Gå til innhold

Kan diabetes gi rett til grunnstønad?

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hei!

Jeg har de siste tre åra hatt sats1 i grunnstønad pga. synshemming. Nå har jeg fått et mindre hyggelig brev hvor det står at de skal revurdere min rett til fortsatt grunnstønad. (Den var ment å dekke ekstra utgifter som følge av klesslitasje og transportbehov.)

Nå vil jeg jo da selvfølgelig gjøre det jeg kan for at de ikke tar fra meg disse pengene (er nesten avhengig av dem.) Derfor lurer jeg på om jeg kan bruke diabetes, som jeg også har, til å begrunne behovet for disse pengene.

Sannheten er egentlig at jeg er avhengig av dem for å klare å betale for fysioterapi som jeg er avhengig av pga. til dels alvorlige nakkeproblemer som følge av at jeg er svaksynt. Men dette er jo ikke noe de vil høre på med det teite reglverket som bare dekker fysio. til helt blinde. Ellers er det heller ikke løgn at jeg har noe eksta klesslitasje. Pga. at det kan være vanskelig å se flekker, vasker jeg heller klærne mine en gang for ofte. Ellers hender det at jeg faller, og ødelegger klær som følge av at jeg ikke alltid ser det jeg ender opp med å snuble i. Noe ekstrautgifter har jeg også pga. diabetes - til følingsmat (for å få opp blodsukkeret når det blir for lavt.) Hvor vidt det er så veldig fornuftig å bruke i en søknad/uttalelse har jeg problemer med å forestille meg.-Kjenner dere til noe jeg kan bruke her?

Håper på kjapt svar siden fristen for å uttale seg snart går ut.

GOD JUL!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13375-kan-diabetes-gi-rett-til-grunnst%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

diett grunnet diabetes er vanligvis ikke så mye dyrere enn vanlig mat. for å få grunnstønad må utgiftene minst tilsvare minste sats. Dette er grunnen til at grunnstønad ikke lenger gis til dette formålet.

Grunnstønad gis heller ikke til fysioterapi, fordi slike utgifter er omfattet av en egen bestemmelse i ftrl § 5-8. Forskriften finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/so/so-20000620-0750.html

Det du derfor må argumentere med for å beholde grunnstønaden, er at du har utgifter til klesslitasje og transport. Beskriv hvilke problemer du har som gir klesslitasje og hvorfor du trenger dyrere transport, og hva det medfører av utgifter. Ta med alt som kan relateres til slikt. Problemet er her å jo¨å overbevise TK om at de utgiftene dine som berettiger til grunnstønad overstiger kr 500 pr mnd.

Når det gjelder transport, skal du ikke ta med det som gjelder transport til lege, fysioterapeut m.v. fordi slike utgifter dekkes på annen måte (ftrl § 5-16) med fradrag av egenandel.

Dermed blir det annen transport, f.eks til butikk, skole/arbeid, bank, off.kontor etc etc du må ta med.

Dessuten må legen din støtte deg i at det er sykdom/skade/lyte som gjør at du har ekstrautgifter til transport/klesslitasje, og si hvorfor det er slik.

Se gjerne www.trygdehjelpen.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...