Gå til innhold

Efexor depot til Cipralex


Gjest svettulf

Anbefalte innlegg

Gjest svettulf

Heisann

Gikk på 150 mg Efexor depot daglig. Våknet om natten og så ut som jeg hadde vært i svømmebassenget hele natten og var klissvåt og kald og skrukkete og måtte skifte sengetøy og dyne osv flere ganger om natten, så jeg ville bytte. Nå skal jeg begynne på Cipralex. Min faste lege er syk, så jeg var hos en nyutdannet. Hun trodde jeg kunne gå rett fra Efexor depot til Cipralex. Dette stemmer vel? Videre skulle jeg gå fra 150 mg efexor depot til 10 mg cipralex. Er det det som tilsvarer hverandre i mengde?

Og så lurer jeg på hvorfor ingen av legene jeg har gått til (har byttet noen ganger opp gjennom årene) skriver ut Seroxat når det er sosial fobi det settes som diagnose? Er det noe 'mystisk' med seroxaten som gjør at alle i første omgang velger noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanskelig å si noe helt eksakt om likeverdige/ekvivalente doser.

Den overgang du nevner går sikkert helt bra.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke foreslår Seroxat. Det bør være førstevalg ved sosial fobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Det er vanskelig å si noe helt eksakt om likeverdige/ekvivalente doser.

Den overgang du nevner går sikkert helt bra.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke foreslår Seroxat. Det bør være førstevalg ved sosial fobi.

Kanskje det ikke er førstevalg, fordi mange leger har erfaring for at det er vanskeligere å trappe ned/seponere enn andre SSRI?

Dessuten er nok mange potensielle brukere skremt av mediehetsen mot akkurat dette preparatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...