Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Godt å se at du er tilbake her på dol...her har det vært litt kjipt uten deg, syns jeg. Har vært endel psykopatdebatter osv. som egentlig ikke var så veldig interessante, synes jeg. Syns det blir en avsporing.

Hvordan hadde du det i julen?

Har savnet deg. En kjempegod nyttårsklem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Godt nyttår til deg også! :)

Hvordan går det med deg?

Vi har ikke internett i den nye leiligheten enda. Bor på en litt øde plass og får ikke adsl der. Vi har fått isdn, men er litt klønete så vi har ikke fått til det enda. :)

Jeg har fått jobb! Er et vikariat i det offentlige. :)Ble kjempeglad for det! Var på nippet til å sykmelde meg for alt virket så svart og håpløst, men så fikk jeg altså denne jobben. Det var midt i blinken for å gå sykmeldt tror jeg ikke ville gjort saken bedre. Så nå ser alt mye lysere ut. Mer meningsfull hverdag, rutiner og fast inntekt tror jeg blir veldig godt.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-819156
Del på andre sider

Hei!

Godt nyttår til deg også! :)

Hvordan går det med deg?

Vi har ikke internett i den nye leiligheten enda. Bor på en litt øde plass og får ikke adsl der. Vi har fått isdn, men er litt klønete så vi har ikke fått til det enda. :)

Jeg har fått jobb! Er et vikariat i det offentlige. :)Ble kjempeglad for det! Var på nippet til å sykmelde meg for alt virket så svart og håpløst, men så fikk jeg altså denne jobben. Det var midt i blinken for å gå sykmeldt tror jeg ikke ville gjort saken bedre. Så nå ser alt mye lysere ut. Mer meningsfull hverdag, rutiner og fast inntekt tror jeg blir veldig godt.

Klem fra

Så flott da, at du har fått en jobb, er ikkenoe som er bedre enn det. Ja, jeg har det bra, selv om jeg nok sliter litt med å venne meg til den diagnosen asperger.

Folk som får vite hva jeg har, sier at "det kan du neppe ha, du som er så sosial". Og mannen min, har vanskelig for å venne seg til det han også, men han ser jo hvordan jeg sliter med ting, for å få det til å fungere.

Men jeg har jo tatt alle de testene, da, som kan taes, og det er jo nevropsykolog som har stilt diagnosen, så jeg må jo tro at det stemmer.

Og så er det jo endel ting som er med i kriteriene, som stemmer også, selv om det ikke er så synlig for hvemsomhelst å oppdage. Du ville garantert ikke legge merke til noe som helst, hvis du møtte meg. Jeg både oppfører meg, og ser ut som jeg er 100% normal.

Men psykologen min sier, at slik jeg har det, er veldig typisk for en med asperger, selv om det kan virke som om jeg har "asperger light", så finnes faktisk ikke slike "lettdiagnoser" når det gjelder akkurat dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-819528
Del på andre sider

Så flott da, at du har fått en jobb, er ikkenoe som er bedre enn det. Ja, jeg har det bra, selv om jeg nok sliter litt med å venne meg til den diagnosen asperger.

Folk som får vite hva jeg har, sier at "det kan du neppe ha, du som er så sosial". Og mannen min, har vanskelig for å venne seg til det han også, men han ser jo hvordan jeg sliter med ting, for å få det til å fungere.

Men jeg har jo tatt alle de testene, da, som kan taes, og det er jo nevropsykolog som har stilt diagnosen, så jeg må jo tro at det stemmer.

Og så er det jo endel ting som er med i kriteriene, som stemmer også, selv om det ikke er så synlig for hvemsomhelst å oppdage. Du ville garantert ikke legge merke til noe som helst, hvis du møtte meg. Jeg både oppfører meg, og ser ut som jeg er 100% normal.

Men psykologen min sier, at slik jeg har det, er veldig typisk for en med asperger, selv om det kan virke som om jeg har "asperger light", så finnes faktisk ikke slike "lettdiagnoser" når det gjelder akkurat dette.

Ja, noen ganger kan en tvile litt og undre seg over om det er sant det legene sier om en.

Vi har tatt noen runder på temaet så du vet vel hva jeg mener. Vi er til syvende og sist individer. Selv om en har en diagnose så er funksjonsevnen og livskvaliteten ikke nødvendigvis på bånn. Man finner ulike mennesker med diagnosen som dekker hele spekteret.

NB! Nå har jeg fått internett-tilkobling hjemme. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-824733
Del på andre sider

Ja, noen ganger kan en tvile litt og undre seg over om det er sant det legene sier om en.

Vi har tatt noen runder på temaet så du vet vel hva jeg mener. Vi er til syvende og sist individer. Selv om en har en diagnose så er funksjonsevnen og livskvaliteten ikke nødvendigvis på bånn. Man finner ulike mennesker med diagnosen som dekker hele spekteret.

Er litt fortvilet for tida, for den eneste som kan forklare meg ting, og forklare det godt, er psykologen min (som er nevropsykolog, og den eneste her omkring som vet hva asperger og autisme er, dvs. er spesialisert på det, og det må man være). Og hun er nå syk, og jeg vet ikke når hun kommer tilbake.

