Gjest uføretrygd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har søkt uføretrygd for ca 4 mnd siden. Er overført til fylkestrygdekontoret. Er det noen som vet om det har mye å si hva slags diagnose man har (innenfor psykiatrien)? Jeg har (ihvertfall trodd at jeg har) en bipolar lidelse (mansik-depressiv), men jeg tror faktisk ikke at det står skrevet ned noe sted som en diagnose. Kan likevel en allmenlege søke uføretrygd på denne diagnosen, når ingen psykiater har satt den? Har fått mange diagnoser som ligner, og er nesten det samme, men det står ikke spesifikt bipolar tror jeg. Det er vel lettere å få uføretrygd med en slik diagnose enn med "lettere" psykiatriske diagnoser? Er litt engstelig for at uføretrygden ikke skal gå igjennom pga dette. Håper på svar fra noen som vet.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvorfor vil du ha uføretrygd? Hvorfor er det så viktig for deg å få uføretrygd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uføretrygd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvorfor vil du ha uføretrygd? Hvorfor er det så viktig for deg å få uføretrygd? Fordi jeg vil ha en sjans til å tjene noe i livet jeg også, og klare meg sånn nogelunde som andre mennesker. Slippe å tenke økonomi hele tiden, slik at jeg kanskje har en sjans til å bli litt bedre psykisk etterhvert. Makter ikke jobb eller skole på lang tid framover ihvertfall, så da ville jeg føle at livet mitt er ødelagt enda mer enn det er allerede! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvorfor vil du ha uføretrygd? Hvorfor er det så viktig for deg å få uføretrygd? Folk får faktisk det fordi de ikke fungerer i hverdagen (ihvertfall ikke i jobb) pga kronisk sykdom av forskjellig slag! Det er ikke noe en kan VELGE! Da måtte en jo også få valget om å bli FRISK! De fleste ville garantert valgt 'frisk'. Ingen plager mer, og dobbel inntekt. Minst. Ikke misunn folk sykdommene sine! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Fordi jeg vil ha en sjans til å tjene noe i livet jeg også, og klare meg sånn nogelunde som andre mennesker. Slippe å tenke økonomi hele tiden, slik at jeg kanskje har en sjans til å bli litt bedre psykisk etterhvert. Makter ikke jobb eller skole på lang tid framover ihvertfall, så da ville jeg føle at livet mitt er ødelagt enda mer enn det er allerede! Legene driver å snakke om at jeg bør få uføretrygd. Men jeg vil heller ha 100% studier og jobb. Vil ikke bli uføretrygdet og få mindre penger og ikke ha noe å fylle dagene med. Da er det bedre å jobbe eller studere litt i allefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uføretrygd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Folk får faktisk det fordi de ikke fungerer i hverdagen (ihvertfall ikke i jobb) pga kronisk sykdom av forskjellig slag! Det er ikke noe en kan VELGE! Da måtte en jo også få valget om å bli FRISK! De fleste ville garantert valgt 'frisk'. Ingen plager mer, og dobbel inntekt. Minst. Ikke misunn folk sykdommene sine! Tusen takk for støtten her "uten signatur"! Det trengte jeg virkelig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uføretrygd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Legene driver å snakke om at jeg bør få uføretrygd. Men jeg vil heller ha 100% studier og jobb. Vil ikke bli uføretrygdet og få mindre penger og ikke ha noe å fylle dagene med. Da er det bedre å jobbe eller studere litt i allefall. Ja, selvfølgelig, hvis ikke det gjør sykdommen din verre så.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Legene driver å snakke om at jeg bør få uføretrygd. Men jeg vil heller ha 100% studier og jobb. Vil ikke bli uføretrygdet og få mindre penger og ikke ha noe å fylle dagene med. Da er det bedre å jobbe eller studere litt i allefall. Hør nå her! JEG har søkt om uføretrygd. Det jeg VILLE ha var helsa tilbake slik at jeg også kunne jobbe 100% igjen og føle at jeg var en del av samfunnet. Men du har kanskje ikke levd så lenge at du har oppdaget at en ikke alltdi får det en VIL? Legene kunne ihvertfall ikke oppfyle ønsket mitt om å bli frisk igjen. Så de tilbød med uføretrygd tilslutt. Hadde arbeidslivet ikke forlangt så mye av arbeidstakerne som de gjør (en skal jo helst yte 110%) så hadde det vel vært en mulihget for enkelte istedenfor uføretrygd, men ingen vil ha halvsjuke folk i jobb. Jeg har selv hatt eget firma, og jeg ville ikke ansatt meg eller mine likesinnede forå si det slik. En tenker jo først på firmaets inntjening. At folk gjerne vil ha en jobb selv om er sjuke, det overlater en til trygdemyndighetene. Og De har ikke greid å få politikerne til å tilrettelegge godt nok. 