Gå til innhold

Talskvinne/informasjonskvinne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ny karriere

Hva får deg til å ønske å bli det når du ikke aner hva de gjør til vanlig?

Synes du ordet er så fint?

Det jeg vet om dette yrket virker spennendes og intresant.

Men jeg vet ikke alt om det, akkurat som jeg ikke vet alt om andre yrker.

Derfor kunne jeg tenke meg å vite mer, utdannelse, hværdagslivet osv.

De gjør vel annet en å holde pressekonferanser går jeg ut ifra.

Ta en kikk her på studiet for bla "Informasjon og samfunnskontakt" (Public Relations).

http://www.hihm.no/eway/default0.asp?pid=199&oid=3447&e=0&trg=__top_3382&__top_3382=3447:0::0:0:0:3342;3382;::0:0:0&m=2

En informatørs arbeidsoppgaver avhenger av hvor h*n jobber; om det er en stor eller liten organisasjon olign. Man skal bla holde seg oppdatert på hva som skjer i omverden som kan ha betydning for organisasjonen eller dens interessenter/publics.

Markedskommunikasjon for det meste. Er en linje ved NMH som utdanner folk som disse. Informasjons og samfunnskontakt, PR på norsk, heter det. Veldig, veldig gøy.

Det går i hovedtrekk ut på at en bedrift har flere interessentgrupper enn bare kunder (myndigheter, lokalmiljø, presse etc) og hvordan man best kan opprettholde en god relasjon til disse.

se http://www.bi.no/nmh

Gjest presseansvarlig

Jeg er presseansvarlig for en organisasjon, og har gått gradene som informasjonssekretær og informasjonskonsulent, samt at jeg har jobbet som journalist og redaktør. Er utdannet innen fremmedspråk og media.

Det er nok stor forskjell på arbeidshverdagen fra jobb til jobb. Sikter du deg inn på næringslivet er det nok lurt med litt markedsutdannelse i tillegg til informasjons- og mediautdanning.

Jeg driver mye med informasjonsmateriell både på trykk og elektronisk. I tillegg til å tenke strategisk i forhold til media, og utforme pressemeldinger og uttale meg i media. Driver også med mediaopplæring/trening i organisasjonen.

Disse jobbene henger ganske høyt og det er veldig mange søkere på utlyste stillinger, for man må ikke nødvendigvis ha en spesiell utdanning, men god og høy utdanning er viktig. Før holdt det å ha jobbet som journalist (og gjerne hatt et kjent navn og ansikt), men nå krever de mer kjøtt på beinet, gjerne hovedfag/master i medievitenskap eller liknende, pluss erfaring.

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...