Gå til innhold

Ang anonymitet

Gjest ikke alt er ok å få på trykk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Moderator

Fra vårt regelverk:

"Opphavsrettigheter

Gjennom å sende inn innlegg og spørsmål aksepterer brukeren Doktoronline sin

rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter, og

i alle media, uten vederlag. Doktor Online står fritt til å overdra denne

retten til andre.

Retten omfatter, men er ikke begrenset til, bruk av innlegg og spørsmål

samlet eller enkeltvis, hele eller deler av innholdet, i endret eller

oversatt skikkelse til bruk på Internett, CD-rom, tidsskrifter, aviser,

bøker, tv og alle andre eksisterende og kommende publikasjonsmåter.

Ved bruk av innleggene vil alle personopplysninger bli anonymisert."

Dette gjelder også innlegg besvart av fagpersoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132730-ang-anonymitet/#findComment-817794
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Fra vårt regelverk:

"Opphavsrettigheter

retten til andre.

Det er tvilsomt om et sett regler på en internettside kan sies å være rettsgyldige. De kan endres i ettertid. Da tror jeg norske lover og mennskers rettigheter i følge lover vil overstyre dem med letthet.

Det har vært prøvet i norsk rett og blitt fastslått at betingelser som skal binde en part til noe skal være skriftlige og utlevert eller avtalt skriftlig i forkant av en handling. En internettside kan ikke likestilles med skriftlige betingelser.

Det skulle vært interessant å se DOLs regler prøvet for retten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132730-ang-anonymitet/#findComment-817806
Del på andre sider

Gjest ikke alt er ok å få på trykk

Fra vårt regelverk:

"Opphavsrettigheter

retten til andre.

Ethvert innlegg eller spørsmål til DOL kan altså bli utgitt på CD, trykket i Donald eller avisa Fremskritt.

Jeg misliker dette. Dels fordi jeg selv kunne ha lyst til å fortelle en privat historie til fagpersoner, uten paranoia for å bli lest og gjenkjent av folk jeg kjenner.

Dels synes jeg det er prinsippielt uheldig at dere kan bruke slike spørsmål som dere vil. Mange innlegg er skrevet i fortvilelse eller affekt, og stilt på DOL nettopp fordi dette er et anonymt nettsted dedikert til denslags. Det er ikke sikkert folk ville ha skrevet de samme innleggene til andre medier.

Det er heller ikke sikkert at folk i f.eks. en psykotisk tilstand gidder å lese regelverket ved registrering. Det blir naturligvis brukernes feil hvis de lar være. Jeg synes likevel en tjeneste som DOL har et spesielt etisk ansvar.

Dere lever av dette, og har krav på deres egne rettigheter som leverandør av en tjeneste. Det burde være mulig å forene deres og våre interesser.

Lag en formulering under skjemaet der vi skriver innlegg. For eksempel: "Jeg reserverer meg mot at innlegget brukes i andre medier". Med mulighet for å krysse av. Skribenten får da den nødvendige informasjon, og dessuten mulighet til å reservere seg.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt å benytte DOLs innlegg i andre seriøse medier. Jeg sier heller ikke at DOL har et uansvarlig forhold til postede innlegg.

Men brukerne skal vite hva de gjør, og jeg synes de/vi skal ha mulighet til fred i sjelen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132730-ang-anonymitet/#findComment-817926
Del på andre sider

Ethvert innlegg eller spørsmål til DOL kan altså bli utgitt på CD, trykket i Donald eller avisa Fremskritt.

Jeg misliker dette. Dels fordi jeg selv kunne ha lyst til å fortelle en privat historie til fagpersoner, uten paranoia for å bli lest og gjenkjent av folk jeg kjenner.

Dels synes jeg det er prinsippielt uheldig at dere kan bruke slike spørsmål som dere vil. Mange innlegg er skrevet i fortvilelse eller affekt, og stilt på DOL nettopp fordi dette er et anonymt nettsted dedikert til denslags. Det er ikke sikkert folk ville ha skrevet de samme innleggene til andre medier.

Det er heller ikke sikkert at folk i f.eks. en psykotisk tilstand gidder å lese regelverket ved registrering. Det blir naturligvis brukernes feil hvis de lar være. Jeg synes likevel en tjeneste som DOL har et spesielt etisk ansvar.

Dere lever av dette, og har krav på deres egne rettigheter som leverandør av en tjeneste. Det burde være mulig å forene deres og våre interesser.

Lag en formulering under skjemaet der vi skriver innlegg. For eksempel: "Jeg reserverer meg mot at innlegget brukes i andre medier". Med mulighet for å krysse av. Skribenten får da den nødvendige informasjon, og dessuten mulighet til å reservere seg.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt å benytte DOLs innlegg i andre seriøse medier. Jeg sier heller ikke at DOL har et uansvarlig forhold til postede innlegg.

Men brukerne skal vite hva de gjør, og jeg synes de/vi skal ha mulighet til fred i sjelen.

"Lag en formulering under skjemaet der vi skriver innlegg. For eksempel: "Jeg reserverer meg mot at innlegget brukes i andre medier". Med mulighet for å krysse av. Skribenten får da den nødvendige informasjon, og dessuten mulighet til å reservere seg."

God idé.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132730-ang-anonymitet/#findComment-817929
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...