Gå til innhold

Livet, døden, havet og hatet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Israels ambassadør i Sverige går til fysisk angrep på en kunstinstallasjon ved Historiska Museet i Stockholm.

Det er jo fantastisk! For en opptreden! Publikum (og ikke en hvilken som helst publikummer) i aggressiv syntese med en kunst som tripler voldsironien idet blodvannet skvetter!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/01/19/388750.html

Skrevet

Kunstverket evner i alle fall å provosere.

Jeg har en viss sans for ambassadøren som gikk til angrep. Han oppfattet vel verket som en forherligelse av terror som ofte ensidig er rettet mot småunger i skolebusser.

Man trenger ikke å forholde seg nøytral til slikt.

Skrevet

Kunstverket evner i alle fall å provosere.

Jeg har en viss sans for ambassadøren som gikk til angrep. Han oppfattet vel verket som en forherligelse av terror som ofte ensidig er rettet mot småunger i skolebusser.

Man trenger ikke å forholde seg nøytral til slikt.

Nei, man bør ikke forholde seg 'nøytralt' til noe som helst. Faktisk.

Hvordan ambassadøren 'oppfatter' kunst må jo være hans sak, men du ser vel ironien i angrepet? Og at all snakk om at kunst som provokasjon er død, kan legges død?

Skrevet

Nei, man bør ikke forholde seg 'nøytralt' til noe som helst. Faktisk.

Hvordan ambassadøren 'oppfatter' kunst må jo være hans sak, men du ser vel ironien i angrepet? Og at all snakk om at kunst som provokasjon er død, kan legges død?

Som du skriver, ble det hele en kombinasjon av kunstverk og forestilling, en kunstverkforestilling.. fremført kun en gang. Jeg liker fremføringer som risper litt i sjelen.

Skrevet

Som du skriver, ble det hele en kombinasjon av kunstverk og forestilling, en kunstverkforestilling.. fremført kun en gang. Jeg liker fremføringer som risper litt i sjelen.

Um-mm...

Har bestandig drømt om å feie glass og duker av et festdekket bord, stige opp med lekre strømpelegger og høye hæler, la stemmen bære en dristig og vakker Sannhet som svimeslår de omkransende. Kan jeg, tror du?

Og du, sjela di så langt i det nye året?

Skrevet

Um-mm...

Har bestandig drømt om å feie glass og duker av et festdekket bord, stige opp med lekre strømpelegger og høye hæler, la stemmen bære en dristig og vakker Sannhet som svimeslår de omkransende. Kan jeg, tror du?

Og du, sjela di så langt i det nye året?

En slik seanse ville vært kunst å leve på i lang tid for de som var så heldig å bivåne det hele.

For egen del mister jeg ofte fokus på det kunstneriske når/hvis kvinner gjør slikt. Jeg blir heller slått av det erotiske i situasjonen og det hemmer den pure, kunstneriske opplevelsen.

Hvis du skjønner.

Skrevet

En slik seanse ville vært kunst å leve på i lang tid for de som var så heldig å bivåne det hele.

For egen del mister jeg ofte fokus på det kunstneriske når/hvis kvinner gjør slikt. Jeg blir heller slått av det erotiske i situasjonen og det hemmer den pure, kunstneriske opplevelsen.

Hvis du skjønner.

Nå skal vi ta det litt med ro her, skal vi :-)

Skrevet

Nå skal vi ta det litt med ro her, skal vi :-)

Ta det med ro? Nei, det synes jeg da virkelig ikke.

Folk er i alminnelighet for lite gal av seg. Dannelse er viktig, men skikkelighet er ikke alltid så bra.

Siden loddene er delt ut slik at jeg neppe får overvære din fremføring, får jeg nøye meg med å se frem til ditt referat fra seansen.

Lykke til :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kanskje han kan inngå som en del av verket? Symbolikken er sterk i den saken.

Skrevet

Slikt blir det mye oppstyr av. Selvfølgelig feiler norsk presse og media når de skal gjengi dette i en periodisk-politisk kontekst. Ambassadøren, hvis land har vært beleiret av aggressorer i 55 år, reagerte nok på samme måte overfor dette makkverket som han ville reagert overfor en revisjonist som fornekter Holocaust.

Hadde han imidlertid vært en ekstrempraktiserende muslim og blitt fornærmet på samme måten, så ville ekte blod ha sprutet, både av de tilstedeværende såvel som av "kunstneren".

Men da ville nok forståelsen også vært en helt annen, for disse muhammedanerne må en jo helst ikke kritisere eller fornærme.

Skrevet

Kanskje han kan inngå som en del av verket? Symbolikken er sterk i den saken.

Det er jo nettopp det han gjør! Fornøyelig - var det ikke for alvoret.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er jo nettopp det han gjør! Fornøyelig - var det ikke for alvoret.

Jeg tror han ble betalt av kunstneren. Akkurat som bokhandleren deler penga med Åsne. Avtalt spill. All publisitet er god publisitet.

Skrevet

Jeg tror han ble betalt av kunstneren. Akkurat som bokhandleren deler penga med Åsne. Avtalt spill. All publisitet er god publisitet.

Veeeel, nå er jeg svak for konspirasjonsteorier, men den var drøy.

Skrevet

Slikt blir det mye oppstyr av. Selvfølgelig feiler norsk presse og media når de skal gjengi dette i en periodisk-politisk kontekst. Ambassadøren, hvis land har vært beleiret av aggressorer i 55 år, reagerte nok på samme måte overfor dette makkverket som han ville reagert overfor en revisjonist som fornekter Holocaust.

