Gå til innhold

Innleggelse/tvang


Gjest kan man?

Anbefalte innlegg

Gjest kan man?

Har man lov til å tvangsinnlegge en person som er hypoman og grensepsykotisk (har endel psykotiske symtomer)? Vet det er et kriterie at man skal være psykotisk, men hva hvis man er på grensen, og gjør en masse ting man vil angre på senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan man?

vil ikke personene da være MANISK om han blir tvangsinnlagt. og ikke hypoman?

Det var det jeg trodde også. Men går det an å være hypoman og litt psykotisk? Bare undrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde også. Men går det an å være hypoman og litt psykotisk? Bare undrer meg.

Nei. I hvert fall ikke ifølge diagnosesystemet DSM-IV - der er psykotiske symptomer et eksklusjonskriterie for hypoman episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde også. Men går det an å være hypoman og litt psykotisk? Bare undrer meg.

hva mener du med psykotisk da, på hvilken måte, hva slags symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I hvert fall ikke ifølge diagnosesystemet DSM-IV - der er psykotiske symptomer et eksklusjonskriterie for hypoman episode.

Så det vil si at da feiler det en noe annet, og ikke hypomani? Jeg har vært "lett psykotisk" (fikk jeg beskjed om) og ganske hyper på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kan man?

hva mener du med psykotisk da, på hvilken måte, hva slags symptomer?

Jeg mener stort sett forfølgelses-tanker og den slags, men ikke tanker som er der konstant. Man kan få mange klare øyeblikk hvor man egentlig ser at dette ikke er mulig. Som å tenke at terapirommet du sitter i er avlyttet, og at alle samarbeider om å "ta" deg på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis en har vrangforestillinger, er en psykotisk. Om en er psykotisk ka en tvangsinnlegges. Om en er tvangsinnlagt, kan vanligvis tvangsmedisineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener stort sett forfølgelses-tanker og den slags, men ikke tanker som er der konstant. Man kan få mange klare øyeblikk hvor man egentlig ser at dette ikke er mulig. Som å tenke at terapirommet du sitter i er avlyttet, og at alle samarbeider om å "ta" deg på et eller annet vis.

jeg er bipolar og kjenner meg igjen i å ha sånne tanker (men det er ikke sjans at noen kan tvangsinnlegge meg). Det er jo bare flyktige tanker, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...