Gå til innhold

Bil: låsene fryser, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal
Skrevet

*mimre til gamle dager da vi sto der med hårføner dag etter dag*

Her bruker jeg varmepistol, det funker. Fem minutter med radio og elektrisk varme. Klare ruter og koselig varme.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

20

• Prozak

4

• Sør

3

• Grip

3

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Låshull? På mine vogner trykker jeg på en knapp på nøkkelen. Har du en eldre modell?

Uten elektriske sentrallåser, men de kan også fryse fast, og da står vi der begge to. Spesielt du.

Skrevet

Uten elektriske sentrallåser, men de kan også fryse fast, og da står vi der begge to. Spesielt du.

Javel? Jeg kan vel låse opp med nøkkel jeg også så vidt jeg skjønner, men det har det aldri vært behov for. Vognparken har man jo ellers innendørs om natten og det hjelper jo mye.

Fra før i tiden kan jeg minnes at jeg tok med en litermål med vann og helte over dør og lås. Det løste opp det meste.

Jeg antar det funker også i dag, uavhengig av låstype.

Lar du virkelig bilen stå ute om natten?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Javel? Jeg kan vel låse opp med nøkkel jeg også så vidt jeg skjønner, men det har det aldri vært behov for. Vognparken har man jo ellers innendørs om natten og det hjelper jo mye.

Fra før i tiden kan jeg minnes at jeg tok med en litermål med vann og helte over dør og lås. Det løste opp det meste.

Jaha.

Jeg jakter på det letteste og mest behagelige. Å tette hullet har vist seg effektivt uten noe mer fuzz. Men måten å tette hullet på gjenstår før det perfekte.

Skrevet

Jaha.

Jeg jakter på det letteste og mest behagelige. Å tette hullet har vist seg effektivt uten noe mer fuzz. Men måten å tette hullet på gjenstår før det perfekte.

Jeg skjønner din kamp for det bekvemme. Jeg antar at du allerede har smurt listene med silikon slik at fokus kan rettes mot selve låsen;

Jeg har god tro på å pøse inn låsespray etter kjøring og ellers bruke litt tyggegummi når vasking pågår.

Men jeg ingen særlig kompetanse på dette området.

Lykke til i alle fall.

Gjest slik gjør jeg da
Skrevet

Jeg tok bare litt varmvatn å slo på i dag da låsen hadde fryst fast, men det var vel kanskje ikke denslags råd du var ute etter?

I alle fall er det da lettvindt å bare ta en tom bruskflaske og fylle litt varmvann på. Ikke frøs den igjen etterpå heller...

Jeg gjør det samme for å slippe å skrape vinduene. Fuller en vannkanne med varmvann og tømmer det sakte over vinduene, slik blir vinduene isfrie, oppvarmede og fryser ikke igjen med det samme.

Men så er jo jeg bare et kvinnfolk og da...

Skrevet

Crc-556 eller lignende.... Skal du bruke den kun til låsen kan du kjøpe en flaske til 40 kroner som vil holde til lenge etter at rusten forsvinner.

Eller du kan bruke en pippette eller en liten sprøyte eller lignende og sprøyte inn litt spylervæske eller annet som inneholder sprit. Da går det i racerfart ser du.

Skrevet

Jeg tok bare litt varmvatn å slo på i dag da låsen hadde fryst fast, men det var vel kanskje ikke denslags råd du var ute etter?

I alle fall er det da lettvindt å bare ta en tom bruskflaske og fylle litt varmvann på. Ikke frøs den igjen etterpå heller...

Jeg gjør det samme for å slippe å skrape vinduene. Fuller en vannkanne med varmvann og tømmer det sakte over vinduene, slik blir vinduene isfrie, oppvarmede og fryser ikke igjen med det samme.

Forsøk når du vasker opp å ha en tallerken i kokende vann. Så tar du den opp og holder den under rennende kaldt vann. Hva skjer da?? Den knuser. DEt gjør bilruter også. Det der ville jeg vært forsiktig med var jeg deg. Jeg har vært borte i flere som har dummet seg ut på den teknikken der.

Gjest fremdeles kvinnfolk
Skrevet

Forsøk når du vasker opp å ha en tallerken i kokende vann. Så tar du den opp og holder den under rennende kaldt vann. Hva skjer da?? Den knuser. DEt gjør bilruter også. Det der ville jeg vært forsiktig med var jeg deg. Jeg har vært borte i flere som har dummet seg ut på den teknikken der.

