Gå til innhold

Koking av kluter...?


Gjest uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Har søkt på nettet uten å få svar. Kluter skal kokes står det, uten videre beskrivelse. Kokvask kan foretas i maskin, men jeg kjører ikke en hel maskin bare pga kluten jeg bruker på klosettet! De andre klutene tar jeg sammen med andre klær som tåler 60 grader.

Så; HVORDAN koker en kluter i kjele på komfyr? Skal en ha noe (vaskemiddel/ klorin) i vannet. Hvor mye vann? Skal det dekke kluten akkurat bare. Så skjønner jeg at hele greiene kokes opp. Er DET nok? et oppkok. Hvis ikke, hvor lenge skal kluten kokes?

Har det noe å si om det er aluminium- eller stål-kjele?

Og en må vel ha en egen klele til dette da? Kan vel ikke akkurat bruke potetkjelen. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svar på koking i gryte, det har jeg aldri gjort med kluter.

Men hva med å ha flere kluter til vask av wc og bad etc? Så får du i det minste en halv maskin å vaske. Det må vel gå greit, du har sikkert et sånt 1/2program på maskina di?

Jeg vasker kjøkkenkluter og andre kluter sammen, på kokvask. Det er aldri en hel maskin, men en liten halv. Og å kjøre en liten halv maskin annenhver uke, eller kanskje ikke oftere enn 3.hver uke, går vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg én ting: Hvorfor skal du koke kluten du vasker toalettet med?

Legg den i klot og kaldt vann. Det holder da lenge.

Forøvrig koster en to-pakk med stikke-kluter en tier.

Klut-koking gikk ut av pensum på husstellinja i 1953.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Hvorfor må du ha egen kjele ? Du vasker den vel etterpå, og kjelen blir kokt sammen med kluten.

Det hørtes bare så ekkelt ut med doklut og poteter i samme kjele. Selv om kokende vann desinfiserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Jeg har ikke svar på koking i gryte, det har jeg aldri gjort med kluter.

Men hva med å ha flere kluter til vask av wc og bad etc? Så får du i det minste en halv maskin å vaske. Det må vel gå greit, du har sikkert et sånt 1/2program på maskina di?

Jeg vasker kjøkkenkluter og andre kluter sammen, på kokvask. Det er aldri en hel maskin, men en liten halv. Og å kjøre en liten halv maskin annenhver uke, eller kanskje ikke oftere enn 3.hver uke, går vel bra?

Ja, hadde jeg hatt eget vaskerom så, men vi har et lite bad som også fungerer som vaskerom, så jeg har lite plass til å oppbevare skittentøy. Må få vasket det fort som f... Har ikke oppbevaringsplass i påvente av halv vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten signatur

Si meg én ting: Hvorfor skal du koke kluten du vasker toalettet med?

Legg den i klot og kaldt vann. Det holder da lenge.

Forøvrig koster en to-pakk med stikke-kluter en tier.

Klut-koking gikk ut av pensum på husstellinja i 1953.

Ja, det er sant. Tenker jeg heller satser på slike 5-kroners kluter som jeg kaster etter å ha brukt dem et par-tre ganger.

Og så kan jeg ha noen slike engangskluter på lur i tillegg.

Da slipper jeg hele kokeprossessen, enten det er i maskin eller for hånd.

Å legge klut i kloring gjør det akkurat samme nyttet som koking altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes bare så ekkelt ut med doklut og poteter i samme kjele. Selv om kokende vann desinfiserer...

Er det noe verre enn oppvaskhåndkle og doklut i samme vaskemaskin ? Eller ansiktsklut og doklut i samme vaskemaskin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Koke kluter??? Hørtes tungvint ut ja... kjøper nye kluter jeg! Både badesvamper, oppvaskkluter og oppvaskebørster..

Ville forøvrig ikke hatt do-basiller i en kjele jeg koker poteter i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Tenker jeg heller satser på slike 5-kroners kluter som jeg kaster etter å ha brukt dem et par-tre ganger.

Og så kan jeg ha noen slike engangskluter på lur i tillegg.

Da slipper jeg hele kokeprossessen, enten det er i maskin eller for hånd.

Å legge klut i kloring gjør det akkurat samme nyttet som koking altså?

Nesten iallefall.

Hvis du ikke gidder det kan du kjøpe Domestos våtservietter.

(Skal du koke dass-kluten må du vel for syns skyld også ta men dass-børsten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Er det noe verre enn oppvaskhåndkle og doklut i samme vaskemaskin ? Eller ansiktsklut og doklut i samme vaskemaskin ?

Er det noen som vasker slikt sammen da? Har lært at det er æsj/æsj jeg. Men så har jeg tatt utdannelse med hygiene som fag. Men der lærte vi ikke hvordan vi praktisk skulle gjøre det hjemme. En ting er i institusjon hvor alt er tilrettelagt.

Og der skulle alt med urin/avføring vaskes for seg for å unngå bakteriesmitte. bakterie. Det blir jo litt urin på toalettskåla mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Nesten iallefall.

Hvis du ikke gidder det kan du kjøpe Domestos våtservietter.

(Skal du koke dass-kluten må du vel for syns skyld også ta men dass-børsten?)

