Gå til innhold

Om Psykose


dette er mitt nick

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Kan en person som er på grensen av psykose forstå innerst inne at det er vrangforestillinger, men likevel ikke klare å stoppe de psykotiske symtomene? Hva er forkjellen på dette og full psykose? Sjønner en pykotisk person at h*n har litt rare tanker og at h*n kan være syk? Eller er det i det minste mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykose er ikke så enten-eller som man kanskje skulle tro. Mange er nok usikre på om opplevelsene er virkelige eller ikke. Men mangel på sykdomsinnsikt er et av kriteriene for psykose, derfor tror jeg ikke man kan betegne noen som psykotisk hvis de har hallusinasjoner, men er fullt klar over at det er hallusinasjoner de har.

Noen som er psykotiske framstår som åpenbart "gale" for omgivelsene, mens andre kan ha mer isolerte psykotiske symptomer som ikke viser seg før i bestemte situasjoner eller før personen forteller om dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Psykose er ikke så enten-eller som man kanskje skulle tro. Mange er nok usikre på om opplevelsene er virkelige eller ikke. Men mangel på sykdomsinnsikt er et av kriteriene for psykose, derfor tror jeg ikke man kan betegne noen som psykotisk hvis de har hallusinasjoner, men er fullt klar over at det er hallusinasjoner de har.

Noen som er psykotiske framstår som åpenbart "gale" for omgivelsene, mens andre kan ha mer isolerte psykotiske symptomer som ikke viser seg før i bestemte situasjoner eller før personen forteller om dem selv.

Jeg har det sånn at jeg er usikker på om ting er virkelig eller ikke, men i stress-situasjoner blir det værre. Da virkelig tror jeg at alle er mot meg. Men så kan jeg tenke dagen etterpå at det er hodet mitt som "overdriver". Det går veldig opp og ned. Jeg ble definert som "lett psykotisk" av en psykiater før jeg fikk medisin. Men nå har det hjulpet heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn at jeg er usikker på om ting er virkelig eller ikke, men i stress-situasjoner blir det værre. Da virkelig tror jeg at alle er mot meg. Men så kan jeg tenke dagen etterpå at det er hodet mitt som "overdriver". Det går veldig opp og ned. Jeg ble definert som "lett psykotisk" av en psykiater før jeg fikk medisin. Men nå har det hjulpet heldigvis!

Før jeg fikk medisiner kunne jeg tenke psykotisk en dag, så våknet jeg neste morgen og følte at tankene var helt fremmede og ikke virkelige,(jeg skjønte at det ikke var virkelig lenger) så da tenkte jeg like gjerne at noen plantet tanker i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn at jeg er usikker på om ting er virkelig eller ikke, men i stress-situasjoner blir det værre. Da virkelig tror jeg at alle er mot meg. Men så kan jeg tenke dagen etterpå at det er hodet mitt som "overdriver". Det går veldig opp og ned. Jeg ble definert som "lett psykotisk" av en psykiater før jeg fikk medisin. Men nå har det hjulpet heldigvis!

Opplevelsene du beskriver går under mange navn - grensepsykotisk, psykosenær, kvasipsykose, mikropsykose. Hvis en har en personlighetsforstyrrelse, særlig borderline, kan en være mer disponert for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...