Gå til innhold

Hjelp mens jeg venter


Redd for at det skal bli verre

Anbefalte innlegg

Redd for at det skal bli verre

Hei. Jeg er ny her og vet ikke om det finnes noen gamle traader om emnet. I lang tid har jeg hatt smaa tvangstanke og frykt for visse situasjoner. Spesielt det aa prate om penger. Men i de siste maanedene har en ny angst for bakterier og "det aa være skitten" meldt seg. Dette har etter hvert blitt saa ille at det er til hinder i hverdagen. Jeg har allerede vært hos psykolog men fikk beskjed om at det er ca 2 ukers ventetid intill en spesialist paa mitt omraade er klar til aa ta seg av meg. Jeg føler paa meg at det blir verre og verre og lurer paa om noen kan gi meg noen raad slik at jeg klarer aa holde angsten i sjakk intill jeg faar behandling. Jeg er forferdelig lei av aa vaske hendene om og om igjen, men klarer ikke aa la være aa tenke paa at jeg er skitten hvis jeg ikke gjør det. Jeg unngaar offentlige toaletter og er livredd for at jeg skal ha vært borti noe jeg f.eks gaar forbi og som er litt ufyselig (eksempelvis en fille eller en papirlapp som har noe rødt paa seg = jeg tror det er blod). Er det noen som kan hjelpe?

Hilsen sliten 20 aaring

(med tastatur som jeg ikke faar til aa skrive aa med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Jeg er ikke ekspert på dette, men søk på OCD - Obsessive Compulsive Disorder.

Det finnes både medisiner og andre behandlingstilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så flott at du snart skal til psyk... Jeg har egentlig ikke noen råd frem til du får hjelp, men gled deg til å få hjelp:)))) Jeg har akkurat det samme problemet som deg! Det var helt rart å lese innlegget ditt, for det var som å lese meg for en stund siden...

Den beste behandligen er kognetiv terapi og medisiner. På meg virker seroxat veldig bra:)

Jeg er nå myye bedre. Det var som ett "lokk" som ramlet av hodet etter at jeg fikk medisiner. Så nå kan jeg gå ganske normalt på gaten, dvs rett frem, uten å gå i sikk sakk i frykt for å gå på papirer som jeg trodde hadde blod på seg osv.

Lykke til!!!!! Tenker på deg.

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du sier at det har blitt værre, betyr dette at du ikke har slitt med det før? Det som er viktig, tror jeg er å førsøke å ikke la tvangshandlingene ta overhånd. Hos meg så tror jeg at jeg har oppdaget at jo mer jeg utfører tvangshandlinger jo mer øker de. Det er jo noen ganger veldig skummelt å la være da. Jeg tenkte at kansje dersom du ikke har slitt med det før at du kan bruke erfaringen ifra at du overlevde uten å vaske deg så mye da?

Vet ikke om dette var til så veldig mye hjelp, men var noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...