Gå til innhold

Svie/stikking i bukhulen

Anbefalte innlegg

Gjest Tinkerbell

Etter en båttur i kratig uvær våknet jeg med kraftige magesmerter, helst øverst i bukhulen, omtrent 2 cm under punktet der ribbena møtes. Jeg trodde først jeg var støl etter å ha anstrengt magen for ikke å ramle ut av senga i bølgene, men smertene er like kraftige nå en uke senere og det kjennes mer ut som svie/stikking enn som muskelstølhet. Spesielt hvis jeg hoster eller nyser svir det fryktelig i 10-15 sekunder etterpå. Ellers kjenner jeg det hvis jeg vrir litt på overkroppen eller sitter i bestemte vinkler. Jeg burde vel kanskje vært hos en lege, men jeg er livredd for å gå til legen dersom jeg ikke er sikker på at det er like før jeg dør. Føler meg så teit når legen ikke finner noe galt. Hva kan dette være, og bør jeg gå til legen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13277-sviestikking-i-bukhulen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Tinkerbell

Såvidt jeg kan skjønne av dine symptomer er dette enten av muskulær karakter siden nysing og hosting gir smerteøkning, eller noe mindre trolig; tegn på en magekatarr.

Du kan ha pådratt deg en slags muskelkink under båtturen. Slike smerter kan vare 1-2 uker.

Ved magekatarr vil smertefokus være rett under ribbena omtrent i midtlinjen. Svien vil ofte forsterkes av kaffe, krydret mat, alkohol ol.

Hvis plagene ikke gir seg i løpet av ytterligere en ukes tid synes jeg et legebesøk er fornuftig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13277-sviestikking-i-bukhulen/#findComment-64974
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...