Gå til innhold

hvordan se forskjell på laminat og ekte parkett?

Anbefalte innlegg

Sitter her og skal polere gulvet i gangen.

Men så står det på flasken at det ikke kan brukes på laminat, bare parkett, altså mener de vel ekte parkett.

Men hva er forskjellen egentlig? Kan man se forskjellen?

Jeg kan sjekke kanten ut i mellom trappene, der ser jeg lagene i parketten. Er det her man finner ut om det er laminat eller ikke?

Håper noen vet forskjellen...

Fortsetter under...

Hvordan føles gulvet å ta på - parkett kjennes ut som (litt hardere) tre, mens laminat kjennes kaldere og langt hardere. Slitesjiktet i laminaten er dessuten LANGT mindre enn i parketten. Parkett har gjerne fra 7 mm og oppover slitesjikt, laminaten er gjerne ikke mer enn 7 mm på hele plata.... Sånn omtrent. Tror jeg.

Hvordan føles gulvet å ta på - parkett kjennes ut som (litt hardere) tre, mens laminat kjennes kaldere og langt hardere. Slitesjiktet i laminaten er dessuten LANGT mindre enn i parketten. Parkett har gjerne fra 7 mm og oppover slitesjikt, laminaten er gjerne ikke mer enn 7 mm på hele plata.... Sånn omtrent. Tror jeg.

Hm, nå gikk jeg og målte den åpne kanten.

Hva er slitesjiktet? Er det det øverste laget?

Det er tre lag her, og de måler:

øverste lag: 3mm

midterste lag: 8mm

nederste lag: 4mm

Det er kvister og sånn i overflaten, betyr det noe?

Hm, nå gikk jeg og målte den åpne kanten.

Hva er slitesjiktet? Er det det øverste laget?

Det er tre lag her, og de måler:

øverste lag: 3mm

midterste lag: 8mm

nederste lag: 4mm

Det er kvister og sånn i overflaten, betyr det noe?

i Laminat er tremønstret preget inn, mens i parkett er det ekte tre. Dermed kan man finne like emner med laminat, der samme mønster repeterer seg, mens ved parkett er det jo det ekte treet man ser, dermed vil ikke to planker/emner være helt like. På tykkelsen av gulvet, høres det ut som å være parkett eller gammel laminat, vet ikke. Hvordan kjennes gulvet?

i Laminat er tremønstret preget inn, mens i parkett er det ekte tre. Dermed kan man finne like emner med laminat, der samme mønster repeterer seg, mens ved parkett er det jo det ekte treet man ser, dermed vil ikke to planker/emner være helt like. På tykkelsen av gulvet, høres det ut som å være parkett eller gammel laminat, vet ikke. Hvordan kjennes gulvet?

*legger meg på alle fire og studerer gulvet*

...hm, trestykkene ser ikke ut til å gå igjen, de ser forskjellige ut. Det er ikke et kaldt gulv, det er noe hardt, altså ikke så mykt som furugulvet vi har i en annen etasje.

Men et par steder er det sprekker i overflaten, og her kan jeg når jeg prøver, brekke av små flak av treet, liksom. Skjønner? Disse flakene er tynne, tynne.

Det betyr kanskje at det er laminat, da? Samtidig, hvis jeg pirker i kvistmerkene, så brekkes det av små kvistbiter som ikke er tynne. Mer som små trebiter.

Huset er bygget i 94, vet ikke hvor gammel gammel laminat er...

Annonse

Vet du hvilket merke det er? og hva tresorten heter?

Nei, det er det som er så dumt. Vi har nettopp flyttet inn, og det var såklart en ting jeg ikke spurte om ved overtakelsen...

Nå ville jeg pynte litt på overflaten, for den er så slitt i gangen.

Den er sånn lys brun og gråbrun litt i sjatteringer, altså litt ulike nyanser av lysbrun og brungrå (kanskje den grånyansen er der pga. slitasjen).

Jeg ser at den har vært lakkert før, det er slitt av enkelte steder.

*legger meg på alle fire og studerer gulvet*

...hm, trestykkene ser ikke ut til å gå igjen, de ser forskjellige ut. Det er ikke et kaldt gulv, det er noe hardt, altså ikke så mykt som furugulvet vi har i en annen etasje.

Men et par steder er det sprekker i overflaten, og her kan jeg når jeg prøver, brekke av små flak av treet, liksom. Skjønner? Disse flakene er tynne, tynne.

Det betyr kanskje at det er laminat, da? Samtidig, hvis jeg pirker i kvistmerkene, så brekkes det av små kvistbiter som ikke er tynne. Mer som små trebiter.

Huset er bygget i 94, vet ikke hvor gammel gammel laminat er...

Høres ut som parkett for meg.... Dersom kvistene er anderledes enn resten av gulvet, høres det ut som parkett. Laminat ville kvistene vært bare preget, men strukturen i overflaten ville vært den samme som resten av gulvet.

