Gå til innhold

Synst dere det er greit at vi utrydder vår fauna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men vet ulven det?

Med vennlig hilsen

Skulle den det?

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

35

• Mistera

24

• Prozak

12

• Grip

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, jeg syns ikke det ville være greit at ulvestammen blir større.

Jeg skjønner ikke hvordan en kan forsvare at ulven får herje (snakker om de områdene hvor ulv har vært et problem). Som regel er det folk i byene (hvor ulv ikke _er_ noe problem), som er for ulv. Og like ofte er det de som bor der ulven har vært et problem, som er mot ulv. Noe med å sitte utenfor å si hva som er rett for de som er midt oppi det.

" tillegg har 14 ulver som var merket blitt sporløst forsvunnet! Trolig skutt ulovlig!"

Vel, etter all motstanden ulvejegere har fått, skjønner jeg jo at det foregår i stillhet.

"Er det virkelig så greit, å ytrydde deler av vårt lands naturlige fauna...

Om vi mennesker ikke var utstyrt med juks (våpen), og brukt de forrutsetninger gitt oss av naturen, hvem hadde overlevd da? Hvorfor skal alle mennesker gå forran de som hverken kan forsvare seg eller snakke sin egen sak!"

Syns dette blir litt feil vinkling.

Det syns jeg også angående hvalfangst. Så lenge vi ikke tar alle hvaler, syns jeg det er helt greit med hvalfangst.

En liten ulvestamme som holder til for seg selv, er nå en ting. Men når den nærmer seg bosteder til mennesker, ofte fordi den ikke finner nok mat der den holdt til, syns jeg det er fullt forsåelig at de som bor der vil skyte ulven.

"Men når den nærmer seg bosteder til mennesker, ofte fordi den ikke finner nok mat der den holdt til"

Og hvorfor gjør den ikke det? Fordi vi ødelegger faunaen. Men det synes du vel ikke er interessant, tenker jeg. Du gir yttrykk for et direkte usympatisk syn, og fremstår som et prakteksempel på hvorfor menneskene ødelegger jorden for alle andre (og etterhvert, uunngåelig, for seg selv).

"..................."

Skrevet

Nå er jeg fra landbygda, og har SELV sett en bjørn som gjikk til angrep på hesten min da jeg var liten... jeg syntes ikke dette var greit fordi det var min hest, men min mormor klarte da å forklare en 10 åring hvorfor og hva som hendte!

Jeg og flere med meg mener at det ikke er greit...

Ville ikke du forsvart ditt territorie?

Det er VI mennesker som har trengt inn i demmers territorier, det er ikke nok villmark i norge til at de skal kunne leve i skog og mark, fordi der gjeter bøndene sine sauer og kuer, og de blir skutt fordi vi mennesker mener det!

Fint at du vil utrydde dem, at de ikke får leve slik de egentlig skal gjøre...

Ulven er reddere oss mennesker enn vi er dem, og med meget god grunn... dessuten oppfordrer du til brudd på loven?

Hvert år blir det utbetalt fra staten flere hundre milioner til bøndene som har mistet sine avlinger pga rovdyr.... også de som blir påkjørt får de utbetalt for, men de driver da industri og svinn er normalt i industrien...

Dessuten så er over halvparten av de forsikringspengene ikke gjort rede for... Altså bonden lyver for å få forsikringspengene... og da får man et dårlig bilde av ulven... men hvem kan belaste ulven, da mennesket er et MYE større rovdyr enn dem!

Kansje du skulle lese hva som står i medlemsbladene til Våre Rovdyr... så kansje du hadde vært klar over svindelen av naturressurser som vil vise seg å være umulig å gjennopprette når den først er utryddet... aknsje vi ikke merker det i våres genrasjon men de som kommer etter oss har et HELVETE å ordne opp i, siden vi ser på det som den sterkeste rett... selv om det ikke er vi som er sterkest vi bruker jo juks!

Bra å høre noe fornuftig fra folk som ikke bor i byen i denne saken også :-)

"........................"

Skrevet

"Men når den nærmer seg bosteder til mennesker, ofte fordi den ikke finner nok mat der den holdt til"

Og hvorfor gjør den ikke det? Fordi vi ødelegger faunaen. Men det synes du vel ikke er interessant, tenker jeg. Du gir yttrykk for et direkte usympatisk syn, og fremstår som et prakteksempel på hvorfor menneskene ødelegger jorden for alle andre (og etterhvert, uunngåelig, for seg selv).

"..................."

Ville _du_ hatt ulv gående rundt i nabolaget?

