Gjest lei av overvekt Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har bestemt meg for å oppsøke lege for å få hjelp med min overvekt. Jeg har BMI på 33, og bør få ned vekten. Fastlegen min er sykemeldt,og har vært lenge. Vikaren hennes har sluttet, og jeg vet ikke hvem som kommer. Jeg tror ikke heller at jeg greier å gå til legesentret, muligens ikke til fastlegen heller for å be om hjelp. Jeg har vært mye til lege de siste årene pga. depresjon og angst, og er fornøyd med fastlegen. Vet ikke hvorfor jeg ikke greier å snakke med henne om dette. Hvor kan jeg henvende meg? Bør jeg kanskje snakke med ernæringsfysiolog? Jeg har ikke orket å snakke med psykologen min om dette heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trim og sunt kosthold Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det er mye du kan gjøre selv, før du må oppsøke lege og få slankemedisiner. Begynn å spise sunt! Titt på sidene til Grete Roede, Libra etc. og hent tips derfra. Kanskje melde deg på et kurs? For noen hjelper det å flytte fokuset vekk fra slanking, fordi ordet slanking betyr mye negativt for dem. Du kan forsøke å heller tenke positivt og si til deg selv at du jobber for å bli friskere og få en bedre helse. Dessuten må du trimme også. Start i det små, ikke sats på en time trim hver dag for da er det lett å miste motet. Ta heller 10 minutter - et kvarter hver dag til du har fått bedre kondis og orker mer, så kan du øke tida litt for hver uke. Litt er mye bedre enn ingenting! Har du en venninne eller andre du kan trimme sammen med? Gå turer! Og da gjerne med staver (kjempeflott for overvektige da de avlaster leddene og styrker ryggen). Begynn fast med f.eks. svømming eller vannaerobic, trening i vann er veldig fint for overvektige. Undersøk om det finnes en mosjonsgruppe eller et idrettslag der du bor, som tar imot folk med vektproblemer. Kanskje det finnes et idrettslag for funksjonshemmede du kan bli med i? Se forøvrig under "trimgruppe" her: www.thyro.net 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-816064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har samme BMI som deg -og har fått diagnosen lavt stoffskifte - dette nekter jeg å la knekke meg - så derfor har jeg nå begynt å tenke LANGT FRAM. Jeg har begynt med Fedon-kost. Den sier at man skal unngå hvitt sukker, ris, hvetemel og pasta. Hvert måltid på dagen skal inneholde alle gruppen - ja også fett i form av olivenolje eller nøtter. Tenk at du skal ha litt proteiner hvert måltid, -fisk, (som kan være makrell i tomat på en brødskive av rug), kylling eller kjøtt eller egg. Spis minst 3 frukter om dagen. Spis så masse grønnsaker du vil, -men ikke mais,. Bruk bønner og linser for å gjøre maten mer "mettende". - Wok er veldig enkelt å lage og det liker alle. Jeg skal veie meg den 1. i hver mnd - ikke mer, fordi jeg er sånn laget at jeg kan gå opp 2 kilo over natten og sånn - det kommer av vann - eller hvor man er i menssyklusen, så å drive og veie seg for ofte blir man bare mer deppa av. Jeg har begynt å gå med staver, og det passer fint for mine elendige knær. Jeg går 1,5 time hver tirsdag og torsdag - og har tenkt å gå på søndager også. Heng lapp på butikken om å få med deg noen andre også som sliter med overvekt. Som regel er man redd for å danne baktroppen, og da er det jo hyggelig om man er flere "der bak" :-) Gi deg selv premier. Jeg har bestemt meg for at OM jeg har gått ned 2 kilo denne mnd (aner ikke om jeg har klart det alt) - så skal jeg stripe håret, -eller finn på noe annet - noe "luksus"-aktig. TENK DEG SLANK! - Smil! - Kjøp deg litt utstyr - gode sko, vanter etc. som gjør at det er hyggeligere å gå. LYKKE TIL! - - det går serru! