Gå til innhold

Hva skal til for å bli en vinnertype?


Gjest EnGladGutt23

Anbefalte innlegg

Gjest EnGladGutt23

Gutt 23 år.

Etter en del år med dårlig selvtillit og lav selvbilde har ting blitt mye bedre. Det hele startet med at at jeg tok meg nær av hva andre sa og hørte for mye på andre. Noen sa at jeg var lav, andre feit og andre der igjen noe annet. Nå gir jeg blaffen i dem. Jeg er kommet ut av denne onde sirkelen. Det jeg lurer på er at hvordan skal man bli en vinnertype? Hva kjennetegner vinnertyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du begynner å få bedre selvtillit er det en god start, tror jeg.

Hver dag før du går ut, se deg i speilet og si med litt innlevelse "Jeg er en vinnertype!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnGladGutt23

Hvis du begynner å få bedre selvtillit er det en god start, tror jeg.

Hver dag før du går ut, se deg i speilet og si med litt innlevelse "Jeg er en vinnertype!"

du har et poeng der ja. etter at jeg begynte å gå til psykologen så har jeg blitt mye bedre, jeg stoler på meg selv, vet mine styrker og begrensninger. jeg er blitt tøffere og ser livet fra en helt annen synsvinkel. dessuten har jeg kuttet ut de folka i livet mitt som bidro til min lave selvtillit. er bare på hils med dem og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har et poeng der ja. etter at jeg begynte å gå til psykologen så har jeg blitt mye bedre, jeg stoler på meg selv, vet mine styrker og begrensninger. jeg er blitt tøffere og ser livet fra en helt annen synsvinkel. dessuten har jeg kuttet ut de folka i livet mitt som bidro til min lave selvtillit. er bare på hils med dem og ikke noe mer.

Å bygge opp selvtillit er et møysommelig arbeide; du bør utfordre deg selv til å tenke på dine positive egenskaper og bygge utifra de. Gjerne gjøre en skriftlig liste over alle de positive egenskapene, og finne ut hvordan du skal gjøre egenskapene enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har et poeng der ja. etter at jeg begynte å gå til psykologen så har jeg blitt mye bedre, jeg stoler på meg selv, vet mine styrker og begrensninger. jeg er blitt tøffere og ser livet fra en helt annen synsvinkel. dessuten har jeg kuttet ut de folka i livet mitt som bidro til min lave selvtillit. er bare på hils med dem og ikke noe mer.

Høres bra ut!

Tror det er opp til deg hva du bestemmer deg for å være. Det er bare å øve seg.

Og fysisk aktivitet hjelper på selvtilitt. Det er bevist, tror jeg. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnGladGutt23

Å bygge opp selvtillit er et møysommelig arbeide; du bør utfordre deg selv til å tenke på dine positive egenskaper og bygge utifra de. Gjerne gjøre en skriftlig liste over alle de positive egenskapene, og finne ut hvordan du skal gjøre egenskapene enda bedre.

Det høres smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres smart ut.

Ikke at jeg selv har lykkes så veldig bra i livet, altså, det er ikke det. Men jeg prøver dette, jeg også, og tror faktisk det fungerer for å få meg til å føle meg bedre.

Lykke til, klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her kan det lages lange lister. Jeg vil nevne tre ting:

1. Optimistisk realisme. Tro at ting lar seg gjøre selv om det ser tungt ut.

2. Ikke tro at ting kommer av seg selv/mirakelkurer firnnes ikke. Alt dreier seg om jevnt, målrettet arbeid over lang tid.

3. Evne til å ta på seg en beslastning/ulempe i dag (f.eks trene/lese lekser selv om du ikke har lyst) for å få en fordel i morgen eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvtillit

Hei!

Fint at du har blitt en glad gutt! Jeg har begynt å lese selvhjelpsbøker om hvordan man får bedre selvtillit. Det vil jeg anbefale. Du finner en del på bokkilden (for jeg synes ikke det er lett å kjøpe slike bøker i bokhandelen eller spørre om det). Det er viktig å være positiv og jobbe med seg selv og sine svake sider. Si positive ting til en selv, se folk i øynene, være aktør og ikke brikke, rak holdning, fysisk aktivitet - holde kroppen i form og spise sunt, fast håndtrykk etc. Mange gode råd å hente i dem ja. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint at du har blitt en glad gutt! Jeg har begynt å lese selvhjelpsbøker om hvordan man får bedre selvtillit. Det vil jeg anbefale. Du finner en del på bokkilden (for jeg synes ikke det er lett å kjøpe slike bøker i bokhandelen eller spørre om det). Det er viktig å være positiv og jobbe med seg selv og sine svake sider. Si positive ting til en selv, se folk i øynene, være aktør og ikke brikke, rak holdning, fysisk aktivitet - holde kroppen i form og spise sunt, fast håndtrykk etc. Mange gode råd å hente i dem ja. Lykke til!

Her er en meget omfattende og seriøs on-line selvhjelpsbok, med vitenskapelige referanser, skrevet av en amerikansk psykolog:

http://www.mentalhelp.net/psyhelp/?PHPSESSID=9cb9ce288e4f1ca37f79fcdd695859e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...