Syns _du_ det er helt iorden at det går ulv fram fra skogkanten, kanskje helt fram på lekeplassen til barna som bor i området?

Er dette, etter din mening, et mer sympatisk syn?

Skrevet

Nei, vi ødelegger balansen i naturen når vi utrydder de forskjellige artene.

Skrevet

Syns _du_ det er helt iorden at det går ulv fram fra skogkanten, kanskje helt fram på lekeplassen til barna som bor i området?

Personlig driter jeg i lekeplasser, barnehager o.s.v, men det er irrelevant.

Hvis du bygger en lekeplass eller en barnehage i et område hvor det finnes rovdyr fra før, så har du ganske enkelt ingen rett til å fjerne rovdyrene. Du kan ikke utrydde en livsform fordi du selv er så dum at du ikke skjønner å innrette deg etter naturen. Er det derimot et område hvor rovdyr plutselig dukker opp, så får man løse saken isolert der det gjelder. Problemet i siste tilfelle er at det er en grunn til at rovdyrene dukker opp der, og DET er det man bør fokusere på.

"....................."

Skrevet

Personlig driter jeg i lekeplasser, barnehager o.s.v, men det er irrelevant.

Hvis du bygger en lekeplass eller en barnehage i et område hvor det finnes rovdyr fra før, så har du ganske enkelt ingen rett til å fjerne rovdyrene. Du kan ikke utrydde en livsform fordi du selv er så dum at du ikke skjønner å innrette deg etter naturen. Er det derimot et område hvor rovdyr plutselig dukker opp, så får man løse saken isolert der det gjelder. Problemet i siste tilfelle er at det er en grunn til at rovdyrene dukker opp der, og DET er det man bør fokusere på.

"....................."

Du skriver: "så har du ganske enkelt ingen rett til å fjerne rovdyrene."

...øh.... ????

Sier hvem da?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men vet ulven det?

Med vennlig hilsen

Ulven vet dette, grunnen til at de nå kommer så nær på oss mennesker er fordi VI har begrenset terretoriet deres...

De vil jo ha livetsrett de også, noe de er fullt berettiget til, nemlig MAT...

Det lukter nemlig av oss mennesker... ikke bare av oss mennesker men av maten vi lager, parfymen vi bærer osv... alle desse luktene kjenner de milevis ifra... Ulven har bedre luktesans enn hunden må vite!

Så, så lenge vi mennesker finner oss tilrette i naturen demmers burde vi gjøre det samma!

Skrevet

Ulven vet dette, grunnen til at de nå kommer så nær på oss mennesker er fordi VI har begrenset terretoriet deres...

De vil jo ha livetsrett de også, noe de er fullt berettiget til, nemlig MAT...

Det lukter nemlig av oss mennesker... ikke bare av oss mennesker men av maten vi lager, parfymen vi bærer osv... alle desse luktene kjenner de milevis ifra... Ulven har bedre luktesans enn hunden må vite!

Så, så lenge vi mennesker finner oss tilrette i naturen demmers burde vi gjøre det samma!

Du skriver: "i naturen demmers burde vi gjøre det samma"

"demmers"?

Hvor/når ble den "demmers"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"demmers"?

Med vennlig hilsen

Naturen tilhører vel de skapninger som naturlig lever og ferdes i den, ikke sant?

Skrevet

Men så gjør noe med det da, ærligtalt, vi snakker den sterkeste rett her, VI mennesker er ikke de sterkeste bare fordi vi kan snakke å ødelegge....

Du tenker ikke mye på hva barna dine skal arve... Skal de arve en jord uten dyr og skog, en naturlig fauna, en betongjungel, der faren for lungekreft og andre sykdommer forkommer ofterer og oftere...

Hva forteller du barna når du er i dyreparken?

Se, desse fine dyra finnest ikke om noen få år, fordi vi ikke ville ha dem her!

Fint å gi videre til sine barn, må jeg si!

Hvorfor har dere byggt så nært territoriet til ulven da?

Deres egen feil det da! Dere bestemmer faktisk hvor dere kan bygge selv... eller...

Ulven går etter instinktet han...

Skrevet

"demmers"?

Med vennlig hilsen

Det har det da vært helt i fra tidenes morgen!

Naturen tilhører dyrene, ja vi mennesker er også dyr, men de hogger ikke ned skoger, forurenser ikke luften, de øker ikke drivhuseffekten, men de lider av menneskets uvitenhet.... egentlig så kommer vi vel til å få en kraftig bekretelse på dette... de fleste kommer til å få sjokk... men de som driver aktivt med forebyggingen av dette ( miljøaktivister, globale og lokale, dyrevæernere da spesielt de som driver med rovdyrsværn vet dette... dere ander uvitende kommer til å få sjokk... bare for å si det slik, at om vi ikke nå begynner å forebygge... noe som allerede er forsent, kommer det til å skje det som vi alle frykter... Sier ikke mer!