'Inkluderende arbeidsliv' har ikke slått til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Legene driver å snakke om at jeg bør få uføretrygd. Men jeg vil heller ha 100% studier og jobb. Vil ikke bli uføretrygdet og få mindre penger og ikke ha noe å fylle dagene med. Da er det bedre å jobbe eller studere litt i allefall. Da er det bare å overbevise aetat om at de skal spandere studier på deg, selv om legen mener du bør uføretrygdes, og du (og aetat) derfor sannsynligvis ikke får uttelling for nedlagte penger og tid i utdannelse. HAR du vært i jobb da? Da kan du vel få dem til å finne en annen jobb til deg først (eller finne den selv), så du kan overbevise dem om at du kan KLARE å være i jobb, og SÅ kan du forlange å bli påkostet utdannelse som attføring hvis du må omstilles til annet yrke. Er det noe bedre at du 'forlanger' utdannelse (vil ikke betale selv) enn at folk er sjuke (kan ikke klare seg selv) da? Unnskyld at jeg ble krass, men du har tydeligvis ikke forståelse for hva folk må gjennom FØR de får uføretrygd. Hvis legen mener du BØR uføretrygdes, så mener han vel at du heller ikke kan 'brukes' i arbeidslivet. Dessverre er det bare de beste som får innpass der. 'Survival of the fittest' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørlandsgutt Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hvorfor vil du ha uføretrygd? Hvorfor er det så viktig for deg å få uføretrygd? Hæ!!! For ett utrolig dumt spørsmål!! "Hvorfor vil du ha uføretrygd", hva slags spørsmål er det, tror du noen frivillig VIL overleve på trygd, Neppe, det er virkelig "ikke til smør på maten" og ikke skjønner jeg at noen kan klare seg som ikke har en ektefelle. så spør ikke så dumt, svaret gir seg selv, folk søker uføretrygd for deres arbeidsevne er borte eller redusert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-817562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest angrer Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 for å få uføretrygd, må du nok ha en diagnose som samsvarer med at du ikke er arbeidfør. Jeg har selv fått tilbud om uføretrygd, men har foreløpig takket nei. Det du oxo må regne med er at du vil bli sendt rundt til forskjellige "spesialister" som vil vurdere din arbeidsevne. Det medfører at privatlivet ditt må brettes ut for disse, og det er ganske ydmykende å gå igjennom...så tenk deg om 2 ganger før du virkelig kaster deg inn i det....det finnes andre alternativ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-818297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørlandsgutt Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 for å få uføretrygd, må du nok ha en diagnose som samsvarer med at du ikke er arbeidfør. Jeg har selv fått tilbud om uføretrygd, men har foreløpig takket nei. Det du oxo må regne med er at du vil bli sendt rundt til forskjellige "spesialister" som vil vurdere din arbeidsevne. Det medfører at privatlivet ditt må brettes ut for disse, og det er ganske ydmykende å gå igjennom...så tenk deg om 2 ganger før du virkelig kaster deg inn i det....det finnes andre alternativ Du mener vel at det er blitt anbefalt deg å søke om uføretrygd? en blir vel ikke akkurat tilbudt trygd??? For mange er det ikke andre alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-818561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uføretrygd Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 for å få uføretrygd, må du nok ha en diagnose som samsvarer med at du ikke er arbeidfør. Jeg har selv fått tilbud om uføretrygd, men har foreløpig takket nei. Det du oxo må regne med er at du vil bli sendt rundt til forskjellige "spesialister" som vil vurdere din arbeidsevne. Det medfører at privatlivet ditt må brettes ut for disse, og det er ganske ydmykende å gå igjennom...så tenk deg om 2 ganger før du virkelig kaster deg inn i det....det finnes andre alternativ Jeg har heldigvis ikke blitt sendt noe som helst sted for å snakke med noen enda (kun legen min). Saken er overført til fylkestrygdekontoret med positiv innstilling fra det lokale trygde kont. har jeg fått høre nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-818866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 for å få uføretrygd, må du nok ha en diagnose som samsvarer med at du ikke er arbeidfør. Jeg har selv fått tilbud om uføretrygd, men har foreløpig takket nei. Det du oxo må regne med er at du vil bli sendt