Gå til innhold

Tips til supre desserter?

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en meny, og har forrett og hovedrett. Nå mangler bare desserten...

Der trenger jeg tips, gitt. Enten til en oppskrift, eller en side med flere dessertoppskrifter. Har vært på matprat.no, men fant ikke noe der .Heller ikke på Tine.no.

Desserten skal være lekker, smake nydelig, være liten (for vi kommer til å være nokså mette etter middagen...), se flott ut...ja, kort sagt bør den være nokså perfekt og spesiell.

MEN, det er viktig at den er lett å lage (så sjansen for å få den riktig er 99,99%, helst 100%), og enten ikke ta for lang tid - eller at den kan lages i forveien.

Så her kastes utfordringen...

På forhånd tusen tusen takk hvis noen kan hjelpe her :) :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133431-tips-til-supre-desserter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen konkrete tips sånn på stående fot (lager sjelden desserter...), men hva med http://www.mat.no/kokebok/ - Avansert søk - selskapsmat - desserter - evt. type dessert.

Tusen takk! Her fant jeg _akkurat_ det jeg er ute etter!

Så nå skal det prøvelages...

:)

Gjest Persille

Lag ostekake i store muffinsformer. Den kan du lage dager i forveien, og bare servere med noen sjokoladedråper eller noe. Ikke ta søt kake, bruk en frisk en...

Bunn; 18-20 Digestive kjeks (evnt kan du erstatte noen med havrekjeks og legge til litt finhakkede mandler). Knus dem og bland med 100g smeltet Soft margarin. Trykk bunnen ut i formene, ca 0,5 til 1 cm høy. Sett dem kaldt så de stivner.

Fyll: Stivpisk en kartong fløte og fire ss melis, bland i et beger rømme. Lag gelé av 1,5dl vann og én pakke stikkelsbær gelé, vend den i resten når den er lunken/kald (ellers smelter det andre). Hell det over bunnen, og sett det kaldt til det er helt stivt.

Topp: Gelé av en eske stikkelsbær gelé og 4dl vann, avkjøl og hell over.

Sett kaken (når den er stiv) midt på en pen tallerken og pynt med noen sjokoladedråper og/eller frisk frukt.

Lag ostekake i store muffinsformer. Den kan du lage dager i forveien, og bare servere med noen sjokoladedråper eller noe. Ikke ta søt kake, bruk en frisk en...

Bunn; 18-20 Digestive kjeks (evnt kan du erstatte noen med havrekjeks og legge til litt finhakkede mandler). Knus dem og bland med 100g smeltet Soft margarin. Trykk bunnen ut i formene, ca 0,5 til 1 cm høy. Sett dem kaldt så de stivner.

Fyll: Stivpisk en kartong fløte og fire ss melis, bland i et beger rømme. Lag gelé av 1,5dl vann og én pakke stikkelsbær gelé, vend den i resten når den er lunken/kald (ellers smelter det andre). Hell det over bunnen, og sett det kaldt til det er helt stivt.

Sett kaken (når den er stiv) midt på en pen tallerken og pynt med noen sjokoladedråper og/eller frisk frukt.

Tusen takk for kjempefint tips!

Annonse

Denne så ok ut, bortsett fra at det pleier være ost i ostekake... Skal det ikke være f.eks. Philadelfia el.l. i denne?

Fortell hvilken du ble fornøyd med, da vel!

Det kan jeg gjøre...

Jeg laget to forskjellige idag, og vi prøvesmakte. Men de var ikke helt riktige.

Så jeg skal lage flere imorgen eller torsdag, og se.

Akkurat nå snakker vi om at ostekake, med akkurat _den_ sausen til, ville vært bra. :) Så det blir det neste jeg prøver...

Det er gøy å forberede fester med god mat :)

Det kan jeg gjøre...

Jeg laget to forskjellige idag, og vi prøvesmakte. Men de var ikke helt riktige.

Så jeg skal lage flere imorgen eller torsdag, og se.

Akkurat nå snakker vi om at ostekake, med akkurat _den_ sausen til, ville vært bra. :) Så det blir det neste jeg prøver...

Det er gøy å forberede fester med god mat :)

Så Fresja etterlyste ost i ostekake-oppskriften til Persille over her. Jeg har aldri laget porsjonsvariant av ostekake, men høres ut som en morsom ide. Du kan få ostekake-oppskriften min litt senere idag om du vil?

