Gå til innhold

Friskmeldt etter bipolar diagnose?


Gjest Aina E.

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E.

Nåh... Er det mulig også, da?

Har gått på orfiril i 3 år og hatt problemer med ustabile svingninger i 8 år før dette.

Orfiril hjalp umiddelbart og jeg har vært stabil i disse tre årene. (Har prøvd forskjellige typer SSRI uten annen effekt enn sterke bivirkninger og "flatt" humør).

Det siste halvåret har jeg på egenhånd trappet doseringen ned til det minimale, fordi jeg har hatt god nok effekt med lav serumkonsentrasjon hele tiden.

Den siste tiden gikk jeg altså på mellom 300-600 mg. entero daglig.

Saken er den at jeg fant ut at jeg var gravid og måtte slutte umiddelbart på medisinene.

Jeg hadde skjelvinger og abstinenser noen timer dagen etter, men nå er det 2 mnd. siden og jeg har ennå ikke symptomer på å bli syk.

Jeg er under tett oppfølging på DPS, og psykiateren tror kanskje jeg kan ha hatt en "RBD" depresjon, noe som er ganske lite forsket på.

Han sa at bipolare bør ta en EEG med jevne mellomrom, for å sjekke om hjerneimpulsene er ustabile hele tiden, eller bare i perioder...

Jeg har også funnet artikler som tyder på at stemningsstabiliserende (epilepsimedisiner) i større grad vil bli testet/brukt i fremtiden på svingninger i stemningsleie, i stedet for SSRI, da disse ofte viser seg å ha bedre effekt og ikke samme skumle bivirkninger.

Kan noen fortelle meg mer om dette emnet, evt. henvise til steder dette er tatt opp?

Dette er ganske revolusjonerende synes jeg.

Og da kommer vi faktisk tilbake til en sånn "hva-var-det-jeg-sa" greie...

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det om epilepsimedisin som stemningsstabiliserende er ikke særlig nytt lengre. En stor andel av oss bipolare bruker Lamictal (som er en epilepsimedisin) som stemningsatabilisator. Dette er visstnok førstevalget for behandling ettersom jeg har forstått. Jeg bruker Lamictal selv, og har så langt meget god effekt av preparatet. Tror det har vært nevnt her at Lamictal også kan brukes under graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for din skyld at du er frisk nå, men ved bipolar lidelse kan jeg sykdommen være stille i flere år før den igjen bryter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for din skyld at du er frisk nå, men ved bipolar lidelse kan jeg sykdommen være stille i flere år før den igjen bryter ut.

Ja. Da vil jeg sikkert merke det når den tid kommer. He, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så hyggelig at du har det bra :-)

Jeg har ikke noe svar på det du spør om, og mener ikke å være negativ, men har noen tanker rundt dette med å evt. være frisk i forhold til bipolaritet. Det å være symptomfri en lang periode, er vel ikke det samme som at en bipolardiagnose ikke er korrekt?

En venninne av meg har hatt sykdommen i over 25 år. Hun ble ikke medisinert før etter ca 10 år. I denne perioden var hun frisk i lange perioder (opptil nærmere to år), men ble alltid alvorlig syk igjen. Nå har hun gått på litium i snart 15 år. De første 5 årene var hun helt frisk - etter dette har hun hatt flere lange sykdomsperioder - men ikke så alvorlige som da hun var ung - til tross for omfattende medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så hyggelig at du har det bra :-)

Jeg har ikke noe svar på det du spør om, og mener ikke å være negativ, men har noen tanker rundt dette med å evt. være frisk i forhold til bipolaritet. Det å være symptomfri en lang periode, er vel ikke det samme som at en bipolardiagnose ikke er korrekt?

En venninne av meg har hatt sykdommen i over 25 år. Hun ble ikke medisinert før etter ca 10 år. I denne perioden var hun frisk i lange perioder (opptil nærmere to år), men ble alltid alvorlig syk igjen. Nå har hun gått på litium i snart 15 år. De første 5 årene var hun helt frisk - etter dette har hun hatt flere lange sykdomsperioder - men ikke så alvorlige som da hun var ung - til tross for omfattende medisinering.