rundt til forskjellige "spesialister" som vil vurdere din arbeidsevne. Det medfører at privatlivet ditt må brettes ut for disse, og det er ganske ydmykende å gå igjennom...så tenk deg om 2 ganger før du virkelig kaster deg inn i det....det finnes andre alternativ Fytte rakkern, at noen som ikke trenger det får tilbud om uføretrygd, mens andre som er syke i årevis blir pint og plaget i attføring, og får avslag på uføretrygd. Siden du KUNNE si nei til uføretrygd, så må vel det bety at du KAN jobbe? Hvorfor ble du ellers tilbudt uføretrygd? Har aldri hørt om noen som har blitt TILBUDT uføretrygd før jeg! Alle jeg kjenner blir fortalt at de KAN søke, og så begynner en evig lang kamp for å bevise at en virkelig ER syk! Siden du kunne si nei, så må du enten være arbeidsdyktig ELLER ha en samboer/mor/far som forsørger det, slik at du IKKE trenger pengene til livsopphold. Må føles som en hån for de som satser restene av sin dårlige helse i trygdesystemet for å få noen fattige uførekroner som kanpt dekker husleie enkelte steder i landet! *provosert* I tilfelle noen skulle være i tvil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest angrer Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Fytte rakkern, at noen som ikke trenger det får tilbud om uføretrygd, mens andre som er syke i årevis blir pint og plaget i attføring, og får avslag på uføretrygd. Siden du KUNNE si nei til uføretrygd, så må vel det bety at du KAN jobbe? Hvorfor ble du ellers tilbudt uføretrygd? Har aldri hørt om noen som har blitt TILBUDT uføretrygd før jeg! Alle jeg kjenner blir fortalt at de KAN søke, og så begynner en evig lang kamp for å bevise at en virkelig ER syk! Siden du kunne si nei, så må du enten være arbeidsdyktig ELLER ha en samboer/mor/far som forsørger det, slik at du IKKE trenger pengene til livsopphold. Må føles som en hån for de som satser restene av sin dårlige helse i trygdesystemet for å få noen fattige uførekroner som kanpt dekker husleie enkelte steder i landet! *provosert* I tilfelle noen skulle være i tvil! jeg har ikke sagt at jeg ikke trenger det, jeg har foreløpig takket nei. Grunnen til det er at jeg vil sjekke alle andre muligheter for at jeg kanskje kan gjøre no samfunnsnyttig. selv om man sitter i rullestol og har mye smerter, er det ikke dermedd sagt at ingen har bruk for meg.... hvis du blir provosert av dette, så er det beklagelig, men innerst inne bryr det meg seriøst ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 jeg har ikke sagt at jeg ikke trenger det, jeg har foreløpig takket nei. Grunnen til det er at jeg vil sjekke alle andre muligheter for at jeg kanskje kan gjøre no samfunnsnyttig. selv om man sitter i rullestol og har mye smerter, er det ikke dermedd sagt at ingen har bruk for meg.... hvis du blir provosert av dette, så er det beklagelig, men innerst inne bryr det meg seriøst ikke. En kan jo gjøre noe samfunnsnyttig selv om en er uføretrygdet da! Besøksvenn, støttekontakt osv osv. Ingen har bruk for MEG, og jeg sitter ikke engang i rullestol! Jeg er helt normal,bortsett fra at jeg har nedsatt arbeidskapasitet. Så INGEN vil ansette meg. Med mine begrensninger,,, Arbeidslivet er ekskluderende. Derfor er det alt for mange på uføretrygd. Når legen sier at siste utvei er å søke ufør, så vet han/hun vel hva det er snakk om. Fra mange andre pasienter. Du må yte 120%, ellers er du pr norsk definisjon ufør. Det er slik det virker i praksis iallefall... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er det Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 En kan jo gjøre noe samfunnsnyttig selv om en er uføretrygdet da! Besøksvenn, støttekontakt osv osv. Ingen har bruk for MEG, og jeg sitter ikke engang i rullestol! Jeg er helt normal,bortsett fra at jeg har nedsatt arbeidskapasitet. Så INGEN vil ansette meg. Med mine begrensninger,,, Arbeidslivet er ekskluderende. Derfor er det alt for mange på uføretrygd. Når legen sier at siste utvei er å søke ufør, så vet han/hun vel hva det er snakk om. Fra mange andre pasienter. Du må yte 120%, ellers er du pr norsk definisjon ufør. Det er slik det virker i praksis iallefall... Jeg er helt normal jeg, selv om jeg sitter i rullestol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg er helt normal jeg, selv om jeg sitter i rullestol. 