Lamictal. Jeg har gått opp i vekt, men legen sier det skyldes andre medisner jeg tar (anti psykotika). Jeg lever ikke et godt liv med bipolar lidelse, jeg lever et veldig vondt liv, med mye svingninger og mye depresjoner og stor psykisk smerte. Nylig fant legen ut at dosen med Lamictal er for lav, så kanskje, kanskje, kanskje jeg kan få det bedre ved doseøkning. Men jeg har itillegg til bipolar lidelse personlighetsforstyrrelse som gjør prognosen verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg går på lamictal og har blitt mye bedre de siste månedene. Jeg kan ikke vite helt sikkert om det er lamictalen eller de antidepressiva jeg får som gjør det. Jeg har mine verste hypre perioder nå og på høsten og blir deprimert på våren så jeg vet ikke sikkert før det.

Jeg har gått opp i vekt men mener selv at det er cipramilen som gjør det iogmed at jeg gikk opp i vekt sist jeg brukte det også.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pomona

Til dere alle!

Tusen takk for gode og informative svar. Jeg håper og tror at livet skal bli enda bedre å leve. Kanskje jeg kan få overskudd og ikke være så trett lenger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

-Er behandlingen med stemningsstabiliserende livsvarig?

Ja, etter den kunnskap vi har i dag.

-Går man opp i vekt av lamictal?

Nei. (heldigvis).

-Hva hvis jeg har lyst å bli gravid, må jeg slutte med medisin en god stund før?

Det er trygt å bruke Lamctal under svangerskapet. Men du kan ikke amme med Lamictal.

- Tar det lang tid før en får effekt, og vil det hjelpe mot søvnvansker knyttet til angst?

Det tar lang tid å trappe opp, 6-8 uker. Først da kan en forvente effekt. Alle disse symptomene henger sammen, og forbedring på et område vil lett gi det på andre områder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er behandlingen med stemningsstabiliserende livsvarig?

Ja, etter den kunnskap vi har i dag.

-Går man opp i vekt av lamictal?

Nei. (heldigvis).

-Hva hvis jeg har lyst å bli gravid, må jeg slutte med medisin en god stund før?

Det er trygt å bruke Lamctal under svangerskapet. Men du kan ikke amme med Lamictal.

- Tar det lang tid før en får effekt, og vil det hjelpe mot søvnvansker knyttet til angst?

Det tar lang tid å trappe opp, 6-8 uker. Først da kan en forvente effekt. Alle disse symptomene henger sammen, og forbedring på et område vil lett gi det på andre områder også.

Hvordan går denne tankegangen ihop, rent fysisk? Er det ikke slik at det moren får i seg, det får barnet også? Enten man ammer eller er gravid? Er det ikke to sider av samme sak? Ville gjerne hatt forklaring på dette, det er jo viktig. Ikke å vite hva som faktisk er lovlig (det ufødte liv har ikke rettslig status), men hva som er best for barnet.

Ville gjerne ønske at jeg har misforstått noe her, men ønsker faktisk også et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan går denne tankegangen ihop, rent fysisk? Er det ikke slik at det moren får i seg, det får barnet også? Enten man ammer eller er gravid? Er det ikke to sider av samme sak? Ville gjerne hatt forklaring på dette, det er jo viktig. Ikke å vite hva som faktisk er lovlig (det ufødte liv har ikke rettslig status), men hva som er best for barnet.

Ville gjerne ønske at jeg har misforstått noe her, men ønsker faktisk også et ordentlig svar.

Du har vel ikke misforstått, men du mangler vel noen kunnskaper.

I svangerskapet utveksles stoffer i morkaken/placenta. Stoffer som passerer denne barrieren går direkte i barnets blod. Noen stoffer skader barnts utvikling, andre gjør det ikke.

Ved amming må et evt medikament utskilles i morsmelken. Konsentrasjonen i morsmelken varierer fra stoff til stoff. Stoffet må så evt bli opptatt fra barnets mage/tarmsystem.

Det er ingen sammenheng mellom skadelig/uskadelig i svngerskap og ved amming.

F.eks. er Lamictal og Orfiril helt motsatt her. Lamictal er ok i svangerskap, emn ikke ved amming. Orfiril skal ikke brukes i svangerskapet, men er ok ved amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke misforstått, men du mangler vel noen kunnskaper.

