Gå til innhold

Store søvnproblemer over lang tid

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske bekymret for min pappa, som i flere år nå har slitt med søvnproblemer. Han har hatt en stressende tilværelse på jobb, men er for en måned siden gått av som pensjonist. I det siste har han hatt ennå vanskeligere enn før for å sove, og er VELDIG utslitt. Han er faktisk syk, men jeg vet ikke om det er pga søvnmangel eller om det kan være influensa. Vanligvis får han bare sove noen timer hver natt, og er oppe flere ganger og vandrer. De siste nettene har han ikke sovet mer enn 1-2 timer pr natt...sier han selv iallefall. Jeg ser at dette tar veldig på! Han har vært til legene flere ganger, og fått søvnpiller, men det har hjulpet dårlig. Nå har han akkurat startet på akupunktur og håper dette skal hjelpe. Den startet iallefall en slags reaksjon i kroppen hans, som også har slått han ut...

Er litt bekymret jeg, for han har virkelig slitt med å få sove slik i mange år... Hvor lenge kan en leve slik? Og er det ikke noe man kan gjøre? Kan det være psykisk, og at han bør se en psykiatriker kanskje?

Setter stor pris på svar fra lege, og andre med erfaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13282-store-s%C3%B8vnproblemer-over-lang-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Osedose

Søvnproblemer kan skyldes mange faktorer. Mental ubalanse og uro/angst er en viktig grunn. Du beskriver at din far har hatt søvnproblemer i flere år og hatt en stressende tilværelse. Det kan dessverre påvirke søvnmønsteret i negativ retning.

Akupunktur er en behandlingsmetode som kan gi godt resultat, og det kan kanskje være fornuftig å avvente respons her før andre tiltak i retning "mental terapi" igangsettes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...