He-he! :-) Det er jo lett. Parkett er ekte treverk, og treverk er forholdsvis mykt. Det blir riper, hakk og lignende i det, etter ting som er mistet i gulvet, sand og annet. I tillegg er parkett klarlakkert. Du ser tydelig lakken, gjerne et tjukt lag.

Laminat har en steinhard overflate, den er helt glatt å ta på. "Treverket" du ser, er kun et bilde av treverk. Laminaten har ikke lakk, men nt steinhard, plastikkaktig overflate. Den KAN ha svake riper etter små sandkorn, men ikke hakk og lignende "sår" etter ting som er mistet på gulvet (man kan miste en hammer i gulvet uten at det blir merker).

Dessuten hører du forskjell når du banker i gulvet med knoken. Treverk har en mykere, ja litt "tre-aktig" bløt lyd. Laminat er hardt, det blir "kakk-kakk" lyd av det.

Ser du forskjellen...?

Nei, det er det som er så dumt. Vi har nettopp flyttet inn, og det var såklart en ting jeg ikke spurte om ved overtakelsen...

Den er sånn lys brun og gråbrun litt i sjatteringer, altså litt ulike nyanser av lysbrun og brungrå (kanskje den grånyansen er der pga. slitasjen).

Om den har vært lakkert, er det parkett. Man lakkerer ikke laminat.

He-he! :-) Det er jo lett. Parkett er ekte treverk, og treverk er forholdsvis mykt. Det blir riper, hakk og lignende i det, etter ting som er mistet i gulvet, sand og annet. I tillegg er parkett klarlakkert. Du ser tydelig lakken, gjerne et tjukt lag.

Laminat har en steinhard overflate, den er helt glatt å ta på. "Treverket" du ser, er kun et bilde av treverk. Laminaten har ikke lakk, men nt steinhard, plastikkaktig overflate. Den KAN ha svake riper etter små sandkorn, men ikke hakk og lignende "sår" etter ting som er mistet på gulvet (man kan miste en hammer i gulvet uten at det blir merker).

Dessuten hører du forskjell når du banker i gulvet med knoken. Treverk har en mykere, ja litt "tre-aktig" bløt lyd. Laminat er hardt, det blir "kakk-kakk" lyd av det.

Ser du forskjellen...?

Det var faktisk en enkel og god forklaring!

Ser du forskjellen...?

Nå gjorde jeg banke-testen...og sammenlignet med det jeg vet er tregulv i andre etasje.

Og lyden er som for tregulv. I tillegg er det lakkert fra før.

Det er sikkert lett å se når en vet det...

*kremt* dette er ikke et felt jeg er så veldig bevandret i, dessverre...

Så da setter jeg igang og lakkerer parketten :)

hilsen

Annonse

Høres ut som parkett for meg.... Dersom kvistene er anderledes enn resten av gulvet, høres det ut som parkett. Laminat ville kvistene vært bare preget, men strukturen i overflaten ville vært den samme som resten av gulvet.

Tusen takk for hjelpen.

*kremt* jeg er ikke så veldig bevandret i dette her, dessverre.

Men jeg tok banketesten til molli, i tillegg til å sjekke det du beskrev, og er nå sikker på at det er parkett og ikke laminat.

Så nå skal jeg lakke gulvet

tra la la la - - -

*setter i gang*

:)

mil1365380270

Laminaten vi hadde før, hadde bare et plastbellegg, som var preget som tre, limt oppå platene. Hvis du kan brekke at trefliser, og det er hull rundt kvistene, høres det jo ut som parkett.

Parkett som er slitt, vil bli grå i lakken, særlig om den har vært mye utsatt for vann.

Laminat som er slitt, vil miste overfatebellegget i skjøtene mellom platene, og det kan etter hvert pilles av, som små, tynne, trefargede plastbiter.

Når det gjelder tykkelsen i tilfelle det er parkett, så kan det ha blitt slipt ned før, eller det kan være en billig parkett.

Det er lov å ringe selger, for å spørre om dette, ikke noe galt i det :-)

Om det har vært lakkert før er det sikkert parkettt. Laminat skal ikke lakkeres.

Gjest Surrealis

Som oftest har parketten en lunere flate å trå på, den er av tre tvers gjennom, og selve platelaget er totalt gjennomsnittlig omlag 13-16 mm tykt. Selve treslaget (for eksempel eik) som du trår på kan være omlag 5 mm tykt - og ligger oppå en mer "vanlig" tresort (kanskje furu) på ca 10 mm. - altså totalt rundt 15 mm.

Du kan også teste hardheten. Parketten er mykere enn laminaten, og ved å lage et lite hakk (f.eks. under listen), får du sjekka hardheten. Laminaten er vanskelig å ripe opp uten å ta svært hardt i.

For å nevne det - laminatplatene er som oftest omlag 7-10 mm tykke.

Tips: I salgsoppgaven står det ofte hva slags materialer som er brukt på gulv og vegger. Så dersom du fortsatt har et eksemplar....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...