Gå til innhold

Bipolar Lidelse og psykotiske symtomer


Gjest bipolar II

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar II

Er det vanlig under bipolar lidelse at man kan få litt psykotiske symtomer, selv i perioder der man ikke er veldig dårlig, men faktisk har det ganske bra? (uten å være hypoman).

Det står jo også under kriteriene til hypomani at vrangforestillinger ikke skal være tilstede. Hvis det likevel er det, og man er bare mildt oppstemt, kan det være noe annet som feiler meg da?

Leste et svar lenger ned at det f.eks ikke er vanlig med hallucinasjoner under bipolar II. Kan diagnosene være feil hvis man har slike symtomer som forfølgelsesvanvidd, og et voldsomt tankekjør i "friske" perioder, og man aldri blir riktig manisk, men heller hypoman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykotiske symptomer i forbindelse med bipolar lidelse er sekundære til stemningsleiet (med andre ord: er man derpimert kan man få vrangforestillinger om at man har gjort noe fryktelig, er man manisk kan man tro man kan skape fred i Mitdøsten).

Hvis de psykotiske symptomene ikke henger sammen med humrøet, slik du beskriver, kan man ha noe annet, eller noe i tillegg til, bipolar lidelse. Det kan da være nærliggende å tenke på borderline eller schizotyp PF, i den grad det er hensiktsmessig å beskrive psykiske problemer vha. dagens diagnosesystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar II

Psykotiske symptomer i forbindelse med bipolar lidelse er sekundære til stemningsleiet (med andre ord: er man derpimert kan man få vrangforestillinger om at man har gjort noe fryktelig, er man manisk kan man tro man kan skape fred i Mitdøsten).

Hvis de psykotiske symptomene ikke henger sammen med humrøet, slik du beskriver, kan man ha noe annet, eller noe i tillegg til, bipolar lidelse. Det kan da være nærliggende å tenke på borderline eller schizotyp PF, i den grad det er hensiktsmessig å beskrive psykiske problemer vha. dagens diagnosesystemer.

Er borderline en "diagnose" som kan gi mye vrangforestillinger/nesten psykoser? Det er jo mye stress i livet mitt når jeg opplever disse symtomene, men jeg er ikke manisk eller deprimert. Bare veldig urolig (kan kanskje grense til hypomani noen ganger). Disse vrangforestillingene har plutselig begynt å dukke opp nå, og har ikke vært der før i høst, foruten under alvorlig depresjon. (Har vært syk i mange år). Takker for at du svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er borderline en "diagnose" som kan gi mye vrangforestillinger/nesten psykoser? Det er jo mye stress i livet mitt når jeg opplever disse symtomene, men jeg er ikke manisk eller deprimert. Bare veldig urolig (kan kanskje grense til hypomani noen ganger). Disse vrangforestillingene har plutselig begynt å dukke opp nå, og har ikke vært der før i høst, foruten under alvorlig depresjon. (Har vært syk i mange år). Takker for at du svarer!

Ja, det er et kjennetegn ved borderline PF at man kan reagere med lettere psykotiske/kvasipsykotiske symptomer ved stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...