Ja, men det er omvendt det jo. Fra varmt til kaldt, dette blir fra kaldt til varmt.

Har aldri hørt om noen som har knust noen rute på denne måten og jeg har brukt metoden i flere år.

Alle vet jo at det er fra varmt til kaldt glass sprekker?

Skrevet

Mulig det overrasker deg, men avhengig av hvor i landet man bor så har man ofte ikke noe valg mht. å la bilen stå ute. I oslo, f.eks, er det vanvittig mange som ikke har garasje - naturlig nok.

"....................."

Skrevet

Ja, men det er omvendt det jo. Fra varmt til kaldt, dette blir fra kaldt til varmt.

Har aldri hørt om noen som har knust noen rute på denne måten og jeg har brukt metoden i flere år.

Alle vet jo at det er fra varmt til kaldt glass sprekker?

Det sprekker fra kaldt til varmt også. Prøv å ta en iskald ølflaske og hold den under glovarmt vann fra springen.

"................."

Gjest Tristeline
Skrevet

Jaha.

Forslag til tetting av hull. Men bruk det bare på billåsen da. hehe...

Ta slik Tack-It festemasse (fra bokhandelen) og fest litt over hullet. Kan tas av og på, av og på. Eller kanskje like ogdt moddeler-leire. Slik ungene lager figurer av vet du!

Gjest fremdeles kvinnfolk
Skrevet

Det sprekker fra kaldt til varmt også. Prøv å ta en iskald ølflaske og hold den under glovarmt vann fra springen.

"................."

Nei, er du sikker på det? Det har jeg aldri opplevd, og da tenker jeg på glass jeg tar ut av kjøleskapet og vasker opp i glohett vann. Har aldri opplevd det, bare omvendt.

Skrevet

Nei, er du sikker på det? Det har jeg aldri opplevd, og da tenker jeg på glass jeg tar ut av kjøleskapet og vasker opp i glohett vann. Har aldri opplevd det, bare omvendt.

Du vasker nok ikke opp i glodhett vann - med mindre du har en usansynlig varmetoleranse. Dette er ren kjemi, og en av de tingene jeg ikke har allverdens greie på. Det er mulig det krever større temperaturforskjell den veien enn motsatt vei, men at det er slik det fungerer, det er helt sikkert.

"..................."

Gjest okey? ;)
Skrevet

Du vasker nok ikke opp i glodhett vann - med mindre du har en usansynlig varmetoleranse. Dette er ren kjemi, og en av de tingene jeg ikke har allverdens greie på. Det er mulig det krever større temperaturforskjell den veien enn motsatt vei, men at det er slik det fungerer, det er helt sikkert.

"..................."

psssst:

Noen bruker tykke gummihansker når de vaker op, nettopp for å kunne "koke" oppvasken!

Skrevet

"..................."

Det fungerer begge veier - du har helt rett.

Dog finnes det to typer glass som brukes i biler - både herdet og laminert. Godt mulig at den ene typen sprekker lettere ved "varmebehandling".

Med vennlig hilsen

Skrevet

psssst:

Noen bruker tykke gummihansker når de vaker op, nettopp for å kunne "koke" oppvasken!

Vel - jeg kan bare beskrive det jeg selv har opplevd, ok? :-)

Iskalt 1-liters colaflaske, av den gamle typen, av glass. Den hadde ligget enten øverst i kjøleskapet eller i fryseren, for å bli kald. Korken satt hardt, og jeg holdt den et par sekunder under glovarmt vann fra springen. Bang! Den eksploderte. (dette er maaaaange år siden)

"...................."

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg skjønner din kamp for det bekvemme. Jeg antar at du allerede har smurt listene med silikon slik at fokus kan rettes mot selve låsen;

Jeg har god tro på å pøse inn låsespray etter kjøring og ellers bruke litt tyggegummi når vasking pågår.

Men jeg ingen særlig kompetanse på dette området.

Lykke til i alle fall.

Jeg håper på din forståelse når alt sitter fast og jeg har glemt det meste og har dårlig tid.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er ikke dumt, men det fryser fort til igjen.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Forslag til tetting av hull. Men bruk det bare på billåsen da. hehe...

Ta slik Tack-It festemasse (fra bokhandelen) og fest litt over hullet. Kan tas av og på, av og på. Eller kanskje like ogdt moddeler-leire. Slik ungene lager figurer av vet du!

A-ha, plakatkitt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...