Vi får se... Jeg skal til EEG. Dessuten er det jo mulig, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får se... Jeg skal til EEG. Dessuten er det jo mulig, så hvorfor ikke?

Du kan godt være feildiagnostisert. Du beskriver også at du får tett oppfølgning av spesialist, så min kommentar har ikke med din konkrete situasjon å gjøre.

Mitt poeng er bare at man kan ikke ta midlertidig symptomfrihet som "bevis" for at diagnosen er feil. Altfor mange har sluttet med medikamenter i gode perioder og angret på det i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt være feildiagnostisert. Du beskriver også at du får tett oppfølgning av spesialist, så min kommentar har ikke med din konkrete situasjon å gjøre.

Mitt poeng er bare at man kan ikke ta midlertidig symptomfrihet som "bevis" for at diagnosen er feil. Altfor mange har sluttet med medikamenter i gode perioder og angret på det i etterkant.

Jeg antyder at det kan være mulig og du antyder det motsatte.

Jeg er fullstendig klar over det du sier og jeg vil gjerne lese litt mer om forskning på dette og ikke så mye mer om andres erfaringer, for jeg vet at disse kan være sprikende. Jeg er ute etter noe spesielt nå og ikke alle de tusenvis som faktisk HAR diagnosen for resten av livet. PS: Det finnes sikkert maange av disse også som _kan_ ha nytte av å forsøke en periode uten med oppfølging og måling av hjerneaktivitet. Det finnes sikkert fler enn meg som mulig ikke trenger medisiner lenger.

Jeg vet at det er kun i sjeldne tilfeller man blir frisk, derfor er det også en grunn til at det ikke er blitt forsket mer på dette før nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nååå skal dere høre her.

Dette er nemlig meget interessant.

Jeg har lurt og psykiateren har lurt og legen har lurt i flere måneder nå på hvordan det kan ha seg at jeg er frisk, 100% uten symptomer lenger i det hele tatt...

For to dager siden, leste jeg noen artikler som omhandlet kosttilskudd, omega3 og psykiske lidelser.

Etterhvert som jeg forstod, viser nyere forskning at tilskudd av visse typer aminosyrer, enzymer, folat, b12 og omega3 fettsyrer har positiv effekt på psykose-pasienter med alvorlige lidelser som jeg og en del andre.

I år foretas en av de største undersøkelsene som vedrører disse tingene på Gaustad blant 128 pasienter. Deler av disse gis bl.a. nevnte kosttilskudd og kontrollgruppen får placebo. Studien koster 8 mill. kroner.

Jeg må derfor fortelle dere at jeg på egenhånd (ikke fordi jeg trodde det hjalp på psyken, men fordi jeg oppdaget at det hadde en god effekt på kroppen ellers), har drukket aloe vera kosttilskudd. I og med at jeg har fått opplæring på produktet, vet jeg at den inneholder 20 av 22 essensielle aminosyrer, over 200 vitaminer, mineraler osv... Bl.a. er den den _eneste_ av 2 planter i hele verden som inneholder B12 naturlig. Den inneholder også folat. Den inneholder en blanding av alt kroppen trenger av næring, bortsett fra omega3 fettsyrer, som jeg derfor har tatt i tillegg. Dette kosttilskuddet har jeg tatt i ca. 4 mnd. og det er 2-3 mnd. siden jeg sluttet på medisiner.

Jeg har altså sluttet på 6 medisiner daglig, er kvitt fibromyalgi, allergi, eksem, vann i kroppen, tretthet og nå også konstatert bra av den bipolare diagnosen... Dette er helt utrolig. Jeg går til jevnlig oppfølging ennå, men har ikke antydninger til svingninger.

Så det var et kort lite referat fra min revolusjonerende oppdagelse... PS: Takk for hjelpen med oppdagelsen, Gemini :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...