susi2 Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Hei!!! Jeg er en sint 13 åring som har hatt diabetes i 2 år nå. Dette brevet her er sikkert veldig rart men jeg måtte si ifra hva jeg mener. Jeg så om den "dokumentaren" om flyplassen Heathrow.Der var det en person som hadde fått et eller annet anfall som ingen visste hva var.Da hun som skal finne ut slike ting kom visste ikke hun heller hva hun skulle gjøre.Han som hadde fått anfallet hadde snakket med konen sin i mobilen sin før han fikk anfallet.Da ambulansefolka kom ringte de opp kona på mobilen hans og spurte henne om han hadde en sykdom.Der svarte hun at han hadde diabetes.Etter de hadde fått vite det satte de glucagon sprøyte i han og han klarte å våkne.Nå er det slik at jeg går på disse diabetes møtene på barneklinikken på Haukalnd sykehus.Der fikk vi vite at hvis en person fikk lignende eplepsi/føling anfall så skulle vi behandle de som om de fikk føling.Hvorfor gjorde ikke de på Heathrow dette. Etter på fikk vi vite ( i programmet ) at hvis han ikke hadde fått hjelp fortere så hadde han dødd. Det vil si hvis ingen hadde merket at han snakket i mobilen så kunne han dødd p.g.a at hun som skulle vite dette ikke gjorde noe. Åssen skal vi diabetikere føle oss sikre på flyplasser o.s.v hvis personalet ikke vet hva de skal gjøre??Skal de ikke lære dette når de skal ha dette yrket??Ville vært fint om doktor Svaale kunne svare på dette og kanskje flere diabetikere som ville si hva de mener om dette!.... Hilsen en veldig sint 13-åring.!!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13226-sint-diabetiker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Hei! Forstår godt at man lett kan føle seg utrygg når man ser slikt på TV... Jeg tror egentlig det viktigste vi med diabetes kan gjøre for å føle oss trygge, er å ha noe som dokumenterer at vi har diabetes på oss. Det kan være en SOS-kapsel, eller et flerspråklig ID-kort som diabetesforbundet har. På dette står det en instuks om hva en utenforstående skal gjøre ved symptomer på føling/insulinsjokk. Inni kortet fyller man ut med navn, tlf.nr, medisinering osv. Jeg har ikke sett denne dokumentaren, så jeg vet ikke hvordan ambulansepersonalet gitt fram. I Norge tror jeg det er standardprosedyre å ta blodsukkeret på alle som besvimer/får kramper o.l. Så vidt jeg vet (er ikke lege og ikke sikker), så skal det en god del til for å dø av et insulinsjokk. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13226-sint-diabetiker/#findComment-64759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 25. desember 2000 Del Skrevet 25. desember 2000 Hei Jeg skjønner godt frustrasjonen din og jeg må innrømme at jeg også har opplevd dette. Ideelt sett burde en hver vite hva som skal gjøres når noen får et slik anfall, men kunnskapen om diabetes er nok ikke god nok hos alle. Derfor er det viktig at den enkelte som har diabetes også hjelper til ved å bære en lett synlig SOS-kapsel på seg. Da vil medisinsk personell og andre som kommer til lettere kunne gi riktig hjelp. Heldigvis er et enkelt insulinsjokk neppe skadelig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13226-sint-diabetiker/#findComment-65225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.