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-816762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av overvekt Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har samme BMI som deg -og har fått diagnosen lavt stoffskifte - dette nekter jeg å la knekke meg - så derfor har jeg nå begynt å tenke LANGT FRAM. Jeg har begynt med Fedon-kost. Den sier at man skal unngå hvitt sukker, ris, hvetemel og pasta. Hvert måltid på dagen skal inneholde alle gruppen - ja også fett i form av olivenolje eller nøtter. Tenk at du skal ha litt proteiner hvert måltid, -fisk, (som kan være makrell i tomat på en brødskive av rug), kylling eller kjøtt eller egg. Spis minst 3 frukter om dagen. Spis så masse grønnsaker du vil, -men ikke mais,. Bruk bønner og linser for å gjøre maten mer "mettende". - Wok er veldig enkelt å lage og det liker alle. Jeg skal veie meg den 1. i hver mnd - ikke mer, fordi jeg er sånn laget at jeg kan gå opp 2 kilo over natten og sånn - det kommer av vann - eller hvor man er i menssyklusen, så å drive og veie seg for ofte blir man bare mer deppa av. Jeg har begynt å gå med staver, og det passer fint for mine elendige knær. Jeg går 1,5 time hver tirsdag og torsdag - og har tenkt å gå på søndager også. Heng lapp på butikken om å få med deg noen andre også som sliter med overvekt. Som regel er man redd for å danne baktroppen, og da er det jo hyggelig om man er flere "der bak" :-) Gi deg selv premier. Jeg har bestemt meg for at OM jeg har gått ned 2 kilo denne mnd (aner ikke om jeg har klart det alt) - så skal jeg stripe håret, -eller finn på noe annet - noe "luksus"-aktig. TENK DEG SLANK! - Smil! - Kjøp deg litt utstyr - gode sko, vanter etc. som gjør at det er hyggeligere å gå. LYKKE TIL! - - det går serru! Får du hjelp og oppfølging av lege, eller gjør du alt på egen hånd. Hva med stoffskifte, kan det gjøres noe med det eller må du leve med det? Jeg trener to ganger i uken nå, og spiser vel ikke mer enn normalt. Jeg har trent i perioder før, men aldri gått ned i vekt. For få år siden svømte jeg tre ganger i uka i et helt år, men ikke gikk jeg ned i vekt for det. Har ikke prøvd å gå med staver, og orker egentlig ikke tanken på gåturer så mye som jeg jobber. Kommer ofte ikke hjem før imellom fem og seks om ettermiddagen, og jobber ofte i helgene også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dukke Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har gått på fedon diett en tid nå,og har gått ned 25kg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har gått på fedon diett en tid nå,og har gått ned 25kg.. Hva er det i hovedsak du dropper? Brød, hva tar du i matpakken i stedenfor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dukke Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hva er det i hovedsak du dropper? Brød, hva tar du i matpakken i stedenfor? Hei.. En vanlig dag for meg..jeg spiser ei skive lindberg brød både til froksot og til lunsj..ett eple eller sånt er også noe jeg gjerne spiser.Og har jeg lyst på noe godt så spiser jeg sjokolade med 86%kakao..eller hauger med nøtter:)) en vanlig middag består av rent kjøtt eller fisk uten att det er tilsatt anna en krydder..rene produkter med andre ord..og så en salat til..jeg ekke noe potet avhengi dame så jeg føler det går flott..spiser ei skive eller knekkebrød eller noen kjøtt eller fisk til kvelds..Dietten er litt dyr,men den er veldig veldig bra..bare god mat:) Og den som sier man ikke skal drikke pepsi max eller anna uten sukker kan hoppe i havet..jeg er avhengi av sånt og har da gått ned.. Håper du prøver..jeg lover deg du klarer gå ned om du følger litt det der.. Lyke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei.. En vanlig dag for meg..jeg spiser ei skive lindberg brød både til froksot og til lunsj..ett eple eller sånt er også noe jeg gjerne spiser.Og har jeg lyst på noe godt så spiser jeg sjokolade med 86%kakao..eller hauger med nøtter:)) en vanlig middag består av rent kjøtt eller fisk uten att det er tilsatt anna en krydder..rene produkter med andre ord..og så en salat til..jeg ekke noe potet avhengi