Gå til innhold

Takle depresjoner alene?


Gjest liten jente i stor verden

Anbefalte innlegg

Gjest liten jente i stor verden

Hei!

Jeg har egentlig bare et lite spr.

Over en tre-åres periode i mine beste tenår skjedde en god del ting som jeg ikke var klar for å takle da. Uten å gå nærmere inn på det kan jeg si at jeg i alle fall kunne anmeldt to personer.

Uansett - det har nå gått seks år siden det hele startet - og jeg føler jeg har klart å legge det bak meg.

Mitt spr er: går det ann å legge slike "depresjoner" helt bak seg uten profesjonell hjelp?

Min mor hadde mildt sagt en uheldig oppvekst - og har ikke fått profesjonell hjelp. Det virker også som at hun har lagt det bak seg (jeg merket aldri noe til det da jeg var barn i alle fall), men nå som jeg er blitt eldre ser jeg at hun kanskje ikke er helt "kurert" likevel.. Er det mulig hun hadde unngått disse plagene om hun hadde fått profesjonell hjelp? (vet det er vanskelig å si grunnet så mange faktorer - men er det generelle jeg er ute etter) Jeg vil gjerne unngå slik oppførsel når jeg en gang forhåpentligvis får barn.

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Usikker på om jeg forstår deg rett - du merket ikke ettervirkninger hos henne da du vokste opp, men vil likevel ikke bli som henne? Forsto jeg rett?

I min terapi har jeg sett at mine foreldre har påført meg skader, skader som de i sin tur var påført av sine foreldre. Noen kaller dette for "arvesynden", i en moderne betydning av ordet, men mener da at denne uheldige "arven" kan brytes med terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten jente i stor verden

Usikker på om jeg forstår deg rett - du merket ikke ettervirkninger hos henne da du vokste opp, men vil likevel ikke bli som henne? Forsto jeg rett?

I min terapi har jeg sett at mine foreldre har påført meg skader, skader som de i sin tur var påført av sine foreldre. Noen kaller dette for "arvesynden", i en moderne betydning av ordet, men mener da at denne uheldige "arven" kan brytes med terapi.

Vel, mente egentlig at jeg kanskje ikke helt skjønte det som liten, men tror nok det er mye takket min far. I alle fall kan jeg ikke huske at jeg merket noe, men hva husker man egentlig fra så tidlige år om man oppfatter det som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...