Gå til innhold

Sjenanse


alvis

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste i en avis om dette. Det var en angstlignende lidelse. Jeg syns alle brikkene falt på plass.

Alle symptomene som sto listet der følte jeg passet.

-virke overlegen.

-lite innkluderende.

-vise lite interesse for andre.

-så lite flink til å ta kontakt med andre, at det er vanskelig å få det til.

-gir lite av seg selv.

-innadvendt, uengasjert og uoppmerksom.

Føler at alt dette passer på meg.Syns ikke selv at det er slik,Men mine nermest oppfatter meg sånn.Jeg forstår selv, nå at det er slik jeg er.

Ønsker noen råd om å mestre dette, overvinne det. Savner å leve fritt og utvunget. Jeg er en mann på 51 som har vært plaget av dette hele mitt liv.Nå orker jeg ikke mer, og VIL ut av det. Har prøvd (og prøver) psykologer. De lytter for mye. Jeg vil ha veiledning om hva jeg skal fokusere på, oppgaver som jeg skal løse i hverdagen

Ønsker råd og hjelp for dette.

Gjerne info. om bøker, artikkeler, web-sider o.a. om emnet.

Mener jeg forstår problemet mitt, men hvordan behandles det skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en omfattende online selvhjelpsbok:

http://www.mentalhelp.net/psyhelp/

Se særlig kapittel 13 for konkrete metoder for å utvikle bedre sosiale ferdigheter.

Ellers høres det ut som du definitivt er mest motivert for å jobbe med en psykolog som benytter kognitive/atferdsbaserte metoder - kanskje skulle du ringe rundt og spørre etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojo1980

Da har jeg det samme problemet og jeg er bare 23 år gammel gutt!!

Hva kan man gjøre med dette? Det er så urettferdig at noen er så utadvendte mens andre er sjenerte. Faen, faen, faen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du kan ha Aspergers Syndrom. Jeg har det og dette minner om mine problemer!

Se på http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6

En gruppe av oss med diagnosen Asperger prøver å få igang en forening.

Hva slags type forening? Jeg har også asperger, som du sikkert vet, jeg har vel "snakket" med deg før, her på dol. Er svært interessert i å være med, hvis det er noe seriøst noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type forening? Jeg har også asperger, som du sikkert vet, jeg har vel "snakket" med deg før, her på dol. Er svært interessert i å være med, hvis det er noe seriøst noe.

Jeg vet ikke om du er medlem allerede eller ikke, men dette er adressen til en diskusjonsgruppe jeg er leder for: http://groups.msn.com/NorskgruppeforvoksneogungdommedAspergerssyndrom

Vi har diskutert å ta kontakt med de lokale lærings- og mestringssenterne for å ev. få kontakt med andre med Aspergers og på deen måten å bygge opp en forening.

En hjertesak for meg er rett og slett at jeg vil ikke at unger med Aspergers ikke skal ende opp som meg selv. Ensom med manglende selvtillit og store sosiale problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest likesinnet

Hei! Sliter med det samme selv. Har kjøpt en del selvhjelspbøker for hvordan man kan få bedre selvtillit og komme seg ut blant folk. Jeg bestilte de på bokkilden siden jeg synes det er litt flaut å kjøpe dem i bokhandelen. Ellers så vil jeg anbefale deg terapi eller gruppeterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg det samme problemet og jeg er bare 23 år gammel gutt!!

Hva kan man gjøre med dette? Det er så urettferdig at noen er så utadvendte mens andre er sjenerte. Faen, faen, faen!!

Slutt å sutre.

Det å være sjenert er INGEN TING sammenlignet med andre "urettferdige" ting som kan ramme en. Livet er ikke rettferdig. Ta det du har fått utdelt, og jobb derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likesinnet

Slutt å sutre.

Det å være sjenert er INGEN TING sammenlignet med andre "urettferdige" ting som kan ramme en. Livet er ikke rettferdig. Ta det du har fått utdelt, og jobb derifra.

Det kan du si som ikke er det. Du vet ikke hvilken lidelse det er å være sjenert og isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...