dame så jeg føler det går flott..spiser ei skive eller knekkebrød eller noen kjøtt eller fisk til kvelds..Dietten er litt dyr,men den er veldig veldig bra..bare god mat:) Og den som sier man ikke skal drikke pepsi max eller anna uten sukker kan hoppe i havet..jeg er avhengi av sånt og har da gått ned.. Håper du prøver..jeg lover deg du klarer gå ned om du følger litt det der.. Lyke til!! Hvor lang tid har du brukt på å gå ned de 25 kg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xenical Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hvis du ikke har problemer verken med stoffskifte eller blodsukker, så syns jeg kanskje ikke Lindbergs diett er tingen. Både Lindberg og Atkins sine dietter er primært for folk med slike sykdommer. Hvis problemet ditt "bare" er at du spiser for mye og for usunt, og har gjort det over lang tid, trenger du en omlegging av kostholdet. For meg har løsningen blitt å gå til legen og be om et legemiddel som heter Xenical. Har gått ned 15 kg siden august, og er superfornøyd. Xenical binder fett i tarmen, så det ikke tas opp i kroppen. Det binder ca 1 / 3 av fettet du spiser, så jo sunnere du spiser, jo raskere går du ned. Men i teorien går du ned også ved et "normalt" kosthold (dvs et kosthold hvor du verken går opp eller ned). I tillegg er pillene "oppdragende" fordi du så absolutt får tilbakemeldning fra kroppen hvis du spiser for mye fett.... fettdiare er ikke et vakkert syn.... :-) Så jeg prøver å legge meg på et "normalt" kosthold, som jeg skal kunne fortsette med i årevis uten å legge på meg eller gå ned, og fordi jeg bruker Xenical og går til og fra jobben (eneste trimmen jeg får), så går jeg sakte og sikkert ned i vekt. For å få Xenical må overvekten være betydelig, tror du må ha BMI over 30 - og det har jo du. Min BMI var på 38 da jeg begynte. Skal enda ned 40 kg sånn ca før jeg endelig er normal-vektig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-817670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakel Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Får du hjelp og oppfølging av lege, eller gjør du alt på egen hånd. Hva med stoffskifte, kan det gjøres noe med det eller må du leve med det? Jeg trener to ganger i uken nå, og spiser vel ikke mer enn normalt. Jeg har trent i perioder før, men aldri gått ned i vekt. For få år siden svømte jeg tre ganger i uka i et helt år, men ikke gikk jeg ned i vekt for det. Har ikke prøvd å gå med staver, og orker egentlig ikke tanken på gåturer så mye som jeg jobber. Kommer ofte ikke hjem før imellom fem og seks om ettermiddagen, og jobber ofte i helgene også. Ja, får oppfølging av lege for stoffskiftet - går og tar blodprøver med jefne mellomrom og bruker Thyroxin som er det hormonet jeg mangler. Fedon-opplegget ordner jeg med selv. Når man først har bestemt seg så går det i grunnen greit - men det er ofte ddet som tar tid, -altså å bestemme seg .) I gå lagde jeg forresten en bælgod middag. Omelett med løk, chili og champignon -oppå det klæsja jeg hjemmelaget tzatziki. Jeg hadde også oppi litt bogskinke for datter'ns skyld, men det hadde jeg ikke behøvd. Det var så SABLA godt! .) Nå gå jeg og venter i posten på en bok med GI-lister av Fedon. Trenger den for å klare dette alene, Tenk, vannmelon skal man ikke ha! jeg gikk over en time i går også - du sier du ikke har tid, - hvem har vel det. MEN, om du sniker deg til den timen, så skal du se at du får overskudd også. Det hadde i alle fall ikke jeg, - i fjor hadde jeg aldri i verden klarte det, da lå jeg bare og sov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-818654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av overvekt Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Ja, får oppfølging av lege for stoffskiftet - går og tar blodprøver med jefne mellomrom og bruker Thyroxin som er det hormonet jeg mangler. Fedon-opplegget ordner jeg med