I svangerskapet utveksles stoffer i morkaken/placenta. Stoffer som passerer denne barrieren går direkte i barnets blod. Noen stoffer skader barnts utvikling, andre gjør det ikke.

Ved amming må et evt medikament utskilles i morsmelken. Konsentrasjonen i morsmelken varierer fra stoff til stoff. Stoffet må så evt bli opptatt fra barnets mage/tarmsystem.

Det er ingen sammenheng mellom skadelig/uskadelig i svngerskap og ved amming.

F.eks. er Lamictal og Orfiril helt motsatt her. Lamictal er ok i svangerskap, emn ikke ved amming. Orfiril skal ikke brukes i svangerskapet, men er ok ved amming.

Tusen takk for svar, da føles det litt bedre. Hvordan stiller det seg med cipramil (vet du har svart på dette før, men det virker som om det er noe faglig uenighet, min lege sier at det ikke er bra i svangerskapet eller ved amming).

Så bør man la være å bruke cipramil i et svangerskap? Hva er mest skadelig, cipramil eller depresjon? Og hvordan motvirker man skadevirkninger, hvile mye eller trene mye eller hva? Jeg spør fordi vi tenker fremdeles på å bli gravide, mannen min og jeg, selv om vi ikke har bestemt oss helt ennå. Fordi jeg har det handikappet jeg har, og fordi vi ønsker å fostre lykkelige barn som greier seg bra i verden. Det er ikke nok for oss å "klare oss".

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap, og har siden abortert 2 ganger (en svært tidl. abort, og en senabort). Jeg har tatt blodprøver for cøliaki, men har ikke fått svar på dette ennå. Og så har jeg (forhåpentligvis, det kan jo hende legen min har sabotert det) fått ordnet med henvisning til søvnlaboratorie. Jeg ønsker å få testet meg for om jeg eventuelt har søvnepilepsi (var på et autismeseminar, der det blant annet var med en ekspert på epilepsi, siden dette er en relativt vanlig tilleggslidelse ved autisme, og mannen min syntes at det epilepsieksperten sa om søvnmønster ved søvnepilepsi, kunne stemme på meg).

Jeg våkner av og til (ofte) om morgenen mer utslitt enn da jeg la meg om kvelden. Og bruker flere timer i senga før jeg makter å stå opp, har rett og slett ikke krefter. Føler meg veldig svak fysisk disse dagene og helt tom i hodet til langt utpå dagen. Men ellers så kan jeg hoppe ut av senga, og være i futt og fart ganske tidlig. I dag har jeg en god dag, og føler at jeg har sovet godt. Men jeg er redd for helsen min generelt, og føler ikke at noen ser hvor sliten jeg egentlig er. Det synes ikke på ansiktet mitt eller kroppsspråk eller på noen annen måte.

Psykologen min synes å tro at den slitenheten jeg har, hører til asperger syndrom, men jeg tror ikke det. Selv om det er riktig at asperger syndrom kan gjøre at man blir ganske så sliten. Mannen min tror ikke på henne, når det gjelder dette, heller. Og legen min er av den typen at hun skal vente med ting. Blant annet så ville hun vente med å henvise meg til søvnlaboratorie til jeg hadde gått ned noe i vekt, til tross for at det finnes ikke fysiske funn som indikerer at snorking/overvekt gjør at jeg blir så sliten om morgenen. Så sa jeg at det ville jeg ikke vente med, jeg ville ha den henvisningen, og så sa hun at det skulle hun gjøre (henvise meg), men om hun faktisk holder løftet sitt, det vet jeg ikke noe om.

Det har hendt tidligere at hun har sagt hun skulle ordne med en henvisning eller noe, og så har det vist seg at det har hun ikke ordnet med allikevel. Og så har jeg hørt fra andre også, at hun har lett for å ville vente med ting i uendelighet. Jeg er med på et opplegg, som skal gjøre at jeg skal kunne gå ned noe i vekt, og forhåpentligvis da få stabilisert blodtrykket mitt, eventuelt få det helt ned på normalen. Og det føles fint å være med på dette opplegget, det gjør meg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...