Hadde han imidlertid vært en ekstrempraktiserende muslim og blitt fornærmet på samme måten, så ville ekte blod ha sprutet, både av de tilstedeværende såvel som av "kunstneren".

Men da ville nok forståelsen også vært en helt annen, for disse muhammedanerne må en jo helst ikke kritisere eller fornærme.

Hvis land har okkupert og terrorisert et annet folk ulovlig.

Skrevet

Tviler på det, ulv. Åsne har fått merke kommisærveldet i statsinstitusjonen med hele dets tyngde. Å komme på kant med Anne Aasheim, Gro Holm og pressens dårlige samvittighet, Per Edgar Kokkvold, er ingen spøk.

Enhver som ikke danser i takt med Hitler og Stalins ånder inn i et nytt årtusen må regne med å bli uglesett på Festung Marienlyst. Man SKAL ha de rette holdningene, og man SKAL ha partiboka iorden. Sånn er det bare.

Bruk det frie ord som våpen mot kommisærene, gi dem politisk kamp der det er mulig. 3500 roboter under Aasheim og Holm er en formidabel overmakt, men det er ingen grunn til å stikke hodet i sanden av den grunn.

Skrevet

Hvis land har okkupert og terrorisert et annet folk ulovlig.

Det blir ikke mer sant om du fortsetter med disse goebbleske løgnene. Israel okkuperer en aggressor, som ikke engang har en stat. FN er ingen lovgivende forsamling, og juridisk er ikke "ulovlig okkupasjon" holdbar.

Så lenge araberne ikke er villig til å implementere FNs res 242, så kan de ikke regne med å bli møtt med velvilje. Israel ber om garantier, men får det ikke, og dette vet du like godt som jeg.

Men svar meg på én ting, Sør. Vi vet at forhandlingene blant annet på Camp David har strandet på Arafats krav om tilbakevendelse av flykninger. Hvorfor vil Arafat repatriere 3,5 millioner flykninger til Israel hvis målet er en palestinsk stat? Har du i det hele tatt reflektert over denne inkonsekvensen.

Hvorfor skal 230 tusen jøder kastes ut av jødisk kjerneland (judea) når Israel kan huse 1 million arabere? På Vestbredden (Judea) er det mer enn 200 tettsteder og landsbyer som er mer enn 3000 år gamle, der jøder har bodd i uminnelige tider. Deres eneste forsvar mot araberne er settlerne. Skal disse også jages ut?

Skal Judea være judenrein? Ja eller nei?

Skrevet

Det blir ikke mer sant om du fortsetter med disse goebbleske løgnene. Israel okkuperer en aggressor, som ikke engang har en stat. FN er ingen lovgivende forsamling, og juridisk er ikke "ulovlig okkupasjon" holdbar.

Så lenge araberne ikke er villig til å implementere FNs res 242, så kan de ikke regne med å bli møtt med velvilje. Israel ber om garantier, men får det ikke, og dette vet du like godt som jeg.

Men svar meg på én ting, Sør. Vi vet at forhandlingene blant annet på Camp David har strandet på Arafats krav om tilbakevendelse av flykninger. Hvorfor vil Arafat repatriere 3,5 millioner flykninger til Israel hvis målet er en palestinsk stat? Har du i det hele tatt reflektert over denne inkonsekvensen.

Hvorfor skal 230 tusen jøder kastes ut av jødisk kjerneland (judea) når Israel kan huse 1 million arabere? På Vestbredden (Judea) er det mer enn 200 tettsteder og landsbyer som er mer enn 3000 år gamle, der jøder har bodd i uminnelige tider. Deres eneste forsvar mot araberne er settlerne. Skal disse også jages ut?

Skal Judea være judenrein? Ja eller nei?

Israel okkuperer palestinerenes landområder ulovlig. Det er opplest og vedtatt av hver eneste nasjon på kloden.

Du finner ikke én nasjon som mener at Israel har rett til å okkupere disse landområdene.

Skrevet

Israel okkuperer palestinerenes landområder ulovlig. Det er opplest og vedtatt av hver eneste nasjon på kloden.

Du finner ikke én nasjon som mener at Israel har rett til å okkupere disse landområdene.

Det er ikke poenget, Sør. Jeg, og mange med meg, er ikke så flertalls- og autoritetstro som deg, og har evnen til å tenke selv.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene når du krever svar av meg andre steder her?

Gått tom?

Skrevet

Det er ikke poenget, Sør. Jeg, og mange med meg, er ikke så flertalls- og autoritetstro som deg, og har evnen til å tenke selv.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene når du krever svar av meg andre steder her?

Gått tom?

Israel skal lever innenfor de internasjonalt annerkjente grensene fra 1967. De har ikke rett til å okkupere andre folk land ulovlig.

Du har fremdeles ikke klart å grave opp Én eneste nasjon som mener okkupasjonen er lovlig.

Skrevet

Israel skal lever innenfor de internasjonalt annerkjente grensene fra 1967. De har ikke rett til å okkupere andre folk land ulovlig.

Du har fremdeles ikke klart å grave opp Én eneste nasjon som mener okkupasjonen er lovlig.

Næmmen Sør da, jeg trenger ikke "grave opp" noen nasjoner i det hele tatt jeg. Det er revnende likegyldig hva samtlige nasjoner mener så lenge Israel slåss for sin eksistens. Araberne nekter å gi Israel garantier, og sist de gjorde det, så angrep de under den største av alle jødiske høytideligheter.

Lider du av selektiv hukommelse, eller regulær amnesi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...