Gå til innhold

Nedtrapping av medisinar


Mathilde21365380633

Anbefalte innlegg

Mathilde21365380633

Hei!

Eg har brukt medikamentet Efexor 3 x 75 mg per dag i 3 år. Fordi eg ynskjer å bli gravid, tenkjer eg på å trappe ned og ta ein pause i tablettbruken, og helst slutte for godt hvis eg klarar det.

Kor lang bør ein slik nedtrappingsperiode vare før ein kan prøva å bli gravid? Fins det nokon antidepressiva som det er trygt å bruka under eit svangerskap?

Kan de gje meg ei skisse på ein nedtrappingsplan? (Eg skal trappe ned i samråd med legen min, men er litt utålmodig etter å komma i gang..)

Kva gjer ein hvis ein ikkje klarar seg utan tablettar men har veldig lyst på barn..?

Takknemleg for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et tips

Hvis man ikke kan være uten medisiner finnes det alternativer til efexor som fint går ann å bruke under graviditeten(hvis ikke man kan gå på efexor, noe jeg ikke vet mye om).

Søk på forumet så finner du sikkert det du leter etter av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du skal trappe ned, skal det skje slik:

75x2 i en måned

75x1 i en måned

muligens 37,5 x1 i en måned.

SSRI-ene (Cipralex, Seroxat, Zoloft) er trygge å bruke under graviditet og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Kanskje du ikke er så sensibel for medisiner som meg, men jeg prøvde den nedrappingsstrategien som NHD foreslo. Det gikk ad undas. Måtte bare begynne igjen.

Bare så du ikke blir redd hvis du reagerer som meg, med masse uro og aggresjon og slikt.

Ved neste forsøk trappet jeg ned i løpet av et halvt år, og da greide jeg det. Men de siste ukene delte jeg kapselene og tok derfor den siste dagene bare noen få gram (noen få korn av det som var inni kapselen). Fra 37,5 til 0 på en gang gikk ikke for meg.

Denne 'bruksanvisningen' fant jeg hos en engelsk psykiater på internet.

Mange tåler som sagt medisiner bedre enn meg. Jeg får mye bivirkninger og mye rart har jeg også hatt i ettertid.

Bare et tips. Kanskje NHD's standardmåte går helt fint. Men hvis ikke, så ikke tro at du fortsatt er like 'psyk'. Jeg følte meg psykere enn noengang etter seponering, men er nå nesten som før. Men nå er det snart to år siden jeg sluttet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...