Skrevet

Naturen tilhører vel de skapninger som naturlig lever og ferdes i den, ikke sant?

Det inkluderer da mennesker?

Skrevet

Det har det da vært helt i fra tidenes morgen!

Naturen tilhører dyrene, ja vi mennesker er også dyr, men de hogger ikke ned skoger, forurenser ikke luften, de øker ikke drivhuseffekten, men de lider av menneskets uvitenhet.... egentlig så kommer vi vel til å få en kraftig bekretelse på dette... de fleste kommer til å få sjokk... men de som driver aktivt med forebyggingen av dette ( miljøaktivister, globale og lokale, dyrevæernere da spesielt de som driver med rovdyrsværn vet dette... dere ander uvitende kommer til å få sjokk... bare for å si det slik, at om vi ikke nå begynner å forebygge... noe som allerede er forsent, kommer det til å skje det som vi alle frykter... Sier ikke mer!

Du skriver: "Naturen tilhører dyrene, ja vi mennesker er også dyr, men de hogger ikke ned skoger, forurenser ikke luften, de øker ikke drivhuseffekten, men de lider av menneskets uvitenhet...."

Hvordan "tilhører" den? Sier hvem? Dyrene? Menneskene?

Respekterer ulvene andre dyrs rett til å være der? Lar ulv rådyr være i fred, eller plager de dem?

Burde vi da si at ulven er slem?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver: "så har du ganske enkelt ingen rett til å fjerne rovdyrene."

...øh.... ????

Sier hvem da?

Med vennlig hilsen

Akk sør.... kverrulanten slår til igjen!

Det er ganske skremmende å se åssen du tenker på fremtiden, og hvordan denne skal arves...

Fint at du ikke er klar over hva dette gjør med kloden vår...

HAndle lokalt, tenke globalt er det noe som heter...

Altså etter ditt skjønn...

Slakt ned alt som truer mennesker, så får vi en asfaltjungel der den største trusselen er å gå ut uten at man dør av forurensing....

Altså Tenke lokalt handle globalt

Skrevet

Men så gjør noe med det da, ærligtalt, vi snakker den sterkeste rett her, VI mennesker er ikke de sterkeste bare fordi vi kan snakke å ødelegge....

Du tenker ikke mye på hva barna dine skal arve... Skal de arve en jord uten dyr og skog, en naturlig fauna, en betongjungel, der faren for lungekreft og andre sykdommer forkommer ofterer og oftere...

Hva forteller du barna når du er i dyreparken?

Se, desse fine dyra finnest ikke om noen få år, fordi vi ikke ville ha dem her!

Fint å gi videre til sine barn, må jeg si!

Hvorfor har dere byggt så nært territoriet til ulven da?

Deres egen feil det da! Dere bestemmer faktisk hvor dere kan bygge selv... eller...

Ulven går etter instinktet han...

Menneskets instikt er å skyte ulven.

Det er like "korrekt" som ulvens instinkt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver: "Naturen tilhører dyrene, ja vi mennesker er også dyr, men de hogger ikke ned skoger, forurenser ikke luften, de øker ikke drivhuseffekten, men de lider av menneskets uvitenhet...."

Hvordan "tilhører" den? Sier hvem? Dyrene? Menneskene?

Respekterer ulvene andre dyrs rett til å være der? Lar ulv rådyr være i fred, eller plager de dem?

Burde vi da si at ulven er slem?

Med vennlig hilsen

Skyter vi ulven for å spise den?

Skrevet

Akk sør.... kverrulanten slår til igjen!

Det er ganske skremmende å se åssen du tenker på fremtiden, og hvordan denne skal arves...

Fint at du ikke er klar over hva dette gjør med kloden vår...

HAndle lokalt, tenke globalt er det noe som heter...

Altså etter ditt skjønn...

Slakt ned alt som truer mennesker, så får vi en asfaltjungel der den største trusselen er å gå ut uten at man dør av forurensing....

Altså Tenke lokalt handle globalt

Du svarte ikke på spørsmålet.

Og Norge blir ikke noen "asfaltjungel" fordi om ulv ikke eksisterer. Det er så få av dem at de er helt marginale.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skyter vi ulven for å spise den?

Nei. Hva så?

Ville det vært bedre hvis den ble spist? Ville det endret på noe som helst? Reddet den fra utrydding?

Selvsagt ikke.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...