Gå til innhold

Hvor ÆRLIG skal jeg være? (ang. toll)

Anbefalte innlegg

Gjest Den uærlige kjøperen?

Jeg har en hobby, og i forbindelse med dette bestiller jeg ofte tekstiler/stoffer fra utlandet i metervare. Noen ganger kjøper jeg større mengder, slik at det går langt over den tollfrie grensen på 200,- norske KR. Dette er ca $30 nå.

Da betaler jeg altså toll på pakkene. Greit så langt....

I dag har jeg imidlertid

mottatt en større pakke, som portoen kom på $28 for...Og det har Tollvesenet sett feil på! De trodde PAKKENS INNHOLD var verdt 28 dollar, men det var jo bare portoen! Stoffene i pakken har en verdi på 171 dollar...

Pakken er utlevert meg, med klistremerke "Tollfritt" på fra tollkontrollen på godsssenteret til posten.

Hva ville DU gjort? Jeg får bekymret mageknip av å være uærlig, så jeg er fristet til å ringe og si i fra at de har tatt feil. Men da ble mannen min rimelig irritert, gitt, da jeg ringte han og fortalte dette...Man GJØR IKKE det! sa han.

Flere som ville holdt munn og ikke sagt noe...?

Fortsetter under...

Jeg ville ikke vært så altfor ærlig i et slikt tilfelle nei...

Men vet du at du HELT lovlig kan bestille ting for inntil 3000/6000 kr over nettet, få det levert til et postkontor i Sverige, og tollfritt innføre det til Norge?

3000 er om man er ute av landet i mindre enn 24 timer, 6000 for lengre opphold utenfor landets grenser (min. 24 t). Man bestiller altså i sitt eget navn, med leveringsadresse: Poste Restante, "postnr" Strømstad (eller annet svensk postkontor som er nærmest der du måtte bo). Ikke så praktisk om du bor langt unna Sverige selvsagt, men for oss andre en utmerket mulighet. (Som jeg hittil ikke har benyttet meg av, men fått beskrevet at er lovlig).

Se http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/reisende/tilnorge03.html#fritak

Jeg hadde vært overlykkelig, hvis det hadde vært meg som hadde unsluppet tollen.

Det er tollen som har gjort at jeg ikke har bestilt så mye patchworkstoffer fra utlandet som jeg kanskje kunne ønsket.

Heldigvis har jeg funnet et relativ rimelig nettsted her i Norge også.

Jeg hadde vært overlykkelig, hvis det hadde vært meg som hadde unsluppet tollen.

Det er tollen som har gjort at jeg ikke har bestilt så mye patchworkstoffer fra utlandet som jeg kanskje kunne ønsket.

Se tipset mitt, kanskje noe for deg?

Annonse

Gjest Den ikke-så-veldig uærlige kjøperen

Å? Jeg har en god del lagret under "Favoritter", men kanskje har du tips om en jeg ikke vet om???

Å? Jeg har en god del lagret under "Favoritter", men kanskje har du tips om en jeg ikke vet om???

Jeg har handlet en del på www.northernquilts.no og wwww.lapp-elisa.com i Sverige

Er også heldig med at jeg har 2 tålig billige hobbybutikker i hjembyen min.

Vet du hva.... Du må sette deg ned med verdens beste samvittighet! I stedet for å tenke at du har snytt staten for avgift må du klare å se at du faktisk har klart å dra det lengste strået her. Det er staten som mistet en mulighet til å flå deg for en gang skyld.

Reis ut og spis, shop eller noe annet trivelig med de pengene. Eller sende dem til meg om de plager deg så fælt.*L*

Gjest økonom

Det er teoretisk sett også en annen mulighet. Det du betaler, er gjerne moms, ikke tollavgift, selv om vi ofte kaller det for "toll".

Hvis varen du kjøpte er momsfri i Norge, skal du ikke betale noe!

Men varen var kanskje akkurat lik det du har kjøpt før?

Gjest den halvveis uærlige kjøperen

Det er teoretisk sett også en annen mulighet. Det du betaler, er gjerne moms, ikke tollavgift, selv om vi ofte kaller det for "toll".

Hvis varen du kjøpte er momsfri i Norge, skal du ikke betale noe!

Men varen var kanskje akkurat lik det du har kjøpt før?

Jeg betalte ikke moms heller...Ingenting altså. Den pakken smatt igjennom pga portoen, som altså feilaktig ble tolket som innholdets verdi.

Jeg vet forresten godt forskjellen på dette med moms og toll. Det er ikke toll på det jeg kjøper, iflg.en gammel venninne av meg som jobber med nettopp tollpost fra utlandet i Posten.

Men moms skulle jeg altså betalt, da...ikke. I dette tilfellet slapp jeg altså unna, og jeg lar det bli med det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...