Gå til innhold

Tips til supre desserter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Persille

Lag ostekake i store muffinsformer. Den kan du lage dager i forveien, og bare servere med noen sjokoladedråper eller noe. Ikke ta søt kake, bruk en frisk en...

Bunn; 18-20 Digestive kjeks (evnt kan du erstatte noen med havrekjeks og legge til litt finhakkede mandler). Knus dem og bland med 100g smeltet Soft margarin. Trykk bunnen ut i formene, ca 0,5 til 1 cm høy. Sett dem kaldt så de stivner.

Fyll: Stivpisk en kartong fløte og fire ss melis, bland i et beger rømme. Lag gelé av 1,5dl vann og én pakke stikkelsbær gelé, vend den i resten når den er lunken/kald (ellers smelter det andre). Hell det over bunnen, og sett det kaldt til det er helt stivt.

Topp: Gelé av en eske stikkelsbær gelé og 4dl vann, avkjøl og hell over.

Sett kaken (når den er stiv) midt på en pen tallerken og pynt med noen sjokoladedråper og/eller frisk frukt.

.

Nope...

Det er en frisk og god kake, og jeg har ingen idé om hvorfor den heter ostekake, men den gjør nå engang det...

Det er så å si identiske ingredienser i din ostekake som i min (se oppskrift nedenfor). Merkelig at det ikke skal være ost i den... Men sikkert god den også, bare ikke så god som min ;-)

OSTEKAKE

- 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks

- 125-150gr romtemperert smør

* Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm)

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

- 1 pk sitrongelé kokes opp med 1,5 dl vann.

Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...).

Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka.

* Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går.

- 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten.

* Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele).

Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet.

Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn...

:-)

Tusen takk!

Det blir ostekake ;)

Nå skal jeg finne en saus som passer til (for å pynte tallerkenen med litt rundt...det visuelle er viktig ;) )

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...