Gå til innhold

Kan psykiateren bli min venn? NHD


Gjest kvinne1969

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne1969

Har gått til en psykiater i mange år... ( mann )

Han er svært profesjonell. Omsorgsfull også, men på en profesjonell måte...

Tror du det er mulighet for at psykiateren kan bli min venn når behndlingen er over??

Han har gitt uttrykk for at han liker meg som person.. Men ville det være "utenkelig" mener da at en proff psykiater ikke vil bli venn med en tidligere pasient...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det ville være profesjonelt av ham....siden du attpåtil er kvinne. At han liker eller ikke liker deg som person er forsåvidt likegyldig her. Det er jo fint for terapien, at han liker deg. Og at du liker han. Hvis det var en psykiater som du bare så vidt hadde møtt (hatt et par, tre timer hos) så hadde det vært en helt annen sak.

Men siden du har gått til ham i flere år, så tror jeg ikke det er mulig for han å forsvare det rent profesjonelt og etisk. Det er ikke et likeverdig forhold, det dere har. Det ville være galt av ham å bli venn med deg. Venner skal man være, på en likeverdig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne1969

Tror ikke det ville være profesjonelt av ham....siden du attpåtil er kvinne. At han liker eller ikke liker deg som person er forsåvidt likegyldig her. Det er jo fint for terapien, at han liker deg. Og at du liker han. Hvis det var en psykiater som du bare så vidt hadde møtt (hatt et par, tre timer hos) så hadde det vært en helt annen sak.

Men siden du har gått til ham i flere år, så tror jeg ikke det er mulig for han å forsvare det rent profesjonelt og etisk. Det er ikke et likeverdig forhold, det dere har. Det ville være galt av ham å bli venn med deg. Venner skal man være, på en likeverdig måte.

men.... man har da ulike venner.. ikke alle oppfyller samme fuksjon..

er vel ikke helt likeverdig med alle vennenne sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke blande sammen

men.... man har da ulike venner.. ikke alle oppfyller samme fuksjon..

er vel ikke helt likeverdig med alle vennenne sine?

Jo lenger du har gått i terapi hos en behandler, jo vanskeligere er det å gjøre det om til et vennskap i ettertid. Det vil heller ikke være heldig for noen.

NHD skrev noe om dette i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

men.... man har da ulike venner.. ikke alle oppfyller samme fuksjon..

er vel ikke helt likeverdig med alle vennenne sine?

Dem Mimmy mente var nok at dette vennskapet ville vært inngått på ulikt grunnlag. Noe annet er umulig. Siden det er en sterk, en svak. En uavhengig, en avhengig. En behandler, en pasient.

Hvis du hadde truffet han ute i verden ellers, hadde det vært greit, men ikke i slike tilfeller. Spesielt ikke siden han har tilgang til psyken din, om du skjønner. Hadde faktisk vært enklere om det var en vanlig lege. Enb lir avhengig av dem også, men ikke SÅ avhengig.

Hvis han tillater slikt, ville jeg stilt meg skeptisk til hans vurderingsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men.... man har da ulike venner.. ikke alle oppfyller samme fuksjon..

er vel ikke helt likeverdig med alle vennenne sine?

Psykiateren din har deg som pasient. En slik rolle vil aldri bli likeverdig. Og dere MÅ være likeverdige, for å være venner. Dere ville aldri ha truffet hverandre, dersom det ikke var for at du trengte psykiatrisk behandling. Og selv om det du sier her, skulle være sant, så er det ikke et sunt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. For det første kan vi ikke hjelpe en pasient i en lengrevarig terapi om vi ikke liker vedkommende.

2. Venner er så mangt. Han kan ikke bli kjæresten din eller en nær fortrolig venn hvor fellesskap stort sett er på tomannshånd. Men dere kan bli venner i betydningen synge i samme kor, være i samme forening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

1. For det første kan vi ikke hjelpe en pasient i en lengrevarig terapi om vi ikke liker vedkommende.

2. Venner er så mangt. Han kan ikke bli kjæresten din eller en nær fortrolig venn hvor fellesskap stort sett er på tomannshånd. Men dere kan bli venner i betydningen synge i samme kor, være i samme forening osv.

Det kan du ikke mene, NHD! En forsvarer kan jo forsvare en forbryter han ikke LIKER. Jeg har liksom tatt for gitt at pryskiatere også var så profesjonelle jeg! Da må dere jo isåfall avlutte behandlingen av alle dere ikke liker da! For ellers gir dere jo dem et dårlig tilbud, kanskje direkte skadelig. Nå ble jeg skremt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke mene, NHD! En forsvarer kan jo forsvare en forbryter han ikke LIKER. Jeg har liksom tatt for gitt at pryskiatere også var så profesjonelle jeg! Da må dere jo isåfall avlutte behandlingen av alle dere ikke liker da! For ellers gir dere jo dem et dårlig tilbud, kanskje direkte skadelig. Nå ble jeg skremt egentlig.

Tja. Er det så rart da? For å hjelpe en pasient med f.eks ukentlig psykoterapi over 6 år så må vel psykiater og pasient ha en god "kjemi". Hvis ikke tror jeg ikke det kan bli noen verdifull og legende behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...