Gå til innhold

Borderline


Chaos1365380623

Anbefalte innlegg

Chaos1365380623

Er det noen som vet om forskjellen mellom Emosjonally unstabil personality disorder og boarderline personality disorder...fikk den foerste diagnosen i norge og naa den siste i utlandet og psykiateren min her sier han aldri hoerer den foerste brukt....jeg er skikkelig forvirra. kanksje er det det samme? Ikke at jeg absolutt vil sette meg selv under en kategori, men man vil jo vite hva man har. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undrende_far

Emosjonelt ustabil Pf er betegnelsen i diagnosesystemet ICD-10, mens Borderline PF er betegnelsen i det amerikanske diagnosesystemet DSM-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som undrende_far skriver: Borderline personality disorder (BPD) finner man i det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV.

Men man finner også borderline-diagnosen i ICD-10. Der kalles den Emosjonelt ustabil pf, men den deles inn i to grupper: Impulsiv type og borderline type.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaos1365380623

Som undrende_far skriver: Borderline personality disorder (BPD) finner man i det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV.

Men man finner også borderline-diagnosen i ICD-10. Der kalles den Emosjonelt ustabil pf, men den deles inn i to grupper: Impulsiv type og borderline type.

Mvh

takk for svar. Vet du forskjellen paa impulsiv type og boarderline type? Hva skal det siste innebaere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

takk for svar. Vet du forskjellen paa impulsiv type og boarderline type? Hva skal det siste innebaere?

Hei!

I DSM-4 er det ikke noen slik inndeling. Den er i ICD-10.

Her kan du selv se kriteriene :

ICD-10

Følelsesmessig ustabil personlighetsforstyrrelse (Tiln. Borderline)

Impulsiv type :

Mins 3 av følgende kriterier må være oppfylt , en av dem må være (2) :

1) en markert tendens til å handle uventet uten å ta konsekvensene i betraktning.

2) markert tendens til kranglevorenhet og til å komme opp i konflikt med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert.

3) tilbøyelig til sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere resulterende adferdsmessige reaksjoner.

4) vansker med å holde fast på en handlingsfrekvens så sant ikke umiddelbar belønning foreligger.

5) ustabilt og lunefullt følelsesliv

Bordeline type

Mins 3 av kriteriene for impulsiv type, og minst 2 av følgende i tillegg:

1) forstyrrelse i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre preferanser (inkludert sexuelle)

2) tilbøyelig til å bli involvert i intense og ustabile forhold som ofte leder til følelsesmessige kriser.

3) overdrevne anstrengelser for å unngå å bli forlatt

4) gjentatte trusler eller handlinger med selvbeskadigelse

5) kronisk følelse av tomhet

Håper det forklarer deg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chaos1365380623

Hei!

I DSM-4 er det ikke noen slik inndeling. Den er i ICD-10.

Her kan du selv se kriteriene :

ICD-10

Følelsesmessig ustabil personlighetsforstyrrelse (Tiln. Borderline)

Impulsiv type :

Mins 3 av følgende kriterier må være oppfylt , en av dem må være (2) :

1) en markert tendens til å handle uventet uten å ta konsekvensene i betraktning.

2) markert tendens til kranglevorenhet og til å komme opp i konflikt med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert.

3) tilbøyelig til sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere resulterende adferdsmessige reaksjoner.

4) vansker med å holde fast på en handlingsfrekvens så sant ikke umiddelbar belønning foreligger.

5) ustabilt og lunefullt følelsesliv

Bordeline type

Mins 3 av kriteriene for impulsiv type, og minst 2 av følgende i tillegg:

1) forstyrrelse i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre preferanser (inkludert sexuelle)

2) tilbøyelig til å bli involvert i intense og ustabile forhold som ofte leder til følelsesmessige kriser.

3) overdrevne anstrengelser for å unngå å bli forlatt

4) gjentatte trusler eller handlinger med selvbeskadigelse

5) kronisk følelse av tomhet

Håper det forklarer deg litt mer.

Dette var veldig oppklarende! Tusen takk. Er ganske opplagt for meg naa at jeg er boarderline. Trist, men da vet jeg det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...