selv. Når man først har bestemt seg så går det i grunnen greit - men det er ofte ddet som tar tid, -altså å bestemme seg .) I gå lagde jeg forresten en bælgod middag. Omelett med løk, chili og champignon -oppå det klæsja jeg hjemmelaget tzatziki. Jeg hadde også oppi litt bogskinke for datter'ns skyld, men det hadde jeg ikke behøvd. Det var så SABLA godt! .) Nå gå jeg og venter i posten på en bok med GI-lister av Fedon. Trenger den for å klare dette alene, Tenk, vannmelon skal man ikke ha! jeg gikk over en time i går også - du sier du ikke har tid, - hvem har vel det. MEN, om du sniker deg til den timen, så skal du se at du får overskudd også. Det hadde i alle fall ikke jeg, - i fjor hadde jeg aldri i verden klarte det, da lå jeg bare og sov. Jeg har bestilt Fedon Lindbergs bok og bok med oppskrifter av Ingers rugbrød. Når jeg sier at jeg ikke har tid kommer det av at jeg jobber 100% på den ordinære jobben min og så har jeg en ekstrajobb på bortimot 50%. I tillegg trener jeg to ganger i uka, er aktiv i et politisk parti og har to tenåringe hjemme. Jeg ligger aldri og sløver og sover, men skal jeg kutte ut noe av det andre? Jeg kan ikke kutte ut ekstrajobben, jeg er avhengig av den. Barna mine kutter jeg heller ikke ut, kanskje de politiske aktivitetene, men de er liksom livet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-819279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har bestilt Fedon Lindbergs bok og bok med oppskrifter av Ingers rugbrød. Når jeg sier at jeg ikke har tid kommer det av at jeg jobber 100% på den ordinære jobben min og så har jeg en ekstrajobb på bortimot 50%. I tillegg trener jeg to ganger i uka, er aktiv i et politisk parti og har to tenåringe hjemme. Jeg ligger aldri og sløver og sover, men skal jeg kutte ut noe av det andre? Jeg kan ikke kutte ut ekstrajobben, jeg er avhengig av den. Barna mine kutter jeg heller ikke ut, kanskje de politiske aktivitetene, men de er liksom livet mitt. Når du jobber så mye som du gjør, blir det vel så som så med skikkelige måltider. Dessuten virker det som om stress fører til vektøke eller eller at det blir vanskelig å gå ned i vekt. Jeg hadde "bare" 50 timer overtid i måneden en lang periode. Da hadde jeg lite overskudd til å lage sunn mat, og heller ikke til å trimme. Jeg satt det meste av dagen, og om kvelden spiste jeg mens jeg jobbet. Selv om jeg ikke hadde godsaker liggende på kontoret, tok jeg ikke av, snarere tvert i mot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-819285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dukke Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hvor lang tid har du brukt på å gå ned de 25 kg? juli 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-819564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av overvekt Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Når du jobber så mye som du gjør, blir det vel så som så med skikkelige måltider. Dessuten virker det som om stress fører til vektøke eller eller at det blir vanskelig å gå ned i vekt. Jeg hadde "bare" 50 timer overtid i måneden en lang periode. Da hadde jeg lite overskudd til å lage sunn mat, og heller ikke til å trimme. Jeg satt det meste av dagen, og om kvelden spiste jeg mens jeg jobbet. Selv om jeg ikke hadde godsaker liggende på kontoret, tok jeg ikke av, snarere tvert i mot. Jeg kan ikke kutte ut jobben min. Jeg er avhengig av å tjene ekstra. Jeg har ikke lagt på meg etter at jeg ble skilt og begynte å jobbe ekstra, men jeg jobbet alltid fulltid før med hus, hjem (hvor ansvaret falt på meg), og to barn. Det er riktig, jeg har ikke mye tid for å lage mat som jeg egentlig ønsker. Jeg trener to ganger i uka, men det blir liten tid til å gå turer, gå i svømmehallen eller gå på ski. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132556-overvekt/#findComment-820144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.