Gå til innhold

Aldersforskjell mellom søsken, til psykiateren eller andre


Gjest kanskje flere barn

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje flere barn

Har så vidt begynt å tenke på å få barn nr to..

Vår lille familie på tre har det veldig bra, men både jeg og mannen min har søsken vi har veldig glede av, og er også vant til større familier, så det er mest naturlig for oss at vi får (minst) et barn til. Gleder meg også veldig til perioden rundt både svangerskap og spedbarnsperiode, alt fungerte veldig bra med førstemann (jente).

Men nå lurer jeg på om det finnes noen forskning rundt hva som er ideel aldersforskjell mellom søsken? Selvsagt er det individuelt, men er det visse aldre hvor det er mer gunstig å bli storesøster, og hvor sjalusi osv er mindre, gleden over å få en babybror/søster er større?

Det er selvsagt umulig å planlegge 100%, men morsomt å høre hvis det finnes teorier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg er ingen psykiater men jeg har to barn. Eldstemann jente som deg. Jeg ble gravid da hun var nesten tre år og fikk gutt når hun var tre et halvt. Det gikk kjempefint. Hun var stolt storesøster som hjalp til med mating og skifting av bleier og passing av lillebror. Ga beskjed når han skrek og hadde bæsjet og sånn. Syntes det var helt perfekt vi. Men jeg tror det går fint uansett om du er instilt på det og legger til rette for det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tiden rundt 18 måneder er en kritisk tid i barnets utvikling. I denne perioden regrediaerer barnet og blir en tid mer avhengig av foreldrene. Det er godt for barnet å slippe å få søsken i denne perioden. Derfor anbefales det at en lar det gå to år mellom barna.

PS. Det er ikke nødvendig å få mange kasusbeskrivelser fra andre av typen "Jeg har to barn me 16 måneders mellomrom, og det har gått dem bra i livet". Her snakker vi om risiko og grupper. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...