Jeg skal til Oslo om ikke så lenge (på aspergertreff), men det blir ikke det samme. Det er tross alt ikke terapi vi er der for, det er vi for mange til, og det er heller ikke meningen med opplegget. Man kan ikke "terapere" bort autisme.

Og så er det så mange som ynder å fortelle meg at jeg ikke er så hardt rammet av det, noe som heller ikke hjelper meg noe særlig. Fint hvis det er sant, men de (usynlige) problemene er der like fullt, og ektemannen min synes ikke at jeg er spesielt lett rammet. Fordi han ser hvor sliten jeg blir.

Det synes heller ikke psykologen min, men det hun sier, er at fordi jeg er så lett rammet, så blir ting mye mer slitsomme for meg, enn om det ville vært dersom jeg var hardere rammet. Forstå det den som vil....

Det blir litt som å si til en som sitter i rullestol, at nå må vedkommende jammen se til å ta seg sammen, og begynne å gå. Det går da ikke an å late seg slik....:)

Men det er ingen som ser at det er slik det er, fordi ingenting synes utenpå.

Hadde lyst til å sitere deler av et dikt, som en med asperger har skrevet.

Jeg bygde meg en bro

Fra ingensteds til ingenting

Og undret meg på om det kom til å være noen ting

På den andre siden

Jeg bygde meg en bro

fra fortvilelsen og over forglemmelsen

og visste at det fantes håp

på den andre siden.

Jeg bygde meg en bro

fra helvete og over frykten

det ble en god bro, en sterk bro, en vakker bro.

Alene bygde jeg broen min

med bare hendene som verktøy

utelukkende med min stahet som støtte

min tro som bruspenn, og mitt blod som nagler

Jeg bygde meg en bro og gikk over... men det var ingen som møtte meg på den andre siden.

Slik er det å ha asperger, fordi det ikke er noen som ser. Vi er en gjeng med "marsboere". Faktisk så sammenliknet min psykolog det med å ta seg en tur til Kina, uten hverken å kunne språket, tegnene, noen av skikkene og ikke vite hvor en var. Og allikevel klare å finne ut av det. Men det koster. Og så er det ingen som ser at det koster, heller, fordi jeg er så vant til å skjule det.

Og så er det ingen som tror meg, heller, når jeg sier hvor sliten jeg egentlig er. Og ingen ser det på ansiktet mitt eller noe. Og så har jeg seriøse helseproblemer, som jeg heller ikke klarer å finne ut av. Jeg har fått tatt noen prøver for cøliaki, men jeg vet ikke om det er det jeg har, eller om det "bare" skyldes angst. Men jeg har hatt det slik i over 10 år, og begynner å bli lei det.

Og så håper jeg på å få undersøkt hvor vidt jeg kanskje kan ha noen form for epilepsi (søvnepilepsi) og om det kanskje er derfor jeg er så trøtt om morgenen.

Er nesten umulig å komme opp av sengen av og til, jeg er helt tom i hodet, vondt i hodet, og er atskillig trøttere enn da jeg la meg (noe som visstnok kan stemme med det å ha søvnepilepsi).

Ifølge en ekspert på epilepsi, som holdt foredrag på et autismeseminar jeg var med på.

Jeg håper ihvertfall å klare å finne ut av det.

Hvordan er det med deg for tiden, forresten? Dette ble visst et lengre innlegg, dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-826332
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har du lyst til å skrive/spille med meg på nettet? Vi kan gå inn på games.com. Det er et internett spill der: monopoly. Dersom du går inn der, kan vi møtes og spille monopol. Samtidig kan det chattes der. Mitt "navn" der er luskesnusken. Ps: det er ikke en sikker adresse, så det er greit å ikke skrive altfor konfidensielle ting der. Dessuten kan hvem som helst gå inn der og se hva vi skriver om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-836694
Del på andre sider

Annonse

Har du lyst til å skrive/spille med meg på nettet? Vi kan gå inn på games.com. Det er et internett spill der: monopoly. Dersom du går inn der, kan vi møtes og spille monopol. Samtidig kan det chattes der. Mitt "navn" der er luskesnusken. Ps: det er ikke en sikker adresse, så det er greit å ikke skrive altfor konfidensielle ting der. Dessuten kan hvem som helst gå inn der og se hva vi skriver om.

Jeg skal ta en titt der. Kanskje vi skulle avtalt et klokkeslett? Jeg er ikke på nett så ofte og så lenge som før - for nå har jeg oppringt internettforbindelse. Men det hørtes gøy ut å prøve et spill :)

Jeg er oftest på nett på kvelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-837480
Del på andre sider

Jeg skal ta en titt der. Kanskje vi skulle avtalt et klokkeslett? Jeg er ikke på nett så ofte og så lenge som før - for nå har jeg oppringt internettforbindelse. Men det hørtes gøy ut å prøve et spill :)

Jeg er oftest på nett på kvelden.

Nå?

Jeg skal inn på monopolspillet nå, som Snuskelusken, det er sannsynligvis på Boardwalk....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-837746
Del på andre sider

Er visst registrert som locoloco123, har registrert meg flere ganger, men nå er jeg inne på en chat der og et slags spill. Skjønner ikke så mye. Tror det er monopol.. Ser etter deg, men finner deg ikke :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132614-soleil/#findComment-837816
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...