Gå til innhold

Kjedelige rester ble til god middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle spise middag alene, og planla å varme opp litt rester i panna: Et par biter stekt seifilet og et par poteter. Men så var vi plutselig to likevel, og det var ikke nok mat, så hva gjør man da? Kaster restene og lager noe helt annet?

Jeg rakk heldigvis en tur i butikken, og slik ble det - med restene som basis:

Jeg skar opp en aubergine i ganske tynne skiver og strødde litt salt og pepper på. Så fikk de en omgang i stekepanna med smør (olje er like bra) til de ble gylne og myke.

Jeg hakket 1/2 løk, litt purre og rev et stykke sellerirot.

Så la jeg litt hulter til bulter i en ildfast form: De kokte potetene i skiver, fisk i små biter, de stekte aubergineskivene og løken/purren. Pepper ble strødd over. Så helte jeg på en god skvett med matfløte og toppet med raust med revet ost.

Inn i stekovnen på 200 grader i ca. 20 minutter, til overflaten var gyllen.

Tilbehør: Revet gulrot med saft fra ananasboks som dressing.

Voila!

Det ble faktisk veldig godt.

Man kan variere med kylling i stdet for fisk, gjerne sløyfe potetene, og bruke det man liker av grønnsaker som egner seg. Det meste blir godt med fløte og ost. Vil tro det også går bra å bruke rå fisk i små biter.

Gjest buttler
Skrevet

Hvorfor skriver du dette? Og hvorfor kunne du ikke kjøpe fersk og mer mat når du likevel rakk butikken? Hva var problemet?

Skrevet

Hvorfor skriver du dette? Og hvorfor kunne du ikke kjøpe fersk og mer mat når du likevel rakk butikken? Hva var problemet?

Her er det sannelig mange snurrige skapninger !

Skjønte du ikke at dette var et tips til hvordan man kan utnytte rester? Slik at man slipper å kaste god mat, og dermed også sparer penger?

Gjest buttler
Skrevet

Her er det sannelig mange snurrige skapninger !

Skjønte du ikke at dette var et tips til hvordan man kan utnytte rester? Slik at man slipper å kaste god mat, og dermed også sparer penger?

Så gjerrige er vel ikke de fleste folk vel? Man lager seg da ny mat hver dag?

Men jeg vet at mange gamle folk henger veldig igjen med det å bruke opp igjen, og ikke kaste noe..

Skrevet

Så gjerrige er vel ikke de fleste folk vel? Man lager seg da ny mat hver dag?

Men jeg vet at mange gamle folk henger veldig igjen med det å bruke opp igjen, og ikke kaste noe..

Det er ikke bare gamle som bruker opp igjen rester. Kafeer, hoteller og kantiner bruker gjerne rester i lapskaus (forhåpentligvis ikke den maten de får inn fra bordene).

Trodde det var vanlig blant folk flest at de restene man ikke spiser til kvelds ble brukt neste dag eller den deretter. Eller at kattene, sauene eller andre dyr får restene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...