'Normal' i ansettelsessammenheng (dvs arbeidssøkere som en slipper å ta spesielle hensyn til!) er IKKE å ha nedsatt energi og ikke takle stress (som meg) eller å sitte i rullestol (som deg). Både du og jeg er slike arbeidsgivere ikke ansetter så sant de har andre å velge imellom. Slik er det bare selvfølgelig. Derfor må vi ha hjelp av aeatat med utplassering eller vi må jobbe i skjerma bedrifter. Det er jo DET som er så synd. Alle 'som oss' som både kan og vil jobbe, men som legene må foreslå å uføretrygde, fordi ingen vil ansette oss på 'normale vilkår'. Og aetat har ikke kapasitet til å orden hospitering, utplassering o.l. for alle som ikke takler effektiviteten i det 'vanlig' arbeidslivet. Du må ikke ta deg nær av det ordet 'normal'. En kan like godt kalle det at vi er ikke helt 'vanlige' hvis det høres riktig ut. Det er bare en måte å beskrive at vi skiller oss ut fra den gjennomsnittlige arbeidstaker. Det må tas spesielle forholdsregler av arbeidsgiver for at vi skal kunne utføre samme jobben som andre. Og hvorfor skal noen være 'snille' og gjøre det hvis de ikke får noe igjen for det. I disse rasjonaliseringstider. Arbeidslivet er blitt så rått dessverre. Tror de må få flere verna arbeidsplasser jeg. Med litt mer interessante oppgaver, som vi med redusert kapasitet kan takle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er det Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 'Normal' i ansettelsessammenheng (dvs arbeidssøkere som en slipper å ta spesielle hensyn til!) er IKKE å ha nedsatt energi og ikke takle stress (som meg) eller å sitte i rullestol (som deg). Både du og jeg er slike arbeidsgivere ikke ansetter så sant de har andre å velge imellom. Slik er det bare selvfølgelig. Derfor må vi ha hjelp av aeatat med utplassering eller vi må jobbe i skjerma bedrifter. Det er jo DET som er så synd. Alle 'som oss' som både kan og vil jobbe, men som legene må foreslå å uføretrygde, fordi ingen vil ansette oss på 'normale vilkår'. Og aetat har ikke kapasitet til å orden hospitering, utplassering o.l. for alle som ikke takler effektiviteten i det 'vanlig' arbeidslivet. Du må ikke ta deg nær av det ordet 'normal'. En kan like godt kalle det at vi er ikke helt 'vanlige' hvis det høres riktig ut. Det er bare en måte å beskrive at vi skiller oss ut fra den gjennomsnittlige arbeidstaker. Det må tas spesielle forholdsregler av arbeidsgiver for at vi skal kunne utføre samme jobben som andre. Og hvorfor skal noen være 'snille' og gjøre det hvis de ikke får noe igjen for det. I disse rasjonaliseringstider. Arbeidslivet er blitt så rått dessverre. Tror de må få flere verna arbeidsplasser jeg. Med litt mer interessante oppgaver, som vi med redusert kapasitet kan takle. Det er ikke akkurat direkte lett å få jobb i min situasjon. Så jeg må jo innrømme at jeg har hatt uføretrygd de siste årene. Men jeg har jobba både i butikk, laborant og som legesekretær men det var helsa mi som stoppa videre jobbing, ikke selve funksjonsnedsettelsen. Hospitert har jeg også gjort i 3 år. Men jeg har vært mest hjemme med ungene og har vel i grunnen hatt mer enn nok med dem og husarbeid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det er ikke akkurat direkte lett å få jobb i min situasjon. Så jeg må jo innrømme at jeg har hatt uføretrygd de siste årene. Men jeg har jobba både i butikk, laborant og som legesekretær men det var helsa mi som stoppa videre jobbing, ikke selve funksjonsnedsettelsen. Hospitert har jeg også gjort i 3 år. Men jeg har vært mest hjemme med ungene og har vel i grunnen hatt mer enn nok med dem og husarbeid. Det der med rullestol og arbeidsliv er jo egentlig et tankekors da! Du har jo uføretryg pga at du har hatt helseproblemer. Men det er jo utroli mange i Norge som sitter i rullestol pga to dårlige ben e.l., men med et klart hode og to friske armer, som kunne fungere perfekt i hvilken som helst kontorjobb eks. Men ALDRI (og det er helt sant) iløpet av mitt 50-årige liv har jeg sett et menneske i rullestol noen steder jeg har vært innom! Er ikke det rart? Det er jo ihvertfall ikke fordi de ikke KAN utføre en slik jobb, så da må det jo være fordi andre bir valgt isteden. HVA skjer med folk i rullestol da, får de AUTOMATISK uføretrygd hvis ingen vil ansette dem? To ikke fungerende ben er et handikap, men er er ikke syk. Tenk hvor godt det måtte være å fungere i en jobb. Samfunnet vil ikke ta jobben med å tilrettelegge da kanskje? Rullestolramper, fjerne dørstokker, brede nok dører osv osv. Så da er det ENKLERE å gi uføretrygd, så slipper det offentlige den 'jobben'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132736-diagnoser-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-819901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.