Gå til innhold

Størrelse på livmor/UL termin


Gjest Julyred

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir ikke ferdig med denne saken med meg selv.... Min termin er 28/4-2001, legens 30/4, og UL ble satt til 13/5. Jeg testet meg såpass tidlig, at det teoretisk sett er umulig at testen viste positivt da jeg testet. Nå sist hos jordmor på Aker, målte hun livmoren min, og var enig med meg og min termin. Jeg skal på ny UL i romjulen, og er veldig spent. Jeg har kjent skikkelig liv hver dag siden uke 18 (min termin) - uke 16 (etter UL-termin) for førstegangsgravid er vel litt vel tidlig å kjenne liv!? Jeg har hørt en historie om en mor som hadde sin termin, og som fikk en senere termin (som min) på UL. Det er jo greit nok, men det viste seg at hennes termin stemte, og at de satte igang fødselen to uker etter UL-terminen (altså 4 uker etter hennes egen), og da var det i siste liten, visst. (Her kan det hende at det har kommet til noe etterhvert som historien har blitt fortalt videre, men dog.) Hva synes du, jordmor-er størrelsen på livmor eller UL det mest riktige å gå etter ved utregning av termin? Babyer kan vel vokse ujevnt, og alle er vel ikke like store alltid? Hilsen fra Julyred :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det kan vara så att de har gjort en felmätning vid ditt ultraljud. Det är som du själv säger, mycket tidigt att kjänna fosterrörelser i vecka 16 för en förstagångsgravid. Om nu livmodern också är större än genomsnittet, så får vi väll se vad det nya ultraljudet säger. Det är ju så att det är ultraljudet som man går efter, när det gäller att beräkna termin. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som endte i hastekeisersnitt for 1 1/2 mnd siden av den grunn du nevner. Hun selv mente hun hadde termin 19. oktober, ul mente 28. 3. november ble det hastekeisersnitt og den lille keiserinnen bar alle tegn på overtidig + at det var nesten ikke noe fostervann igjen og det som var der var grønt... Liten var hun også, i underkant av 3 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...