Gå til innhold

Kan terapi utløse psykose?


Gjest terapi

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i terapi (psykodyamisk terapi) i nesten 2 år. Det var en veldig tøff terapi og jeg begynte å vise tegn på psykose (grensepsykose). Etter at jeg sluttet i terapien ble jeg raskt bedre (fikk en annen terapi). Men problemet var at jeg fikk en alvorlig diagnose fordi jeg hadde kommet så langt ned. Jeg mener at dette ble helt feil fordi det var på grunn av terapien. NHD kan du svar meg og andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du stilte et veldig godt spørsmål. Jeg er bare et vanlig menneske, men tror absolutt at, ja, terapi kan være en utløser til mye negativt. Noen behandlere går for hardt ut og presser pasienten. Min behandler gjorde det for å få meg til å snakke, men jeg mener det kan gi fatale konsekvenser. Derfor tror jeg det er viktig å følge pasientens tempo. Først satse på å opprette et godt behandlingsforhold, tilitt og trygghet. Ta opp ting sakte men sikkert, i stedet for fort og brutalt. Være mer bevisst og oppmerksom på hvilke ressurser pasienten har, osv.

For eksempel, hvis en har opplevd et overgrep av noe slag, og man ikke klarer å være åpen og føle seg trygg på behandleren, blir bearbeiding vanskelig, og terapien oppleves bare som en gjennopplevelse. Veldig enkelt forklart.

Terapi må være et sammarbeid. Hvis sammarbeidet har flere svake punkt, for eksempel kommunikasjonssvikt, kan terapien virke mot sin hensikt.

Eller var det noe slik du mente?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Cathlin.

Psykodynamisk terapi går ut på å få kontakt med følelser fra gamle hendelser/traumer. Vitsen med dette er 1) skjønne hvor ille ting var, slutte å bagatellisere 2) ved hjelp av sinne osv endelig få den kontrollen man ikke fikk da det skjedde.

Hvis dette skjer for brått eller uten at man hjelpes til kontroll blir det verre enn ingen terapi, det mener i alle fall jeg.

Når det er sagt, så har jeg tro på god psykodynamisk terapi. Jeg opplevde selv noen "blaff" som noen sikkert ville kalle grensepsykotiske. For meg var disse ekstremt ubehagelige, men samtidig noe av det aller nyttigste ved hele terapien - jeg tolket dem som gjenopplevelser av et lite barns følelser.

Men dette tror jeg altså er farlig hvis det ikke skjer etter lang tillitsoppbygging og med en dyktig terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en psykodynamisk orientert terpi kan nok (være med på å) utløse psykose - men da har terapeuten gjort en feil - tolka for mye/gitt pasienten for vide rammer og bedrevet for lite egopbyggende støtteterapi. De fleste psykodynamiske orienterte terapeuter vil nok likevel mene at pasientens personlighetsstruktur gjør pasienten mer eller mindre disponibel for psykose - f.eks. vil en borderline personlighetsorganisering, som beskerevet av Gunderson (http://www.clinical-supervision.com/Borderline.htm#Structural) disponere pasienten for psykotiske gjennombrudd.

(Dette er ikke nødvendigvis mine personlige meninger om saken, men det er slik jeg har inntrykk av at de fleste psykodynamisk orienterte behandlere vil betrakte problemstillingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...