Dassbørsten står liksom der helt for seg selv bare den. Så den er liksom grei. Kommer jo ikke i berøring med annet rengjøringsutstyr. Men den kan en jo også bare sette i klorin. Eller kaste hvis en bruker slike billige 10-kroners fra Europris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vasker slikt sammen da? Har lært at det er æsj/æsj jeg. Men så har jeg tatt utdannelse med hygiene som fag. Men der lærte vi ikke hvordan vi praktisk skulle gjøre det hjemme. En ting er i institusjon hvor alt er tilrettelagt.

Og der skulle alt med urin/avføring vaskes for seg for å unngå bakteriesmitte. bakterie. Det blir jo litt urin på toalettskåla mener jeg.

Har ikke sagt at du skal vaske det sammen.

Men hvis en gryte som er kokt, og deretter vasket, ikke skal kunne brukes til potetkoking, så kan vel ikke vaskemaskinen brukes til ansiktskluten etter at den er brukt til dokluten heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Si meg én ting: Hvorfor skal du koke kluten du vasker toalettet med?

Legg den i klot og kaldt vann. Det holder da lenge.

Forøvrig koster en to-pakk med stikke-kluter en tier.

Klut-koking gikk ut av pensum på husstellinja i 1953.

Klorin har et problem: det løser ikke opp fett eller størknet såpe, derfor vil bakterier overleve like godt inne i fettet eller såpa. Så når du tar kluten i bruk etter kloring, kliner du bakteriene utover flaten. At kluten blir hvit betyr ikke at den er ren.

For å løse fett må man ha såpe og varmt vann.

Kokingen varmer opp alt til 100 grader også inne i fibrene i kluten, og det blir 99% rent etter skylling.

Etterpå kan man evt klore det for å få det hvitt.

I f eks storkjøkken er klorin unødvendig, for alt skal kokes og skrubbes skinnende blankt. Da er alle bakterier vekk allikevel.

Det finnes ikke lettvinte måter å vaske på, kun såpe, kokende vann og rå skrubbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kluter i vaskemaskin sammen med annet som skal kokes, f.eks. håndkle.

Da jeg bodde på hybel og delte kjøkken med noen andre, var det en som kokte trusene sine i min matpanne (kjele), for den var passe stor! Det syntes jeg var ekkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Griseri

Synst du høres utrolig grisete ut. Det tar da omtrendt like mye eller mer arbeid å begynne å koke doklutene enn å hive dem i vaskemaskinen. En vaskemaskin på kokvask tar ca 90 min og det har du da tid til?

Hva gjør du med handklærne dine da? Vasker du ikke dem på 90 grader? Jeg får stadig besøk som låner dusjen hos meg og jeg kunne aldri tenkt meg å vaske håndklærne på noe mindre enn kokvask. Trodde slik var helt vanlig.

Å begynne å styre med gryter for å koke noen dokluter fordi du ikke "gidder" å vaske en halv vaskemaskin på kokvask så skjønner jeg ikke helt tankegangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Synst du høres utrolig grisete ut. Det tar da omtrendt like mye eller mer arbeid å begynne å koke doklutene enn å hive dem i vaskemaskinen. En vaskemaskin på kokvask tar ca 90 min og det har du da tid til?

Hva gjør du med handklærne dine da? Vasker du ikke dem på 90 grader? Jeg får stadig besøk som låner dusjen hos meg og jeg kunne aldri tenkt meg å vaske håndklærne på noe mindre enn kokvask. Trodde slik var helt vanlig.

Å begynne å styre med gryter for å koke noen dokluter fordi du ikke "gidder" å vaske en halv vaskemaskin på kokvask så skjønner jeg ikke helt tankegangen din.

Håndklær og kluter (uten doklut) vasker jeg på 60%. Det har jeg sett anbefalt. De vanlige bakteriene blir drept ved 60%.

Siden jeg da har EN klut som skal vaskes på kokvask, så må jeg jo spare ganske mange uker bare for å få en halv maskin, så derfor...

Men nå skal jeg løse det ved å kjøpe ny etterhvert. Blir like billig det som å kjøre en maskin på kokvask for en kluts skyld. Synes ikke det er videre hygienisk å spare på doklut-bakterier i ukevis heller, med tanke på å fylle opp maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker vaskepulver eller klorin i vannet og lar det koke i ca 5 minutter. Etterpå setter man kjelen under springen og skylder klutene.

Det har jeg lært av mora mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Man bruker vaskepulver eller klorin i vannet og lar det koke i ca 5 minutter. Etterpå setter man kjelen under springen og skylder klutene.

Det har jeg lært av mora mi.

Takk,Dorthe! De gamle er eldst, som de sier! Er jo ikke mye arbeid det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst du høres utrolig grisete ut. Det tar da omtrendt like mye eller mer arbeid å begynne å koke doklutene enn å hive dem i vaskemaskinen. En vaskemaskin på kokvask tar ca 90 min og det har du da tid til?

Hva gjør du med handklærne dine da? Vasker du ikke dem på 90 grader? Jeg får stadig besøk som låner dusjen hos meg og jeg kunne aldri tenkt meg å vaske håndklærne på noe mindre enn kokvask. Trodde slik var helt vanlig.

Å begynne å styre med gryter for å koke noen dokluter fordi du ikke "gidder" å vaske en halv vaskemaskin på kokvask så skjønner jeg ikke helt tankegangen din.

Tror ikke det er så vanlig å koke håndklær!

Det er mer enn nok med 60 grader. De skal ikke bli sterile heller, vel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...