Gå til innhold

Bytte av medisiner?/ Bipolar/NHD


elise-linnea

Anbefalte innlegg

Har (etter råd fra en av dine kollegaer) de siste 2 årene brukt 80 mg Seroxat samt Tolvon 60 mg om kvelden. Det siste året har jeg også tatt 25 mg Nozinan om kvelden.

Nå har min fastlege foreslått å bytte ut kveldsdosen med T og N med 40 mg Zeldox, fordi N sitter i så lenge om dagen.

Jeg lurer på hva du tenker om et slikt bytte? Vil jeg muligens lettere få dype depresjoner igjen om jeg slutter på T?

Kombinasjonen (eller bare S) har gitt meg en mye bedre livssituasjon, iom at jeg ikke lenger har så dype depresjoner. De kommer, det er ikke det, med noen måneders mellomrom, men er ikke dype og de går "fort over" (1-3 mnd).

Jeg bruker ikke andre psykofarmaka. Har forsøkt det meste uten hell, også Lamictal og Litium. Har fått diagnosen Bipolar II, men er i tvil om den er riktig? Har aldri vært manisk, kanskje heller ikke hypoman (hvor aktiv skal man være for å bli kalt det?).

Takknemlig for svar fra NHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den minst radikale endringen i ønsket retning ville du få ved kun å bytte ut Nozinan med f.eks. Truxal. Det er også mulig å prøve å flytte kveldsdosn noe frem om en er plaget med hang-over.

Å bytte ut Tolvon og Nozinan med Zeldox er et langt større sprang. Det kan slå gunstig ut. Om det ikke endrer seg til det bedre, kan du jo gå tilbake til det jeg nevner i første avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...