Gå til innhold

Pupiller, ulik størrelse

Anbefalte innlegg

Ei veninne av meg har tidvis forskjellig størrelse på pupillene, hvor den venstre er større enn den høyre. Hvor mye forskjellig varierer, men generelt er det mer tydelig når det er litt mørkt.

Så vidt jeg vet har hun heller ikke noen andre plager forbundet med synet, konsentrasjon, vondt i hodet eller lignende.

Om det har vært slik lenge, eller om det har nylig oppstått er usikkert, jeg tror det er relativt nylig.

Hva kan grunnen til denne forskjellen være, og kan det være noe farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13306-pupiller-ulik-st%C3%B8rrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til af

Dette er som oftest ikke farlig. Pupillestørrelsen reguleres hovedsaklig av lys som du riktig bemerker, dessuten endres den ved redsel, bruk av visse medikamenter og narkotiske stoffer etc.

Man vil da som hovedregel se en symmetrisk endring av pupillene- altså ikke slik du beskriver hos din venninne. Hos enkelte kan det være en slags treghet av nerve- eller muskulær karakter som gjør at pupillene ikke er sidelike. Hvis synet er normalt og det ikke er noen andre symptomer på smerte eller ubehag vil jeg anse dette som en normalvariant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...