Så Fresja etterlyste ost i ostekake-oppskriften til Persille over her. Jeg har aldri laget porsjonsvariant av ostekake, men høres ut som en morsom ide. Du kan få ostekake-oppskriften min litt senere idag om du vil?

Jatakk, det vil jeg gjerne!

Den ostekaketypen jeg har laget før, var det philadelphiaost i. Kanskje rømmen og kremen er istedenfor på den lengre oppe i tråden?

En av dessertene jeg laget idag, var nemlig med rømme, uten at rømmesmaken kjentes. Da blanda jeg rømme med sjokolade i gryta mens det smeltet, og hadde oppi bær og baileys som hadde fått et oppkok. Det ble på en måte veldig godt, men litt spesielt. Og det optiske var ikke noe særlig...så dermed dumpet jeg den desserten.

Den ostekaketypen jeg har laget før, var det philadelphiaost i. Kanskje rømmen og kremen er istedenfor på den lengre oppe i tråden?

En av dessertene jeg laget idag, var nemlig med rømme, uten at rømmesmaken kjentes. Da blanda jeg rømme med sjokolade i gryta mens det smeltet, og hadde oppi bær og baileys som hadde fått et oppkok. Det ble på en måte veldig godt, men litt spesielt. Og det optiske var ikke noe særlig...så dermed dumpet jeg den desserten.

Herregud, leser hva jeg skrev "det ble på en måte veldig godt, men litt spesielt". Høres ut som den mølja.

Men det var faktisk godt. Likevel tror jeg ikke det er noe som passer inn med resten av menyen.

Husk for all del philadelphia-osten ellers blir det ingen ostekake, ikke blir den særlig stiv heller.

("¤*¤")

Annonse

I min oppskrift er det philadelphia-ost, melis, creme fraiche, sitrongele (på liten mengde vann) og pisket krem i ostemassen. Og jordbær-gele oppå. Jeg er som du kanskje forstår ikke overbegeistret for stikkelsbær :-)

Men skal som sagt få lagt ut selve oppskriften litt senere idag, har den ikke tilgjengelig her nå.

Hva med fruktsalat?

epler, banan, druer, ananas, pærer, kiwi og div gode frukter. I sukkerlake. gjerne med grove sjokoladebiter i som må haes i like før servering.

Serveres med pisket fløte eller vaniljeis.

Takk for tips!

Det blir mye godt å prøvesmake her...

Ta div frukt og bær, kutt i passe biter og legg i en ildfast form. Jeg synes en blanding av banan, kiwi og frosne bringebær/bjørnebær er godt og kjekt på denne årstiden, men smaken bestemmer.

Ta 200 g hvit sjokolade, riv den og dryss på toppen.

Settes i stekeovn med gill-element i _kort_ tid (ca 2 minutter), til sjokoladen blir lett gyllen. Den hvite sjokoladen karamelliseres altså litt og smaker helt nyydelig!

Denne desserten heter "Gino" og er like velsmakende som den er enkel - og mottas alltid med glede.

Hvis du vil legge til noe mer, kan den servers med litt god vanlije-is eller sånne italienske sjokolade-cannoli.

Ta div frukt og bær, kutt i passe biter og legg i en ildfast form. Jeg synes en blanding av banan, kiwi og frosne bringebær/bjørnebær er godt og kjekt på denne årstiden, men smaken bestemmer.

Settes i stekeovn med gill-element i _kort_ tid (ca 2 minutter), til sjokoladen blir lett gyllen. Den hvite sjokoladen karamelliseres altså litt og smaker helt nyydelig!

Denne desserten heter "Gino" og er like velsmakende som den er enkel - og mottas alltid med glede.

Hvis du vil legge til noe mer, kan den servers med litt god vanlije-is eller sånne italienske sjokolade-cannoli.

Det hørtes også godt ut, takk for tips!

I min oppskrift er det philadelphia-ost, melis, creme fraiche, sitrongele (på liten mengde vann) og pisket krem i ostemassen. Og jordbær-gele oppå. Jeg er som du kanskje forstår ikke overbegeistret for stikkelsbær :-)

Men skal som sagt få lagt ut selve oppskriften litt senere idag, har den ikke tilgjengelig her nå.

OSTEKAKE

- 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks

- 125-150gr romtemperert smør

* Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm)

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

- 1 pk sitrongelé kokes opp med 1,5 dl vann.

Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...).

Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka.

* Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går.

- 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten.

* Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele).

Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet.

Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn...

:-)

Ååååååååh!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...