Gå til innhold

Åpning, hvordan måles den?


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll hos jordmor i dag (hadde termin den 19). Har de siste dagene hatt mye "konstante" menslignende smerter og en del kynnere. Da hun undersøkte meg innvendig sa hun at mormunnen ikke var helt avflatet, og at jeg hadde en åpning på to fingre. Det jeg lurer på er om en finger er det samme som en cm? Hun fikk lett inn to fingre sa hun. Dersom jeg måler to fingre så får jeg 3 cm, blir dette feil? Hun har skrevet 2 cm på skjemaet. Bruker de alltid å måle en cm som en finger, slik at når åpningen er 10 cm, så får de inn 10 fingre? Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg lurer jo veldig på om det skjer noe her snart! Er førstegangsfødende, og lurer jo på hvor lenge jeg kommer til å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

När det är så liten öppning som 2-3 cm så kan du säga att man mäter hur många fingrar som man får in (1eller2). När öppning sedan blir större(upp till 10 cm) så används alltid jordmors pek och långfinger för att kjänna hur stor öppningen är. Man kjänner då efter modermunnens kanter (som då är utplånad=avflatet) och tar då isär sina 2 fingrar till de möter kanterna. Då har vi jordmödrar lärt oss att kjänna efter hur många cm som modermunnen är öppen. Det är alltid en bedömningsfråga hur många fingrar som är så många cm. En jordmor mäter inte helt lika med en annan. För mig är det 2-3 cm öppning när man får in 2 fingrar. Det hörs ut som förlossningen snart skall starta, då du haft mycket förvärkar=kynnere och att din livmoderhals nu håller på att mogna. Hur länge till som du kan gå så här utan att förlossningen startar, vet ingen. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...