Gå til innhold

Bil: låsene fryser, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke her, myrlufta legger et tjukt islag på alt og alle.

Flytt til varmere strøk ;-)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

20

• Prozak

4

• Sør

3

• Grip

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tristeline
Skrevet

A-ha, plakatkitt?

Ja, er vel det samme. Aldri hørt den betegnelsen jeg! hehe... Men vi brukte det på jobben til å nettopp henge opp plakater, så det var jo treffende egentlig.

Gjest mange muligheter
Skrevet

Låsespray er for det tilfelle at skaden har skjedd - låsen er frosset.

Du får aldri problemer hvis du gjør to ting:

- taper over hullet når bilen vaskes

- er raus med låsOLJE (ikke spray!) før kulda setter inn, etter bilvask, og jevnlig siden.

Poenget er å ha OLJE, ikke VANN inni der. Vann fryser, det gjør ikke olje.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Ja, er vel det samme. Aldri hørt den betegnelsen jeg! hehe... Men vi brukte det på jobben til å nettopp henge opp plakater, så det var jo treffende egentlig.

Vi prøver. Poenget er at den holder seg myk i kulde.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Låsespray er for det tilfelle at skaden har skjedd - låsen er frosset.

Du får aldri problemer hvis du gjør to ting:

- taper over hullet når bilen vaskes

- er raus med låsOLJE (ikke spray!) før kulda setter inn, etter bilvask, og jevnlig siden.

Poenget er å ha OLJE, ikke VANN inni der. Vann fryser, det gjør ikke olje.

Det er jeg godt kjent med og har prøvet ulike oljer. Problemet er at det fryser likevel. Silikonolje holdt lenge, men ikke lenge nok. Grafittolje likeså.

Tjukk elefantteip er den beste løsningen hittil. Låsen er helt fri for frost når den fjernes, selv i 20 kalde.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er jeg godt kjent med og har prøvet ulike oljer. Problemet er at det fryser likevel. Silikonolje holdt lenge, men ikke lenge nok. Grafittolje likeså.

Tjukk elefantteip er den beste løsningen hittil. Låsen er helt fri for frost når den fjernes, selv i 20 kalde.

Kanskje du rett og slett må flytte til et sted med mildere klima? hehe...

Ved kysten her sør så har vi sjelden slike problemer egentlig. Nå har vi 10 kuldegrader her, og det er ikke vanlig, så det er kjempeguffent. Ligger mye på rundt 0 her om vinteren. Kan huske at det før i verden (over tjue år siden iallefall) var over tjue kuldegrader i lang tid. Huff!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kanskje du rett og slett må flytte til et sted med mildere klima? hehe...

Ved kysten her sør så har vi sjelden slike problemer egentlig. Nå har vi 10 kuldegrader her, og det er ikke vanlig, så det er kjempeguffent. Ligger mye på rundt 0 her om vinteren. Kan huske at det før i verden (over tjue år siden iallefall) var over tjue kuldegrader i lang tid. Huff!

Du har rett, det er klimaet. Høy luftfuktighet som legger seg på alt om natta.

Gjest mange muligheter
Skrevet

Hvor ofte oljer du? Alltid før frostperioder?

Kanskje det har med biltype/låskonstruksjon å gjøre.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Hvor ofte oljer du? Alltid før frostperioder?

Kanskje det har med biltype/låskonstruksjon å gjøre.

Jeg har prøvd å olje hver dag, men det hjelper ikke.

Skrevet

Du har rett, det er klimaet. Høy luftfuktighet som legger seg på alt om natta.

Hva med å ikke ha bil i det hele tatt:-))

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Hva med å ikke ha bil i det hele tatt:-))

Syns du ser meg bære en stabel PCer og skjermer på bussen?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Garasje.

Hurra! Beste forskal, men dyreste.

Først må jeg ha en tomt, så bygge garasje, så et hus ved siden av. Eller så må jeg leie i fellesgarasje noen kilometer vekk. Den første bilen det blir innbrudd i er min pga teksten utenpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...